tyra_ Skrevet 31. august 2008 Skrevet 31. august 2008 (endret) Hei! Lurte på om det er noen der ute som kan hjelpe meg med disse oppgavene? (fra 2.klasse matematikk) 1) 1:t = 1:t+2 + 1:12 Skal finne eventuelle løsninger her.. de andre i samme oppgave var 2.gradslikninger.. 2)Løs ulikhetene x-3:x+3<2x -1 samt en til x2 + 4x £ 5 ---> tegnet er mindre eller lik Sikkert ganske greie oppgaver, står bare i stampe ! På forhånd takk Endret 31. august 2008 av tyra_
_Ferrari_ Skrevet 15. september 2008 Skrevet 15. september 2008 Siden det er sent, orker jeg bare den siste der. x2= x2? x2+4x≤5 x2+4x-5≤0 Så tar du abc-regelen, akkurat som en 2.gradslikning. x=(-4+6)/2=1 eller x=(-4-6)/2=-5
Camlon Skrevet 16. september 2008 Skrevet 16. september 2008 (endret) Det eksisterer ingen løsning fordi det er ikke mulig å dele på null. Røttene er dermed x= -1/2 x = 3 Her trenger vi å putte opp et signdiagram. Når begge faktorene er negative vil den være positiv. Ergo + - + og x > 3 og x< - 1/2 PS: Jeg brukte ikke, andregradsformlen fordi det var lett å finne faktorene, og hvis du ikke forstår hvordan jeg fant faktorene er det på tide at du lærer det nå. Feks. bør du se iløpet av 10 sekunder at Ferrari: Du fullførte ikke oppgaven din, men han kan bruke samme teknikk som jeg brukte på den oppgaven så det skal nok gå bra. Endret 16. september 2008 av Camlon
_Ferrari_ Skrevet 16. september 2008 Skrevet 16. september 2008 Jeg fullførte da? Jeg fant jo x=1 eller x=-5. Men finner man faktorene så fort som du, da er jo det mye lettere. Men det er vel sikkert et poeng å regne det ut, og ikke ta det i hodet? Men, finner man faktorene (x+5)(x-1) så ser man jo med en gang at x enten er -5 eller 1. Siden ax2+bx+c = a(x-x_1)(x-x_2)
Camlon Skrevet 16. september 2008 Skrevet 16. september 2008 (endret) Nei, du fullførte ikke fordi at du driver med en ulikhetsoppgave. Faktisk for å si det sånn er svaret ditt feil. x er ikke bare lik -1 og 5, men x er lik 1, 2. For å si det sånn -1 < x < 5, og for å finne dette ut må man tegne opp et fortegnskjema. De ser sånn ut om du går på norsk skoler, http://www.matematikk.net/kunloeft/1T/algebra/ulik3.PNG og er kanskje det mest urteite metoden å gjøre det på. Dere trenger å tegne masse linjer, er komplisert å lære. Mens jeg trenger bare en, og jeg kan også bruke den mye lettere til kalkulus. Det finnes ikke noe poeng i å regne ut annengradsligninger. Det viser nesten ingen forstålse å kunne putte tall inn i formlen. Det hadde vært bedre om de ikke lærte metoden før de klarte å bevise den, og det er ikke før andre klasse på vidregående. Endret 16. september 2008 av Camlon
_Ferrari_ Skrevet 16. september 2008 Skrevet 16. september 2008 Ja det stemmer jo selvfølgelig! Skulle ikke prøvd å hjelpe med det der så sent
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå