Gå til innhold

Hvilken effektpedal til gitar?


Lasseg

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har du jo alt en ME-20, så da har du de fleste effekter i (en) boks allerede. Så er spørsmålet om du vil spesialisere deg. Du sier "en god pedal", betyr det at du ikke er helt fornøyd med ME'en?

 

Skal du starte med løse pedaler så ville eg startet med en god overdrive. Alle trenger det. Hvilken avhenger av hva slags lyd du vil ha, altså hva slags musikk du vil ha det til. "Alt mulig" er ikke noe godt svar her, fordi pedalene ikke er laget for alt mulig. Tenk deg ut hva slags artister du liker lyden til, og velg pedal deretter. For eksempel:

Stevie Ray Vaughan: Ibanez Tube Screamer

David Gilmour: Electro-Harmonix Big Muff

Gary Moore: Marshall Guv'nor

 

Gitar og forsterker er selvsagt minst like viktige ledd i kjeden, så si gjerne litt om hvilke du har i dag.

 

Og som jeg alltid sier, 90% av lyden til store gitarister sitter i fingrene, man høres ikke ut som SRV fordi om man kjøper seg en TS. Leste nettopp en diskusjon om å treffe lyden til B.B. King på et annet forum, og der var det en som sa at han fikk best resultat når han spilte en Les Paul, ikke en 335. Med hans spillestil ble en 335 for skarp i anslaget...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Metal Zone?! Etter det jeg husker er den helt forferdelig, men kan vel være feil.

Super Overdrive er en ganske god pedal.

Metal Zone er ingen DÅRLIG pedal, men som navnet tilsier, den passer ikke akkurat til jazz eller blues... Har ikke hørt SuperOD'en, men regner med at den passer bra til å "Booste"/Gi mer gain til en allerede overdrevet amp. Rør-amp er viktig for å utnytte en overdrive pedal max. Kan ikke sjønne at noen bruker en SuperOD på solid state...

Lenke til kommentar

ME'en har litt snål lyd når mann skrur på overdrive, fuzz, distortion eller metal..

det liker jeg ikke helt med ME'en.

 

ehm. jeg tenker på en pedal med e veldig god vreng lyd.

EM'en har en veldig Skaprp lyd, og vist du prøver å holde på en tone, da forsvinner lyden nesten med en gang :thumbdown: det er veldig irriterende...

så jeg tenker mest på en god overdrive pedal. og en god blues :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...