Haraldson Skrevet 27. august 2008 Skrevet 27. august 2008 (endret) Tenkte jeg skulle benytte sjansen nå som den gamle PSU-en tok kvelden, til like greit å oppgradere til en helt ny desktop-maskin. Jeg har tenkt å bygge selv denne gangen. Den jeg har i dag ble brukt til så mye som fillagring og avspilling av filmer (via S-video til TV-en). Det er omtrent det eneste. Nå har jeg kjøpt meg en feiende flott NAS-server, så bruksområdene blir streaming av videoer, den vil fungere som en slags ekstra backup-løsning med de diskene jeg har liggende og slenge allerede og den vil erstatte min hoved-PC, en laptop, når det måtte passe seg slik pga. problemer med denne. Har fra før: • Intel® PRO/1000 MT Desktop Adapter (gammel sak – er det gigabit og duger det fortsatt?) • Harddisker for ekstra backup-løsning som nevnt over • Interface, som i tastatur, mus, skjerm og høyttalere • OS Trenger: • Nytt kabinett – har latt meg sjarmere av Cooler Master Centurion 534 og Antec-kabinettene i det siste, men det aller viktigste er at det er passelig romslig og at det legger til rette for god kjøling • Ny PSU – jeg er ikke den beste til å beregne antall watt jeg kommer til å trenge, så det må jo baseres på komponentene som listes under. Modulær PSU er jo ganske sexy, men trolig altfor dyrt? Jeg skal ha noe som fungerer og leverer nok strøm på stabil måte • Nytt grafikkort – Det viktigste her, er mulighet for to skjermer (2xDVI?) og kanskje 1xVGA. Sistnevnte er ikke viktig så lenge jeg kan bruke en overgang på en av DVI-utgangene for å oppnå samme resultat. Eventuelt en forgrener på kun én DVI-utgang, og deretter en overgang. Har ikke lenger helt oversikt over hva som går an. Det som nesten viktigere er, er S-video-utgang. Og saken må jo selvfølgelig kunne dra videoer, det være seg i lave eller høyere oppløsninger, glatt. • Nytt hovedkort • Ny, ikke så altfor stor harddisk, brukes som systemdisk men snakker ikke en raptor-sak her. Den trenger ikke å være så stor, ei heller så superrask • RAM – her har jeg ikke peiling, men dere vet hva minnet skal brukes til • CPU – samme som over • Jeg har fra før en CD/DVD-ROM, men som det kanskje kan være OK å oppgradere. Den har vel holdt det gående i 4 år. Fint med innspill her óg • Alt dette skal forhåpentligvis kjøles på en god måte uten at det høres ut som en flyplass inn på soverommet. Jeg har ikke peiling på vannkjøling, og det virker som litt i overkant mye arbeid for mitt vedkommende. Har vel en 120 PAPST-vifte fra før som kanskje kan brukes, den mener jeg går rimelig lydløst. Trenger forslag til hva mer jeg trenger av kjøling, det være seg vifter eller kjøleribber etc. etc. Syns for øvrig det er fancy med sånne små LED-skjermer som kan gi informasjon om temperaturer, CPU og mer nyttige ting som Now playing etc. Ikke heng dere opp i det, første pri er å bygge selve PC-en med de mest nødvendige delene. Er som dere kanskje har skjønt ikke ute etter en HTPC. Tror dere at det går an å velge ut komponenter med ca.-pristaket jeg har satt i emnetittel? Hvis ja, er det bare å slå seg løs og komme med forslag! Endret 27. august 2008 av Haraldson
Haraldson Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 Har laget en handleliste hos Komplett, det eneste jeg føler jeg MÅ endre er skjermkortet så jeg får S-video-utgang. Noen kommentarer?
Bolson Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Skift hovedkort til Asus P5Q Pro. Har nyere brikkesett, og koster så lite i tillegg (100 - 200 kr) Skift skjermkort til Gigabyte Radeon HD 4850. Yter bedre, og skulle ha alt du trenger, inklusive S-video så langt jeg ser av spesifikasjonene. Samme pris. Du trenger ikke nettverkskort, da hovedkortene har innebygd giga nettverksport. Skift kjøler til Cooler Master Hyper 212. Er i en annen klasse, og til samme pris. Personlig ville jeg vurdert Antec Sonata III kabinett når PC-en skal stå godt synlig. Den medfølgende PSU-en er av mer eller mindre samme kvalitet som Corsair sine, og 500 Watt holder godt til dette oppsettet. Billigere blir det også.
Haraldson Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 Takk for tips, Bolson! Skal se på de fire første avsnittene dine. Angående dette med kabinett/PSU, må jeg si jeg har lyst på modulær PSU da det vil bli mye ryddigere i maskina. Vet ikke om jeg kommer til å få behov for de ekstra 120W noen gang, men det kan jo hende. Hvordan er CPU-vifta i forhold til støynivå, og i forhold til den som ligger i handlelista mtp. det samme?
Bolson Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Er det viktig med modulær PSU, er Antec NeoPower også et alternativ. Jeg har linket til 500 Watts utgaven, i og med at Komplett bare har denne og 650 watteren. Antec har også en 550 Watts utgave av NeoPower som kan fås for under 700 kr. Den har utrolig bra ytelse. Antec og Corsair lages begge i hovedsak av Seasonic. Modulær PSU er uansett fine greier, og Corsair sin HX 620W er et kvalitetsprodukt. Støymessig er det neppe store forskjellen mellom Hyper 212 og BluOrb, og ingen av de er på et nivå som burde skape problemer. Men på Hyper 212 kan du faktisk skifte ut vifta om den skulle oppfattes å være for støyende. Selv har jeg CPU-kjølere bygd både på konseptet til BlueOrb (Zalman) og Hyper 212 (Scythe Ninja). Selv om towerkjølere er store og tunge, blir det nok bare disse framover hos meg, pga god kjøleytelse og fleksibilitet når det gjelder vifteløsning.
Haraldson Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 (endret) Har litt tid til å bestemme meg på, så det haster for så vidt ikke dette her. Kanskje noen priser dropper litt, til og med. Radeon. Da er vi over på noe jeg ikke liker så godt, i grunn. Suger Catalyst-driverne fortsatt, eller går det å få et OK TV-ut resultat med de nå? Kan ikke si jeg ser S-video blant spesifikasjonene heller, var det et annet du tenkte på kanskje? Listen er oppdatert. Endret 28. august 2008 av Haraldson
Bolson Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Catalyst drivere suger ikke i det hele etter min mening. Faktisk mener vel de fleste at ATI har kommet på høyde med nVidia på driversiden, om de faktisk ikke er bedre. Til Linux er faktisk ATI bedre enn nVidia i dag. Skjermkortet jeg linket til støtter følgende: • Supports AV / S-Video / TV-Out and HDTV output • Supports 2 Dual-Link DVI-I connectors • Supports 2 D-Sub connectors (by adapters) • Supports HDTV output (by adapter) • Supports HDMI connector (by adapter) Hardware renderinga av video i ATI sin HD serie er også vurdert som bedre enn det nVidia har implementert. Nå var det vel heller ikke bare driverne som gav dårlig resultat på en bilderørs-TV, men flere forhold knyttet til ATI sine kort. I hvor stor grad det fremdeles stemmer vet jeg ikke, da jeg bruker VGA til scart (RGB) på min TV (bilderør), og har alltid gjort det. På flatskjermer er problemet ikke eksisterende.
Haraldson Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 OK! Ser du har rett, men det måtte litt googling til. For andre kort står det gjerne S-video i klartekst, har jeg sett. Tror likevel jeg liker nVidia bedre, men får se som sagt. Ser at Radeon-kortet får svært gode kritikker her på HW.no.
wiak Skrevet 28. august 2008 Skrevet 28. august 2008 Catalyst drivere suger ikke i det hele etter min mening. Faktisk mener vel de fleste at ATI har kommet på høyde med nVidia på driversiden, om de faktisk ikke er bedre. Til Linux er faktisk ATI bedre enn nVidia i dag. Skjermkortet jeg linket til støtter følgende: • Supports AV / S-Video / TV-Out and HDTV output • Supports 2 Dual-Link DVI-I connectors • Supports 2 D-Sub connectors (by adapters) • Supports HDTV output (by adapter) • Supports HDMI connector (by adapter) Hardware renderinga av video i ATI sin HD serie er også vurdert som bedre enn det nVidia har implementert. Nå var det vel heller ikke bare driverne som gav dårlig resultat på en bilderørs-TV, men flere forhold knyttet til ATI sine kort. I hvor stor grad det fremdeles stemmer vet jeg ikke, da jeg bruker VGA til scart (RGB) på min TV (bilderør), og har alltid gjort det. På flatskjermer er problemet ikke eksisterende. ATI sin 4800 serie støtter også uptil 7.1 LPCM ukomprimert lossless lyd via DVI>HDMI adapteret så perfekt til stuepc
Haraldson Skrevet 28. august 2008 Forfatter Skrevet 28. august 2008 Vi får se hva det blir til. Har på følelsen av at jeg kommer til å velge nVidia fordi det er det jeg er vant til. Angående 7.1, det får jeg vel muligens fra hovedkortet også. Ikke at jeg får benyttet mer enn 5.1, og da må jeg først få det digitale signalet inn til forsterkeren. Er vel coax eller optisk digital som er alternativene der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå