Gå til innhold

chevyz28

Medlemmer
  • Innlegg

    845
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Innlegg skrevet av chevyz28

  1. Kajac skrev (12 minutter siden):

     

    Da er nok det beste alternative å kontakte selger og høre hvilken muligheter som finnes. Regelverket åpner for at at ordren kan kanselleres dersom det er unødvendig mye styr for bedriften å få tak i ny, og ingen av oss her inne kan svare på dette spørsmålet uansett.

    Du har nok rett i det. Men samtidig er litt greit å høre hva gjengs oppfatning er om hva som er stor ulempe og kostnad for selger, eller hva som er hindring som selger ikke kan overvinne.

  2. Kajac skrev (53 minutter siden):

    Skjønner.

    Det blir vel egentlig vanskelig å svare på spørsmålet ditt. Dersom butikken ikke lenger får tak i varen fra sin grossist, kan det være vanskelig (eller praktisk talt umulig) for dem å få tak i en ny,

    De fortsetter å selge varer fra samme fabrikant og antakeligvis leverandør i stor skala. Min spekulasjon er nok at de bare besluttet å stoppe salg på akkurat dette produktet på grunn av lite salg. 

  3. Kan legge til at det her er snakk om en vare de sier de skal slutte å ta inn, men det er en vare som ikke er utgått og finnes hos grossister og andre forhandlere. Lett å få tak i. De selger fortsatt varer fra samme fabrikat. Har sjekket med importør om at varen ikke er utgått og finnes på lager. Kan de påberope seg at det da er vanskelig å overvinne, eller er en stor kostnad eller ulempe? 

    (Snakket med forbrukerrådet. Kosnadsmessig ulempe er som regel 10% av ordinær sum om jeg forstod det rett)  

  4. Kajac skrev (1 minutt siden):

    Kan hende det ikke er noen forskjell heller. Gav deg bare min tolkning. Uansett har du vel krav på å heve kjøpet når de ikke kan levere varen likevel. Og det virker det jo som du har fått. Jeg tror det er vanskelig for deg å kreve å få tilsendt en vare de ikke har.

    Åja, skjønner. Fant akkurat ut at bestillingsbekreftelse og ordrebekreftelse er det samme. Men det er Forbrukerkjøpsloven §21 jeg mener kommer til anvendelse. Krav til oppfyllelse. De har solgt en vare de ikke har. 

  5. Kajac skrev (16 minutter siden):

    Jeg tolker dette som to forskjellige ting: Bestillingsbekreftelse er en bekreftelse på at du har utført en bestilling. En ordrebekreftelse er at de har mottatt og godkjent ordren din. Kun sistnevnte (ordrebekreftelse) vil jeg si er bindende.

    Selv om det er betalt? Eller reservasjon er gjort på kredittkortet? Denne butikken sender ikke noe som heter ordrebekreftelse ser det ut som. Fiken definerer en ordrebekreftelse som en bekreftelse på en bestilling, og det er jo det dette er. En bekreftelse på en bestilling, med opplysninger om leveransemåte, betaling, prisopplysninger, kjøper og selgerinformasjon, ordredato og ordrenummer. Ser ikke helt forskjellen.. 

  6. The Avatar skrev (34 minutter siden):

    Om du har fått ordrebekreftelse frå selgar så har selgaren akseptert til tilbod om kjøp og det er inngått ein bindande avtale. Då kan du kreve oppfyllelse eller dekningskjøp.

    Dersom du berre har mottatt ei midlertidig kvittering på at selgaren har mottatt din forespørsel om å kjøpe, så er ikkje det nødvendigvis ein bindande ordrebekreftelse.

    De kaller det bestillingsbekreftelse, men ligner på en ordrebekreftelse. Inneholder det samme så vidt jeg kan se. Ordrenummer, ordredato, leveringsmåte:Hent i varehus, Kortbetaling Mastercard. Selger, kjøper og prisinformasjon. 

  7. Har en sak der nettbutikk har mottatt ordre ved tilgjenglig vare i nettbutikk. Klikk og hent type. Ordren blir godkjent og bekreftelse kommer på epost. Hentetidspunkt skal komme på SMS. 

    Butikken kansellerer ordre med grunn i at det var feil i lagerstatus. 

    Kan man kreve levering etter forbrukerkjøpsloven §21? 

    Til informasjon bestiller jeg ny tilsvarende vare hvor det er listet 2 tilgjengelige antall på lager.  

    Ny beskjed om kansellering på grunn av feil lagerstatus på den ene, og den andre ble kjøpt i butikken direkte. 

    Denne får jeg også bekreftetelse på epost. De kaller det bestillingskvittering. 

    Hvordan går man frem? 

    Edit: Det er en vanlig tilgjengelig vare som finnes overalt hos norske grossister og leverandører. Selger sier de skal slutte å selge denne varen, men selger forhandler fortsatt andre varer fra samme fabrikat. 

  8. Kjøpte et usb-c til aux adapter for å koble til hodetelefoner. Får bare monolyd. Hva er galt? 

    Edit: Fant ut at s23 ikke har analog audio ut av usb-c. Må ha innebygget DAC i adapteret. Kan vel ikke forlange innebygget av en toppmodell....

    • Innsiktsfullt 1
  9. Da ble den en samsung 980 pro 1tb på meg. Skal brukes på et x99 hovedkort så jeg får jo ikke brukt pcie 4, men blir mer enn raskt nok tenker jeg. Men er det noe man bør sette opp i bios for at det skal bli optimalt? Hvilket program er best for å flytte/overføre systemdisken over til ny nvme disk?

    Edit: Så at samsung har et Data migration Setup program som er til det bruket. Noen som har erfaringer med det?

  10. Dette er et hus som egentlig er falleferdig og skal bare sikres. Men spørsmålet er jo om man kan bli erstatningspliktig dersom huset skulle begynne å brenne så spre seg til andre hus. Men dersom elektrisitet og alle kjemikalier fjernes så skal jo ikke et hus begynne å brenne av seg selv. Da må det eventuelt bli en påsatt brann. Men hvem er da erstatningspliktig? Naboens hus er jo også brannforsikring dersom de ønsker å få tilbake verdier ved av. brann. 

  11. Hei.

    Hvilken ansvar har man for fraflyttet hus og eiendom? Slik jeg skjønner det er det ikke påkrevet med "ansvarsforsikring" for et hus. Hvilke regler gjelder for dette? Kan for eksempel en brann som starter i ett fraflyttet hus og sprer seg til et annet få krav om erstatning fra en annen eiendom? Blir dette også et eventuelt skyldspørsmål? 

  12. Mamb0 skrev (1 time siden):

    Hei, har en Note 9, og ser at appen ligger forhåndsinstallert på telefonen, hvis jeg går via innstilinger. Men det er ikke mulig å koble den til bilen, eller åpne selve appen på telefonen. Noen som vet hva jeg gjør feil? :)

    kobler du til via usb?

×
×
  • Opprett ny...