Benjamin Ditlefsen
Medlemmer-
Innlegg
17 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Nylige profilbesøk
Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.
Benjamin Ditlefsen sine prestasjoner
2
Nettsamfunnsomdømme
-
Ford PowerShift - 6DCT450 - Automatgirkasse
Benjamin Ditlefsen svarte på Benjamin Ditlefsen sitt emne i Bil og motor
Grunnen for at de anbefaler å bytte hele kassen er fordi, nr1: følerne som er defekte, er fastmontert i kretskortet på mekatronikken inni tcm-dekselet og jobben blir for stor for å prøve å reparere den, og nr2: pga den store oljemangelen over tid, så kan innvendige komponenter blitt ødelagt/dårlig pga høy varme og friksjon. Hvis dette stemmer mtp kretskortet, som du forteller, så er det nok ikke en vei jeg vil gå uansett. Reklamasjonssaken har perr nå kunn vært mellom meg og selger og verksted som utførte forrige girkasseservice før min overtakelse. Advokat eller forbrukerrådet (mekling) blir det neste. -
Ford PowerShift - 6DCT450 - Automatgirkasse
Benjamin Ditlefsen svarte på Benjamin Ditlefsen sitt emne i Bil og motor
Takk! Det kan jeg -
Ford PowerShift - 6DCT450 - Automatgirkasse
Benjamin Ditlefsen svarte på Benjamin Ditlefsen sitt emne i Bil og motor
Nei, hvorfor i alle dager skal jeg det? Pluss jeg har ikke manuell-lappen. -
Benjamin Ditlefsen begynte å følge Ford PowerShift - 6DCT450 - Automatgirkasse
-
Hei alle billister og bileksperter! Jeg har en Ford Focus 2012-modell med den kjente 6DCT450-powershift girkassen. Mange vet at det er vært masse problemer med denne kassen osv osv. Men i mitt tilfelle, ligger feilen en annen plass. Jeg kjøpte bilen brukt og i god stand med alt av rapporter osv, hos en bruktbilforhandler i Kolbotn Aug 2024. (MERK! Bilen ble kjøpt med 120.913km på seg, og ble kjørt ca 128-129.000 da feilen oppsto) Bilen funket helt fint helt frem til sent november-midten av desember. Da kom feilmeildinger og feil på girkassen. To verksteder ble tatt i bruk, der begge fant ut at det er defekt turtallsføler og oljetrykkføler i mekatronikken. Det ene vekstedet fant ut at bilen manglet 1,8L girolje og ingen funn av interne eller eksterne lakkasjer. Dette fikk jeg dokumentert og sendt til bilselger. Reklamasjonssaken har nå pågått i 9mnd og er enda ikke kommet lengre. Bilselger står for sitt og avviser. Begge verkstedene mener at hele girkassen må byttes og prisene ligger fra 80.000-93.000kr. Som sykt fordi bilen ble kjøpt for 99.000kr. Jeg har heldigvis 50.000kr som dekkes av et bruktbil-garantiforsikringsselskap som fulgte med 6mnd, men jeg betaler enda ekstra for å ha den perr i dag. Så er det frem til selve poenget mitt. Er det noen der ute, som sitter med info/kunskap om denne girkassen, som kan fortelle om det er en mulighet å bare bytte mekatronikken eller bare selve kretskorte med alle følerne på seg? Finner slike på nettet og er mulig å bytte, men er det et godt alternativ enn å bytte selve kassen? Selvsagt må girkassen strippes ned/flushes osv, for å se etter andre skader. (Link til kretskort med følere: https://www.vaihteistokauppa.fi/en/automatic-transmission-parts/control-unit-6dct450-getrag-used/p/7M5R-14C247-AE/ Denne AE skal matche girkassekoden i bilen min) Håper på gode tilbakemeldinger og svar! Mvh Benjamin
-
Useriøs og uprofesjonell bilforhandler
Benjamin Ditlefsen svarte på Benjamin Ditlefsen sitt emne i Bil og motor
det er forsøkt, men selgeren er den som har bevisbyrden. Verkstedet kommer også bare med sitater om hvordan servicen ble utført. Det som trenges for å motbevise min dokumentasjon, er dokumentasjon som arbeidslogg (langtekst av mekaniker) og andre diagnosepapirer. Faktura tells ikke som et bevis. Dette forstår ikke selger eller verkstedet. Ut ifra det jeg har hørt fra fagpersoner og mekanikere fra ford forhandler, kreves det spesialverktøy å kjøre service på disse kassene. Verkstedet som utførte denne jobben, er ett frittverksted og kan potensielt ikke ha disse verktøyene, og at det er derfor oljenivå ble feil. Jeg frykter det verste, at selger og eier samarbeider nå, for å unngå kostnadene. -
Useriøs og uprofesjonell bilforhandler
Benjamin Ditlefsen svarte på Benjamin Ditlefsen sitt emne i Bil og motor
Det er det det skal, men jeg skal bare henvise meg til selger. Det er selger som skal ha med dem å gjøre. Dokumentasjonen til servicen bør eksistere, men alt verkstedet har kommet med er sitat per epost, både til meg og til selger. -
Useriøs og uprofesjonell bilforhandler
Benjamin Ditlefsen svarte på Benjamin Ditlefsen sitt emne i Bil og motor
Tror du har lest saken helt feil. Kommenter gjerne på andre sine innlegg istede for å virke forvirret -
Useriøs og uprofesjonell bilforhandler
Benjamin Ditlefsen svarte på Benjamin Ditlefsen sitt emne i Bil og motor
Nei, og når varsellampe popper opp som gult utropstegn, ikke rødt, og feilmeldingen er begrenset funksjon på girkasse. Når et verksted og fagpersonell sier at den kan kjøres, så stolte jeg på det. Det er snakk om 2-3 nærme 4k km med til og fra jobb, og hyttetur. -
Useriøs og uprofesjonell bilforhandler
Benjamin Ditlefsen svarte på Benjamin Ditlefsen sitt emne i Bil og motor
Ja og det sier seg selv at bilene ikke er så ille som man skal tro. Bare at riktig service og riktig arbeid vil la bilen leve lenge. Desverre ble min bil uheldig. Det er jo en solid reklamasjonssak. -
Useriøs og uprofesjonell bilforhandler
Benjamin Ditlefsen svarte på Benjamin Ditlefsen sitt emne i Bil og motor
Når beskjed fra verkstedet etter at di fyllte på oljen, og bilen funket, mente dem at bilen var reddet og kjørte nromalt uten feilmeldinger. Ønødvendig kommentar mister. -
Useriøs og uprofesjonell bilforhandler
Benjamin Ditlefsen svarte på Benjamin Ditlefsen sitt emne i Bil og motor
Jeg kjørte den fra januar ved første sjekk (rundt 126-127k km) til og med april da oljemanglene ble funnet ut. Ford-forhandler sa det gikk greit å kjøre litt med den men ikke mye. Etter oljemangel funnet, fyllte de på oljen for å teste, bilen funket i 2-3 uker, og den funket normalt. Samme feilmelding kom tilbake. Den be kjørt litt de ukene desverre. -
Useriøs og uprofesjonell bilforhandler
Benjamin Ditlefsen svarte på Benjamin Ditlefsen sitt emne i Bil og motor
Det er ikke snakk om at de tar imot uansett hva man prøver seg på. reklamasjonssaken har foregått i over ett halvt år og det er ikke snakk om at det er en bil jeg ønsker å ha lengre. Utslaget vil uansett koste dem 40-50.000kr med brukt girkasse. Det er en såppass komplisert jobb som koster rund 30-40.000kr på å bare skifte og med smådeler.- 30 svar
-
- 1
-
-
Useriøs og uprofesjonell bilforhandler
Benjamin Ditlefsen svarte på Benjamin Ditlefsen sitt emne i Bil og motor
Det her er snakk om bilsalg fra en bruktbilforhandler. Bedrift står som selger på bilen. Reperasjonen vil koste rundt 94.000kr for ny girkasse og arbeid. Bilen ble kjøpt for 99.000kr. Så her er det ønsket å få hevet kjøp. Kontrakten er lest og gått igjennom flere ganger og er en normal kjøpekontrakt for bilforhandler. De lever virkelig opp til navnet sitt med "Trygg Bilmegling". Pinadø meg ikke trygt i det hele tatt. Frbrukerrådet bruke 10-12mnd å behandle mekling saker, men er billigst for meg som er ung og ny i arbeidslivet. advokat vurderes om det virkelig tar 10-12mnd. -
Useriøs og uprofesjonell bilforhandler
Benjamin Ditlefsen svarte på Benjamin Ditlefsen sitt emne i Bil og motor
Ja det gjør vel det. Jeg ser på tallene, og dem forteller at det her er et firma som ikke går så bra. Det å reparere bilen koster dem ca litt over 90.000kr og bilen ble kjøpt for 99.000kr. Men rett skal være rett. Jeg ønsker helst å heve kjøpet og la dem gjør hva de vil med bilen. Loven er uansett på min side. -
Useriøs og uprofesjonell bilforhandler
Benjamin Ditlefsen svarte på Benjamin Ditlefsen sitt emne i Bil og motor
Har sett på omtale.no. Er jo bare noen få omtaler. Garantert fra venner eller familie. Det du skriver til slutt der, aner jeg ikke hva du mener. Her er det snakk om at bilselger/forhandler er så tilbakestående og umulig å få vanlig vett i hodet på. At en så åpenbar reklamassjonssak blir avvist i månedsvis siden selgerne er så tilbakestående og ikke skjønner hvordan norsk kjøpslover funker. (Det skal ikke ha noe med saken å gjøre, men selger som solgte bilen, og som er kontaktpunktet er utlandsk, fra midtøsten). Når jeg forsøker å forklare reklamasjon til fyren, er det som om det går inn ene øret, og ut det andre. Saken er så simpel en skoleelev hadde skjønt det. Det her er snakk om en bruktbil med 100%fulgt service og nylig utført service på girkasse, og måneder senere ryker girkassen. Vi fant jo også ut det her med oljemangelen fra sist service som utløste hele hopprenne. Det kan da ikke være helt umulig å skjønne at dette er en skjult mangel og feil og dermed gjelder forrukerkjøpsloven.
