Jump to content

Harduis

Medlemmer
  • Content Count

    18
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 :)

Recent Profile Visitors

341 profile views
  1. Hehe, utsikten er nok den samme om man kjører gods eller passasjertog da Ja, det er mye som finnes langs linja som man kan gjette på Dersom du er interessert så legger jeg ved en link til trafikkregler, skilt osv. Mye interessant å lese på om man lurer på noe https://orv.banenor.no/orv/doku.php?id=Signaler
  2. Sant som du sier, man vet ikke før man står der Men det er jo såklart en motivator til å kvitte seg med noen kilo, i tillegg så er det jo en stillesittende jobb.. Men jeg kjenner jo ikke deg, og du vet nok best selv Og ja, det er et slit på skolen og man må følge med. Men som belønning så får man nok verdens fineste arbeidsplass Hva er det som frister mest å kjøre da, passasjertog eller godstog?
  3. Hehe, det er sant Men det er vel ikke bonuskiloene som eventuelt kommer til å være problemet, men det er slike ting som syn, hørsel osv. Legger ved en link til helsekravene : https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-11-27-1414#KAPITTEL_11 . Det er bare å søke på det som virker interessant, vi trenger flere gode kollegaer på jernbanen
  4. Var ment å si det, men det kom ikke godt nok frem 🙂
  5. Godt å høre at du har søkt 😊 Men det er viktig å tenke på at det er flere nåløyer du skal klare deg gjennom. Det første er faktisk å få tilbud om skoleplass, det andre er en godkjent helsesjekk (samme krav til helse for konduktør, txp, togleder) det er en praktisk eksamen i tog, skiiftedel som må gjennomføres med resultat Godkjent, eksamen på slutten av studiet 😊 En utdanning som TXP er noe jeg ikke ville ha satset på med tanke på fremtiden. Med den planlagte utbyggingen av ERTMS så er det planlagt å kvitte seg med txp, betjente stasjoner og strekning uten fjernstyring/strekning med togmelding. Ville nok heller ha valgt å søke på stillinger som konduktør kanskje? Eller som banemontør i Bane Nor, krever da litt skole og lærlingetid i etterkant, men de sender sine egne folk til jernbaneskolen for å utdanne de til fører. Her får du alt dekt, kost og losji pluss full lønn. Mange veier man kan velge 😁 Da har man værtfall jernbanerelatert bakgrunn dersom man ønsker å søke seg til jernbaneskolen når alle krav er oppfylt. Men er generelt lite info å finne på nett, værtfall av det man ønsker å få svar på med en gang 😂
  6. Siden det er så mange fagbrev somner godtatt så er det bare å søke, søknadsfristen er 1. Mars. Dersom alt av papirer er klart så koster det 45-60 minutt og 300kcal å slenge inn en søknad. Kommer du ikke inn så er neste steg å ta opp fag og søke igjen neste år. Kommer du inn har du skrevet en god søknad, spart deg ett år med studering, fått en utdanning som kvalifiserer til en sikker og godt betalt jobb og en mye bedre utsikt fra kontorvinduet enn du har i dag 😊 Bakdelen er jo at man må stå opp midt på natta for å møte på jobb kl 03.00. Men man får jo kjøre tog så da er det greit 👍 Det finnes vertfall to på youtube som viser deg hvordan det er å kjøre tog. Kan være verdt å ta en liten titt. En i Trondheim (Frozen Moustache Railroading) Og en i Bergen (HinduCowGirl)
  7. Har vel egentlig ikke blitt testet utover helsekontroller, men dersom man er bekymret for å bli tatt i eventuell rusmiddelkontroll så vil jeg påstå at vedkommende i utgangspunktet er helt uegnet for dette yrket.. Dette gjelder både alkohol og narkotiske stoffer. Kravene til trafikksikkerhetstjeneste er UTROLIG strenge! Dersom du har sovet dårlig foreksempel og føler at i dag kan/vil ikke jeg kjøre tog, så tar man en telefon til oprativt senter/DROPS og sier "I natt har jeg sovet dårlig og kan ikke kjøre tog" da får du et simpelt "ok" tilbake og du er tatt ut av tjeneste den dagen.. Dette er noe som blir lite praktisert pga den yrkesstoltheten en lokfører har, men er faktisk en legitim fraværsgrunn.. Og dersom du ikke har helt rent mel i posen/årene/urin og det skulle skje noe, foreksempel at du kjører på noen/noe, sporer av, kjører på rødt lys og det blir tatt urinprøve/blodprøve så kan du bare si takk og farvell til din karriere som lokfører. Vi er få lokførere i Norge og alle kjenner en som kjenner noen så ryktet sprer seg kjapt. Det er blandt annet en grunn til at kravene er så strenge for å få helsegodkjenning.. Så jeg håper for guds skyld at MiniTrollet ikke får godkjenning som lokomotivfører og havner blandt de 31% som er uegnet!!
  8. Blir testet 2 ganger i måneden hvor jeg er ansatt, kan ikke si noe om hvordan andre selskaper gjør det..
  9. Det går nok helt fint, personlig så tok jeg toget til Haugenstua pga all trafikken når du går fra grorud. Tar ca 10 min til skolen 😊
  10. Hei. Dette er da egentlig ikke noe problem, spørs hvor i Nord du bor da. Det med jobb løser seg egentlig greit når du er ferdig på skolen da. Er familien villig til å flytte på seg så er det heller ikke noe problem, jeg har heldigvis en forståelsesfull samboer som har flyttet land og strand med meg. Er de ikke villig så har du nok et større problem. Hus kan jo eventuelt selges, eller leies ut for en periode. Men det er jo såklart flere som har noe de ønsker å få sagt i ditt tilfelle. Personlig så pendler jeg 2 timer med toget (en vei) for å komme meg på arbeid. Det går noen timer bort i pendling, skulle gjerne ha sluppet det, men det er nok flytting nå.
  11. Jeg leser at det er flere som lurer på hva som skal til for å komme inn på skolen, jeg har for ikke lenge siden avsluttet mitt skoleløp på NJS, og i mitt kull hadde vi alt fra piloter på 54 år med full pilotutdannelse, flere ingeniører og folk som hadde hoppet av legestudiet for å starte utdanningen sin. Dette var kanskje ikke noe overaskelse for enkelte at det er store tunge yrker med laang utdnning, men vi hadde også folk som ikke hadde noe mere utdanning enn 2 år på videregående i 2005 som ikke har noe mere utdanning etterpå å vise til enn akkurat fagbrev, vi hadde en del bilmekanikere og en og annen økonom. Jeg mener at istede for å sitte på gjerdet å vente og utsette fordi man ikke tror man har det som trengs for å komme inn, så send inn en søknad når det åpnes for søknader i Mars tror jeg det var? Det var 6 opptak det året jeg startet og litt over 100 av 500 søkere fikk skoleplass, noen faller av under helsesjekk også, ca 25% har blitt sagt. Når det kommer til en bedre turnus med ansinitet så er det en bedre turnus for akkurat deg, noen liker turer med mye dagvakter, andre søker på turer hvor de ønsker å kunne ta toget til og fra arbeid isteden for å måtte kjøre bil. Som nyansatt så må du nok regne med å heller få en av de turene ingen andre vil ha eller ingen har søkt på. Jeg håper dette har vært oppklarende og litt motiverende for noen av dere, men søk når det blir opptak, kommer du inn så er ingenting bedre en det, og kommer du ikke inn så har du et år på deg til å eventuelt ta opp fag.
  12. God kveld gutter og jenter, kvinner og menn! Jeg har bare ett kjapt lite spørsmål, det jeg lurer på er om noen av dere kan gi meg en liten pekepinn på hva man kan forvente i årsinntekt i de forskjellige foretakene. Nsb, cargonet, infranord, bane nor osv
  13. Et ekstra lite tips her på slutten, kjøp deg GODE vernesko, det blir mye brukt under praktiske øvelser ute på anlegg, pluss at du må ha de på når du er ute å kjører tog
  14. Bra tips! Hva er det man pleier å tegne? Det blir litt forskjellige ting man tegner. Men i første omgang så er det mest signaler og stasjoner. Men etterhvert så blir det mere teknisk, slik som å tegne og fargelegge høytrykkskjema, og å tegne å fargelegge (mest for å forstå) hvordan forskjellige trykk arbeider i forhold til hverandre
  15. Hei Skrivebøker får du på skolen så dette slipper du i grunn å skaffe selv Det som er lurt å ha er som sagt skrivesaker,linjal og noen fargeblyanter Kan også være lurt å kjøpe deg en A3 tegneblokk fra biltema
×
×
  • Create New...