Jump to content

Sebba2

Medlemmer
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Recent Profile Visitors

414 profile views
  1. 35k inkl omreg og 3mnd/3000km «garanti». Bilen generelt er strøken utenom et enkelt rustangrep på ene hjulbuen bak men dette skal utbedres snarest. Ikke rusr under knapp til bagasjeromsluka og skiltlys. Litt småtteri som må gjøres med understellet men ingenting alvorlig. Skrur selv, så dette bør gå greit😃 Såvidt jeg har forstått er denne produsert ETTER de fikk ordnet problematikken med oljepumpene som gikk i dass og topplokk som sprakk som førte til et sakte men sikkert tap av kjølevæske. Reg reim byttet for 40.000km siden. Clutch og svinghjul har ingen ulyder ennå, men er usikker på om denne har massivt eller sånn dobbeltmasse svinghjul, men motorkoden er bkp hvis noen smartinger gidder å finne ut av dette.. Elektrisk håndbrekk fungerer utmerket og høres ikke ut som et steinknuseverk, og rattlåsen er frisk foreløpig. Hva mer tenker du ryker på disse, kremt? Utenom slitedeler som bremser osv..
  2. Det kan jo være en fordel, spesielt hvis du skal kjøpe gjennom bruktforhandler. Men det spørs jo på prisklassen på bilen og ikke minst alder. Er den allerede 12 år, er det nok lite å spare på vente til den blir 13 år tenker nå jeg , men det er sikkert noe å spare
  3. Kan jo legge inn en liten oppdatering her nå.. Det ble en Passat med 2.0 PD (tror jeg) motoren og manuellgir da jeg fikk den rimelig og uten at den var gått alt for langt. Virker som en solid og fin bil så langt, elektrisk håndbrekk funker fint og det samme gjør den merkelige nøkkelen disse bilene har... Ble 2.0 motoren for etter prøvekjøring av 1.9 fant jeg ut at den var alt for svak etter min mening for en såpass stor bil, og at en 2.0 med 140/170hk passer bilen bedre..
  4. Hei! Ser biltema har et produkt de kaller for rustbeskyttelsesmasse og lurer på om det er noen her som har erfaringer med dette? Kontra fluidfilm, tectyl, dinitrol etc med pris tatt i betrakning! https://www.biltema.no/bilpleie/bilvedlikehold/rustbeskyttelsesmiddel/rustbeskyttelsesmasse-for-understell-2000017149 Noen som har prøvd dette?
  5. Når jeg ser på biler på finn(noe jeg faktisk gjør for tida), ser jeg aller først på det første bildet. Ser det lovende ut, er beskrivelsen det neste jeg ser på. Her bør det være mye tekst med utfyllende info om bilen, eventuelle problemer og/eller reperasjoner, servicehistorikk, hva den er brukt til, gjerne hvorfor den selges. Ser ting strøkent ut inni bilen, kan man vel kanskje nevne som nevnt over her med dyr/røyk/dårlig lukt. Lukter bilen dårlig inni selv etter en grundig vask av interiøret, er det ikke bare å slenge inn en blå wunderbaum som mange gjør. Da er det ozonrens og god utlufting som er tingen. Har bilen nylig vært på service? Hva med reg.reim/kjede? Olje/vannforbruk? (hvis det er et kjent problem med modellen) Understellsbehandlet? (dette er et enormt pluss i mine øyne) Lenge til neste EU kontroll? Har den innebygd dab, eller følger en dab adapter kanskje med? Så var det dette med bilder. Finner jeg en annonse med en to-tre dårlige bilder av en skitten bil, blar jeg fort videre. Ta MASSE bilder, utvendig, innvendig, motorrom (viktig i min mening), bagaserom, gjerne under bilen og hvis du har muligheten for det. Ta bilder av eventuelle skader/rust. Om bilen er nypolert og vokset (og tørr) når en tar bildene, er det et pluss! Er bilen nyvasket/våt på bildene ser det ikke like "proft" ut. Dette høres kanskje litt pirkete ut, men om det ikke hever verdien på bilen, vil du i det miste få mye flere interesserte i den! Skal legge til at bilen din så veldig strøken ut, fin bil!
  6. Njaa, det med 7 trinnskassa gjelder nok bensinmotorene, har ikke funnet en diesel med 7trinns dsg. Tipper diselmotorene er utstyrt med 6DSG pga høyt moment. Har også hørt endel kødd med 7DSG med de tørre klutchene som er dårlige og «jerking» ved igangsetting osv. 1.9TDI+6DSG bør vel være passe trygt? Kan se for meg at forbikjøringer blir litt stress, ja. Superb er hakket over octavia uten tvil men det merkes på prislappen. Får se hva jeg ender opp med. Må ha hengerfeste og, er mange bra biler som kunne vært aktuelle som ikke har det.. takk🙂
  7. Helt enig med deg! Jeg har relativt lite småkjøring så diesel passer best for meg, men alt i alt virker skodaen skuddsikker. I hvertfall i forhold til VW Passat. Veldig synd egentlig, da passaten er «bra» og praktisk men de sliter veldig med mange merkelige problemer en sjelden finner i andre biler. Tror jeg skal holde meg unna Passat. Med mindre jeg finner en som har nytt svinghjul, el.håndbrekk, rattlås, sentrallås, egr ventil og fulgt alle servicer.. 👍 Ser dere er veldig negative til DSG kassen, det forstår jeg godt, men jeg tror at sålenge de har blitt passet på og fått de oljeservicene de skal ha og er kjørt med riktig kjøremåte skal de være meget solide. Liker oppbyggingen på dem (utenom at de har 2 clutcher) og hvor lynraskt de girer. Når vi snakker om reservedeler, skrur jeg selv og hadde aldri kjøpt deler gjennom møller. 1.6 er det altså bare å styre unna, har hørt mye om problematikken med 2.0 motorene, til tross for at de er solide, er det mye feil med dem og de var vel også endel av dieselskandalen (?). Min far kjører tiguan 2.0 nå, har advart han, spesielt om dette med EGR driten, så siden denne er manuell og kun 110hk versjonen skal den tunes litt og egr skal enten fjernes elektronisk eller blokkeres av med block off plate, eller evt catch can. Har dere prøvd dette catch can greiene kanskje? Tenkte det kunne være noe å prøve uansett om jeg går for 1.9 eller 2.0. Tiguanen, bare går og går den.. I hvertfall foreløpig.. Tror jeg satser på skoda, helst da med 1.9 motoren og (kanskje) DSG, men er kanskje litt mer åpen for manuell igjen nå. Hmmm..
  8. Takk for gode svar! Er veldig fan av 1.9 motoren, så er mye mulig det blir den, men: Har sett litt på han der "polske chrisfix"-fyren før, sinnsykt bra videoer! Tenker også at 1.9TDI manuell må være den tryggeste motoren, uten tvil, men 2.0 med et par ekstra kameler under panseret hadde vært veldig greit det og da det blir endel kjøring med henger og lengre turer generelt fremover.. Har sett veldig mange skoda octavia med 1.6TDI på finn i det siste, de er billige og ligger ikke ute lenge før de forsvinner. Forbruket på denne må vel være rekordlavt? Eller kanskje rekordhøyt da den jobber hardere enn de større versjonene? Har kun kjørt 2.0tdi og den var veldig grei på forbruket, under 0.5 på mila (VW Tiguan) (Disse spiser også bremser, sikkert typisk VAG problem)Både 1.6 og 1.9TDI i skodaen har 105hk, men tenker at 1.6 blir for snaut.. Klart, man kan jo chippe 1.9 for å få litt mer utav den, men siden jeg aller helst vil ha DSG har jeg forstått at det ikke er en særlig god idè, da er det visst smartere å kjøpe en 2.0 med 140/170hk med DSG fra fabrikken. Kjenner det veier veeldig mot Skoda med 1.9/2.0TDI og DSG nå, da disse har færre av alle de "rare" feilene VW Passat har å by på, men igjen ser litt "kjedeligere" ut, men det ser jeg ikke så mørkt på. DSG kassen er jo litt risikosport å kjøpe brukt, men tenker at en god prøvekjøring der en får kjørt gjennom alle gira et par ganger og se til at den girer fint og reint så er det en sjanse jeg kan ta, da jeg kommer til å være nøye med servicer selv og ikke minst hvordan bilen kjøres da de ikke skal gå på for lavt turtall og høy belasning over tid.
  9. Hei folkens! Sitter å vurderer å kjøpe meg en brukt VW passat eller evt Skoda Octavia/Superb.. Og håpte at noen her inne hadde et tips eller to! Legger mest vekt på at jeg vil ha en bil som kan holde noen år uten 1001 problemer. Ser faktisk at Skoda generelt har hatt mindre feil pr bil enn VW passat (2008-9-10 modeller) Tror mye av dette går på elektronikk/teknologi i passaten som skoda ikke brukte på denne tida (som f.eks elektronisk håndbrekk som var ganske nytt på disse bilene, noe skoda ikke hadde) Skoda generelt var billigere men enklere oppbygd og dermed mindre ting som kan feile osv..... Har en nabo med en Octavia 07 eller 08 1.9tdi som har gått mange hundretusen km og alt han har skifta så langt er startmotoren utenom vanlig service(!) Min far hadde en Octavia 2010 etter facelift) 1.9TDI med DSG kasse og denne var han vanvittig fornøyd med. Har ellers hørt veldig mye bra om disse i ettertid. Synes de virker veldig slitesterke hvis man ikke daukjører dem som tetter EGR og tar knekken på svinghjul etc. Så var det motorvalg; SKODA: Tenker 1.6 blir for snaut på en så stor bil, så tror det hadde blitt enten 1.9 på 105hk eller 2.0 på 140hk. Hva skal man velge? 2.0 motoren skal visst slite med EGR problemer og diverse, noe som får 1.9 motoren til å høres mer pålitelig ut. PASSAT: 2.0TDI begynner vel på 140hk i disse ? Vet at noen kommer med 2.0TDI altså samme motor men med 170hk, saftige greier Så var det girkasse-valg. Er veeeldig sugen på DSG men gir litt etter når jeg leser om alle som har hatt havari, dårlige svinghjul og annet tull med disse. Tror samtidig at det har veldig mye med bruken og service å gjøre. Tror mange skipper DSG oljeskiftene og daukjører driten utav dem. Manuellkasse vil vel uansett være det mest pålitelige valget men... Chiptuning kan man vel også glemme når man har DSG girkasse vel..? Hva tenker de som har peiling? Skoda octavia/kanskje superb VS Passat B6? DSG VS Manuell? 1.9TDI (skoda) VS 2.0TDI (skoda og passat)
×
×
  • Create New...