Gå til innhold

WPX

Medlemmer
  • Innlegg

    163
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Alt skrevet av WPX

  1. Hei, er nylig valgt inn i styret i et sameie. Vi har et møterom som regnes som fellesområde beboere kan booke for å avholde diverse arrangementer. I det siste har noe inventar forsvunnet, samt glass og fat knust. I den anledning ønsker vi å ta en liten sum (100-200kr) for leie, slik at vi dekker inn bruksslitasje. Det kunne gjerne vært dekket inn ved å øke felleskostnader, men det er lettere å holde styr på ved å ta en slik sum per leie. Spørsmålet er om styret kan vedta dette utenom årsmøtet, eller må en slik leie for bruk av fellesområder stemmes over ved årsmøtet?
  2. Klagde på OLED-innbrenning (grønnskjær i fargene på tre år gammel TV), beskjeden fra verkstedet som behandlet TV-en for Netonnet er at innbrenning ikke dekkes av leverandør (Hitachi). Jeg henvendte meg deretter til Netonnet hvor TV-en er kjøpt fra hvor jeg hevdet at dette må de ta på reklamasjon. Svaret jeg får er at "Reklamasjon dekker dessverre ikke noe mer enn en garanti ville dekket." En garanti kan vel ikke innskrenke den alminnelige reklamasjonsretten som er at det foreligger en mangel ved en gjenstand dersom den ikke svarer til det forbrukeren har grunn til å forvente når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper. Eller er jeg på bærtur?
  3. Hei! Kjøpte en Macbook pro på Elkjøp i juni 2013. I Begynnelsen av 2018 fikk den plutselig "blackscreen" - bare slo seg av og ble uberegnelig å arbeide med i forbindelse med skolearbeid. Leverte den på rep hos Elkjøp, fikk den tilbake noen uker senere. Fungerte da fint i noen måneder før samme feil skjedde igjen i mai. Samme runde en gang til med reparasjon, inntil den i forrige uke begynte å slå seg av på samme måte igjen... Leverte den da til Elkjøp igjen, vel vitende om at vi var gått over utgangspunktet på 5 års reklamasjon. Etter fbkjl. § 30 (2) har de vel kun to avhjelpsforsøk, som allerede er foretatt på samme mangel. Jeg mener jo da at jeg i utgangspunktet kan heve kjøpet, men de jeg snakket med i butikken i går da jeg leverte macen sa at "vi har retten på vår side til å ta den inn og forsøke en tredje gang". Syns dette høres veldig underlig ut, og det setter meg i en dårligere posisjon enn lovens utgangspunkt. Fikk i dag telefon om at "produktet er over 5 år gammelt og er utenfor reklamasjonstid". Jeg argumenterte imot og sa at siden det er snakk om eksakt samme mangel som har vist seg to ganger før, så spiller det ingen rolle om vi er gått over den opprinnelige fristen på 5 år, dette er og slått fast i Høyesterett i Rt. 2013 s. 865. Jeg avbrøt 5årsfristen første gang jeg leverte den for denne mangelen, og etter det gjelder det kun å klage innen rimelig tid etter mangelen oppdages igjen. Men den ansatte jeg snakket med sa at de "fulgte ikke med på hva Høyesterett sa, de fulgte bare forbrukerkjøpsloven..." Så forstod fort at det var håpløst å komme fram til noe der. Så da har jeg ikke noe jeg skulle ha sagt til Elkjøp selv, og må da ta det videre. Tips til hva jeg kan gjøre nå? Tenker å ringe forbrukerrådet på mandag, håper de kan ta kontakt med dem og få fart på ting.
×
×
  • Opprett ny...