Gå til innhold

Viasat HD - Pace TDS850NV


Anbefalte innlegg

introgo6.jpg

 

Montering og innstallering;

 

For de som er kjent med montering av parabol er det ikke noe hokus pokus.

Bor du i f.eks bygård der du ikke disponerer antennen alene, og kanskje deler med flere, bør du sjekke opp på forhånd om du har mulighet til å bruke dette utstyret. Denne tuneren krever to kabler, i motsetning til én som er vanlig.

 

bilde1avt9.jpg

 

I bygårder er det som regel en multiswitch (bildet under) der kablene kommer inn fra antennen og blir fordelt videre til leilighetene. I den multiswitchen må det altså være to ledige uttak som du kan benytte. Eventuelt ett uttak hvis du allerede er tilkoblet ett fra før. Mangler det ledige uttak må du høre med husverten hva dere kan gjøre.

Det er surt om du har fått utstyret og ikke kan bruke det på noen dager/uker hvis anlegget må utbedres.

Antennehodet som følger med i pakken har fire uttak. Bor du i bygård trenger du ikke montere dette på parabolen så lenge det er to uttak i multiswitchen som du kan benytte. Da har du allerede to kabler fra antennen.

 

bilde2lz3.jpg

 

I enkelte bygårder kan det være vanskelig å trekke en ekstra kabel inn til leiligheten pga trange "rør" i veggene.

Jeg var borti det problemet selv, og har derfor trukket en kabel på utsiden av huset, inn soveromsvinduet og videre til tuneren. Mål gjerne opp på forhånd så du vet sånn ca hvor mange meter med kabel som trengs. Må man likevel ta i bruk en F-connection (bildet under) bør den koblingen plasseres innendørs så den ikke blir utsatt for vær og vind.

F-connection (skjøting) har ingen påvirkning på signalet, så vidt jeg vet og har merket så langt.

 

bilde3li4.jpg

 

 

Tilkobling av tuner og Setup;

 

bilde4bn8.jpg

 

Pakken inneholder både HDMI-kabel og Scart. HDMI-kabelen fungerer utmerket, men hos noen kan den kanskje bli litt kort (ca 1m).

Kobler man til både HDMI og Scart må man huske på å skifte om til HDMI i menyen på TV`n og ikke bruke f.eks Ext1 der Scart er koblet til. Ellers blir man nok noe skuffet over bildekvaliteten på HD-kanalene (og ellers for den del).

 

Fordelen med å koble til en Scart i tillegg er at man da får brukt Tekst-TV som ikke fungerer ellers. En noe tungvint løsning å hoppe fra HDMI til f.eks Ext1 for de som er glad i Tekst-Tv, men inntil Viasat fikser dette er det eneste løsningen (så vidt jeg vet).

EPG og Planner fungerer både på Scart og HDMI.

 

Har du Viasat-abonnement fra før bruker du samme parabolkortet du allerede har. Setup begynner på vanlig måte med innstilling av land og språk osv.

 

Oppsett av antenne slik jeg har det;

 

bilde5tq9.jpg

 

Og test av signalkvalitet;

 

bilde6xu6.jpg

 

Når du kommer til Signaltest får du ikke gått videre i oppsettet uten at du har signaler. Har du signal og alt er greit vil det stå OK nede til høyre i skjermbildet.

Etter det er man klar til å se på tv og fortsette med sine personlige innstillinger, bl.a velge oppløsning til 1080i under Oppsett --> HDMI

 

bilde7gs7.jpg

 

Som nevnt i en annen tråd fikk jeg bare inn annenhver kanal til å begynne med. Jeg måtte veksle mellom 1 og 2 LNB. På 1 LNB fikk jeg inn kanalene 1, 3, 5 osv. Skiftet jeg over til 2 LNB fikk jeg inn kanalene 2, 4, 6 osv.

Jeg formaterte da harddisken (Setup - Oppsett - Formater harddisken) og fikk da inn alle kanalene på 2 LNB. Jeg aner ikke hvorfor eller hvordan, men det funket iallfall.

 

Etter oppsettet var ferdig prøvde jeg opptaksfunksjonen. Den fungerte ikke og jeg fikk melding på skjermen om at "Abonnementet støtter ikke opptak". Ring Kundeservice (815 22 022) så fikser de dette rimelig kjapt.

 

Oppdatert info om montering/setup på Viasat`s hjemmeside finnes her.

 

 

Fjernkontroll

 

bilde8vi5.jpg

 

Fjernkontrollen er helt grei, men kanskje litt bred. Om du ikke er velsignet med svære never må man bytte grep for å bevege seg opp og ned langs fjernkontrollen. Den kan programmeres til å styre både tuneren (Viasat-knappen) og TV`n (TV-knappen). Fremgangsmåten er forklart på side 49 og 50 i manualen.

 

Det var litt knotete å få til ved hjelp av "klikk her og klikk der" på fjernkontrollen, så jeg benyttet meg av TV-kodetabellen (se side 50 i manualen).

TV-kodetabellen finner du i PDF-format her.

 

TV-kodetabellen er til en annen tuner, men det fungerte problemfritt hos meg. Jeg har en Samsung tv og brukte den første koden som stod oppført der (kode: 0648).

Volumknappen på fjernkontrollen fungerte ikke hos meg til å begynne med, og i følge support hos Viasat var årsaken at jeg ikke hadde programmert fjernkontrollen som nevnt over.

Mer er det egentlig ikke å si om fjernkontrollen. Den har akkurat det du trenger, verken mer eller mindre.

 

 

Menyene (Setup);

 

bildesetupuv7.jpg

 

bildesetup2qr6.jpg

 

- Foreldrekontroll der man kan blokkere kanaler, sette en aldersgrense for når man må taste pin-kode for å se et program, samt å endre pin-koden. Pin-koden er forøvrig den samme som før hvis du ikke er ny kunde og fått nytt parabolkort.

 

- Brukervalg der man endrer språk, velger hvor lenge programinfo skal vise på skjermen, påminnelser for valgte programmer osv, harddiskinnstillinger og skjermsparer.

 

- Oppsett styrer de forskjellige tilkoblingene (Scart, HDMI osv), skjerm-innstillinger, lyd, LNB, formatering av harddisk og fabrikkinnstillinger, bl.a.

 

- Mottakerinformasjon inneholder all info om tuneren og parabolkortet m.m

 

- Signaltest

 

 

EPG og Planner;

 

bilde9ph6.jpg

 

- EPG gir full oversikt over kanaler og programmer som også kan sorteres etter sjanger eller tidspunkt for å se hva som kommer (7 dager frem i tid), i tillegg til Radio og Ticket.

 

- Planner gir oversikt over programmer som taes opp i øyeblikket, eller de man allerede har tatt opp og vil se på. Oversikt over planlagte opptak og serier man ønsker å ta opp (Series Link). Ønsker man f.eks å ta opp alle episoder av Seinfeld finner man serien i EPG`en og klikker grønn tast på fjernkontroll (se grønne piler på bildet over). I Series Link finner man planlagt opptak av valgte serie.

 

bilde10vt8.jpg

 

 

Harddisk og opptak;

 

250 GB harddisk tilsvarer ca 60 timer med HD opptak eller ca 150 timer vanlig tv.

Pausefunksjon i program og mulighet for å velge "Tillegg på opptak" før og etter programmet i tilfelle forandring på start- og sluttid for programmet du har valgt å ta opp.

Man kan velge å automatisk slette de eldste programmer når harddisken blir full, eller motta en advarsel på skjermen slik at man selv kan gå inn på harddisk og slette og frigjøre plass.

 

Avspilling av programmer er av samme ypperlige kvalitet som originalsendingen. Selv spolingen i x30 hastighet er av utmerket kvalitet.

 

Hvor mye plass som er brukt på harddisken finner man ut ved å klikke Planner og Recordings (bildet under).

Rett over Fjerne/Lås/Sortér er det en indikatorlinje som blir merket rødt etter hvert som man tar opp programmer. For å slette og frigjøre plass klikker man enkelt og greit Fjerne og man ser at det røde feltet (harddisk-indikatoren) forandres.

 

bilde11ef1.jpg

 

 

Kanaler;

 

bilde12gy1.jpg

 

Mer info om kanalene her.

 

Pr i dag er det 3 kanaler som sender i HD kvalitet;

 

- TV1000 HD (samme filmer som går på TV1000 kanalen, men i HD kvalitet)

- Viasat Sport HD (Champions League m.m)

- National Geographic Channel HD (denne kommer i tillegg til den vanlige NGC og har egen sendeplan)

 

I tillegg har de i disse dager en egen HD kanal som sender fra OL i Beijing, SportN HD.

 

 

Bildekvalitet;

 

Enkelt og greit; fantastisk flott!!

 

HD kanalene gir deg virkelig en ny tv-hverdag. Man tror det ikke før man ser det, for å bruke dét uttrykket.

Jeg har aldri vært noen ivrig fan av golf på TV, men jeg ble sittende og se på i to-tre timer bare for å nyte tv-bildene fra Viasat Sport HD.

Ikke minst var åpningsseremonien fra Beijing en opplevelse med alle de fargene og fyrverkeriet. Alt er gnistrende klart og alle detaljer i tv-bildet er som de sier; krystallklare.

 

Sett deg ned en kveld (uten ødeleggende dagslys og gjenskinn) og se en film i HD-kvalitet, så kan jeg garantere at du smiler fra øre til øre gjennom hele filmen!

 

Det er ikke så enkelt å gjengi bildekvaliteten ved å ta bilder av TV`n under sending. Men her er iallfall et lite utvalg.

 

golf1cd9.jpg

 

golf2lz3.jpg

 

golf3zx3.jpg

 

golf4ud1.jpg

 

golf5an7.jpg

 

car1aq1.jpg

 

car2mv2.jpg

 

ngc1gk7.jpg

 

ngc2mq2.jpg

 

ngc3bn2.jpg

 

ngc4no8.jpg

 

ngc5ns3.jpg

 

logo1ch7.jpg

 

logo2bm7.jpg

 

logo3eg6.jpg

 

 

Pluss:

 

- Bildekvaliteten!

 

- Enkle og oversiktlige menyer

 

- God plass på harddisk

 

- Strålende kvalitet på opptak

 

- Pausefunksjon i programmer

 

- Godt utvalg i kanaler

 

 

Ikke alt er like bra...

 

Minus:

 

- At man ikke får laget seg Favorittlister og/eller sortert kanaler etter ønske. Dette er for dårlig og man blir etter hvert lei av å klikke seg 15-20 kanaler frem og tilbake

 

- Manglende Tekst-Tv uten å koble til Scart (som beskrevet tidligere)

 

- Litt bred fjernkontroll for enkelte som gjør at man må skifte grep av og til

 

- Tikkelyd fra tuneren (harddisken?). Høres ut som en klokke som går litt for fort og vil nok bli lagt merke til av venner som er på besøk, selv om det "forsvinner" om man skrur opp volumet et par hakk. Selv har jeg blitt vant med den, men det er litt for mye støy (også noe susing) fra tuneren. Har du en tv-benk med skapdør kan det være greit å putte den inn der, bare man får "fri sikt" til fjernkontroll-sensoren

 

- Litt lite info om programmene (spesielt filmer) på EPG og ved bruk av "Info" knappen

 

 

Karakter 8/10

 

Støy fra tuner og manglende funksjon for å sortere kanaler og lage favorittlister trekker mest ned.

Ellers er det småting som ikke forkludrer inntrykket av det som er aller viktigst; bildekvalitet og funksjoner ellers.

 

 

Oppdaterer dette innlegget etter hvert som mer info og oppdateringer fra Viasat blir tilgjengelig. Eller om det er direkte feil og/eller misforståelser som jeg må rette opp i.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har dessverre dårlig erfaring med Pace TDS850NV. Har etter hvert forsøkt tre forskjellige tunere, men noe galt er det hele tiden. Bildet fyser og jeg må da slå over på en annen kanal og så tilbake for å få frem kanalen, av og til virker ingenting og jeg må resette alt og opptak fra EPG fungerer heller ikke alltid. Programmering av serier til opptak på faste tider er bare mulig på Viasats egne kanaler. Så jeg er meget skuffet og vurderer sterkt å prøve Canal Digitals PVR for å se om den virker bedre.

Endret av Imasol
Lenke til kommentar
Fordelen med å koble til en Scart i tillegg er at man da får brukt Tekst-TV som ikke fungerer ellers. En noe tungvint løsning å hoppe fra HDMI til f.eks Ext1 for de som er glad i Tekst-Tv, men inntil Viasat fikser dette er det eneste løsningen (så vidt jeg vet).

Jeg får ikke Text-TV på min tuner, selv om jeg bruker SCART kabelen. Kundeservice sier at hele tuneren ikke støtter denne 80-talls teknologien. Får du Text-TV med din 850 altså??

Lenke til kommentar

Cheeba: ang tikking (kommer fra harddisken), så skjer det på review buffer, dvs at hvis du skrur på mottakeren din, så kan du spole 15, 30 eller 60 minutter tilbake.. Den har hele tiden X antall minutter i minnet.. Dette kan du skru av under Setup -> Brukerinstillinger -> Harddisk, der finner du "review buffer", sett den på 0 minutter, save og skru av mottakeren, og denne tikkingen er borte:)

Lenke til kommentar

Njaa, tikkingen vil være der så lenge funksjonen er skrudd på. Den er standard skrudd på til 30 minutter, om jeg ikke tar feil. Skru opp lyden er selvfølgelig den beste løsningen, sånn er det med alt støy, meget nyttig funksjon, men 7 dagers planner er jo enda bedre, review-buffer blir som en "backup" løsning på opptakk, om man har glemt og legge inn en recording :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ang opptaksfunksjonen;

 

my.php?image=34wn7.jpg

 

Å ta opp 2 program mens man ser på et tredje går ikke an hos meg, og så vidt jeg vet er reklamen derfor villedende.

 

Det som går an er følgende;

- ta opp på en kanal og fritt se på andre kanaler

- ta opp på to kanaler og skifte mellom de to

 

Pågår det opptak på to kanaler (f.eks TV2 og TV1000) kan man altså ikke se på en tredje kanal uten å avbryte ett av opptakene (det kommer en melding om opptaktskonflikt på skjermen), men man kan skifte mellom de to kanalene hvor det pågår opptak.

 

Har sendt en mail til Viasat og spurt de om dette. Det beste hadde selvsagt vært om de har rett og jeg som ikke har oppdaget en funksjon. Men jeg tviler på det.

Lenke til kommentar

Da syns jeg de bør forandre teksten sin. Nå funket ikke det bildet over her, men altså;

 

ViasatPlusHD-mottaker

* Krystallklare bilder i ekte HD-kvalitet

* Ta opp to program, mens du ser det tredje - 250 GB harddisk

* Smart og tydelig 7-dagers EPG med full programoversikt og planlegger

* Ta pause og spol tilbake i sendingen

* Series Link - ett klikk, automatisk opptak av alle episoder

 

Mange måter å uttrykke seg på, men den syns jeg ikke forklarer godt nok hva som er realiteten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det mulig at jeg legger inn program som jeg tar opp inn på pc'en via tunerens USB-porter? Og hadde det fungert omvendt? Altså at hvis jeg hadde en serie på min pc, og jeg da kunne lagt den inn på harddisken og deretter se på programmet under "opptak"?

 

Har også et problem her. Veldig mange av kanalene (ikke alle), vises i 4:3 format. Har bladd gjennom alle innstillinger, men klarer ikke å finne feilen. Kjører bildesignalet gjennom en HDMI-kabel.

 

Takknemlig for svar! :)

Lenke til kommentar

Det med tekst- tv er helt naturlig siden man ikke kan sende tekst- tv signaler gjennom hdmi, det gjelder for absolutt alle bokser.

 

Derimot finnes det noen bokser som løser dette elegant med en text- tv plugin, snakker da selvfølgelig om dreambox.

 

En annen ting som er veldig negativt angående Viasat HD kanalpakken er at boksen har innebygd en ekstra chip til krypteringsbeskyttelse for HD- kanalene deres.

 

Pga. at boksene som skal dekode Viasat sine HD- kanaler må ha denne chippen, så får man ikke brukt andre bokser til å se Viasat HD- kanaler.

 

Jeg tipper på at Viasat også har mulighet til å legge inn sperre for opptak, slik de har på de billigere tunerboksene sine. Med andre ord, så kan de slå på en sperre som hindrer deg i å ta opp et visst program.

 

250 gig harddisk hørtes vedlig lite ut.

 

Andreas: Nei, er ikke mulighet å hente ut opptakene fra selskapenes opptakstunere, dette gjelder for alle selskap.

 

Kjøper du en uorginal tuner som f.eks. Dreambox så kan hente ut opptakene. Du kan også programere boksen til å lagre på en ekstern harddisk eller pc gjennom f.eks. samba.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Låner denne tråden litt.

 

Jeg koplet opp denne dekoderen i dag. Under instalasjonen begynte den selv å oppdatere software. Siden har jeg ikke fått bilde..... Ikke en gang i menyen. Noen som kan hjelpe?

 

Står den fortsatt og oppdaterer? Forsøkt å ta ut/inn strøm? Starter den opp igjen med "updating system software" da?

 

Kommer det små hvite streker som går fra venstre til høyre?

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ikke alt er like bra...

Minus:

 

- At man ikke får laget seg Favorittlister og/eller sortert kanaler etter ønske. Dette er for dårlig og man blir etter hvert lei av å klikke seg 15-20 kanaler frem og tilbake

- Manglende Tekst-Tv uten å koble til Scart (som beskrevet tidligere)

 

Begge disse tingene er nå "fikset", så endelig går det an å lage favorittlister og lese tekst-tv via HDMI.

 

Det eneste minus, etter min mening, er da at det er litt kinkig å bytte mellom de ulike tilkoblingene, og det tar noen sekunder før bildet kommer frem. Litt irriterende hvis du blar forbi den HDMI-innstillingen du skulle til, og må bla deg forbi både Ext1, Ext2, dvd, HDMI 1 osv osv.

 

I tillegg stemmer ikke programinfoen alltid, og det er (som nevnt før) veldig lite info om f.eks filmer.

Eksempel; Am action fra 1997. Joe har sittet i fengsel og nettopp sluppet ut. Han oppsøker sin gamle venn, og sammen forbereder de

 

Ikke mye å bli klok av, og da må man gjerne surfe litt på imdb.com for å finne ut resten.

 

Enda verre er det at man planlegger et opptak noen dager frem i tid. Opptaket fungerer, men det programmet man tror man har tatt opp, viser seg ofte å være noe helt annet.

Funksjonen der man kan planlegge å ta opp program 7 dager frem i tid, blir verdiløs hvis man ikke kan stole 100% på at man tar opp det man tror (og håper) man tar opp.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Låner denne tråden litt.

 

Jeg koplet opp denne dekoderen i dag. Under instalasjonen begynte den selv å oppdatere software. Siden har jeg ikke fått bilde..... Ikke en gang i menyen. Noen som kan hjelpe?

 

Ja den skal jeg svare på for deg.! Det problemet hdde jeg oxo! den sto i flere dager på "Updating system software" blå splash screen.. det er HD som er ødelagt og den har fått brainLoop :) ring viasat og svar nei på alle spørsmåla hu jærndama spør deg så setter hu deg over til en kundebehandler og du forteller at ingen av taste kombinasjonene fungere og at motakeren er klikk og du vil få en ny motaker sendt til deg i posten.

Lenke til kommentar

Jeg har et lite problem jeg oxo når jeg først er her på denne tråden:

 

Jeg har trekt 2 kabler fra en Quad LNB (4 sånne porter inn). hele veien in til den nye tilsendte dekoderen min. og jeg satte den på, og under instalasjonen i signal test får jeg 70% og 94% på signalene, men det er ingen OK knapp får og gå videre. Den dukke bare ikke opp! hva gjør jeg galt?

 

mvh

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Værste tuneren jeg har testet NOEN SINNE!

Denne tuneren er nå sendt i retur grunnet den er et halvferdig produkt som ikke fungerer...

 

Her er min vurdering:

 

+ Bedre bilde enn gamle Thompson uten HDMI.

 

 

- Treg, veeeldig treg.

 

- Tuneren har 2 tunere i en og må derfor bruke splitter med spesial LNB eller 2 kabler helt

frem til tuneren.

 

- Har du ikke 2 kabler hele veien eller splitter så får du bare bilde på

ANNEN HVER KANAL! Splitter må bestilles hos viasat og fulgte ikke med i pakken. Rapporter

sier at splitteren ikke fungerer?

 

- Stor klumpete fjernkontroll som man må bruke begge hender på.

 

- Lyd og bilde kraftig usynkront ved digital lyd og ingen mulighet til å få justert dette riktig.

 

- Lite brukervennlig på alle måter, rotete menyer som er vanskelig å finne frem i.

 

- Mangler alt av justeringsmuligheter. Kan f.eks ikke lage egen kanal-liste.

(Kan lage favoritt liste men det fungerte ikke?) Kan heller ikke programere kanaler selv.

 

- Hardisken bråker og er på 24/7 selv når tunere er avskrudd og går ikke å stoppe hardisken på

noen som helst måte. Hardisken er ikke beregnet på tuner bruk og gir altfor mye varme som

fører til overoppheting og ustabilitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Er det noen som har vært borti dette?

 

Dekoderen har sluttet å motta signaler fra fjernkontrollen... Og ja, jeg har byttet batterier... og den funker helt fint mot TVn. Det begynte for noen dager siden og hvis jeg da restartet dekoderen så funket det igjen i en stund. Men nå er det helt dødt, IR lampa på dekoderen registrerer ingen ting... jævla kjedelig :mad:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

IR problem

 

Måtte google dette siden tuneren tar imot IR signalet fra fjernkontrollen VELDIG dårlig. Må ca 1 meter ifra. Med min Harmony fjernkontroll funker det mye bedre, men jeg kjører signalet gjennom en IR-bender (har tuneren i et skap) og da kommer ikke signalet frem uansett. Noe DRITT! Kjent problem?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...