Gå til innhold

Erstatter kassadamen med mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ble testet et lignende system på Smart Club på Alnabru for noen år siden. Tror det var SCAP som ble brukt. Jeg prøvde aldri dette systemet selv, men man fikk en tilleggsmodul som man hektet på under mobilen som man kunne bruke til å scanne varene. På spørsmål om hva som skjedde med systemet fikk jeg beskjed om at man mente at Norge ikke var modent for et slik system, iom. at man ikke kunne være sikker på at folk ikke stjal.

 

Jeg var i Skottland tidligere i år og var i en gedigen butikk, muligens større enn Smart Club på Alnabru. Der var det én eller to ansatte i kasseområdet, og deres jobb var å bistå kunder i å slå inn sine egne varer. På hver "øy" var det 4 kasser, 2 på hver side av den ansattes stand. På den ansattes skjerm kunne han/hun overvåke skjermene i kassen, så de kunne kontrollere at folk slo inn det de skulle. Samtidig var det også slik at man måtte tømme kurven, og på den måten visste de at iallefall alt var lagt på båndet, om ikke scannet, som de kunne sjekke på skjermen. Virket ganske effektivt, rent bortsett fra at kassesystemet ikke var uten videre intuitivt; det kommer seg nok.

 

Det blir nok flere og flere slike systemer fremover etterhvert som butikker viser at svinnet er mindre en kostnadene ved å ha ansatte i hver kasse. Spennende.

Endret av AndyG
Lenke til kommentar
Det ble testet et lignende system på Smart Club på Alnabru for noen år siden. Tror det var SCAP som ble brukt. Jeg prøvde aldri dette systemet selv, men man fikk en tilleggsmodul som man hektet på under mobilen som man kunne bruke til å scanne varene. På spørsmål om hva som skjedde med systemet fikk jeg beskjed om at man mente at Norge ikke var modent for et slik system, iom. at man ikke kunne være sikker på at folk ikke stjal.

 

Jeg var i Skottland tidligere i år og var i en gedigen butikk, muligens større enn Smart Club på Alnabru. Der var det én eller to ansatte i kasseområdet, og deres jobb var å bistå kunder i å slå inn sine egne varer. På hver "øy" var det 4 kasser, 2 på hver side av den ansattes stand. På den ansattes skjerm kunne han/hun overvåke skjermene i kassen, så de kunne kontrollere at folk slo inn det de skulle. Samtidig var det også slik at man måtte tømme kurven, og på den måten visste de at iallefall alt var lagt på båndet, om ikke scannet, som de kunne sjekke på skjermen. Virket ganske effektivt, rent bortsett fra at kassesystemet ikke var uten videre intuitivt; det kommer seg nok.

 

Det blir nok flere og flere slike systemer fremover etterhvert som butikker viser at svinnet er mindre en kostnadene ved å ha ansatte i hver kasse. Spennende.

 

Man kan jo forsåvidt ikke være sikker på at folk ikke stjeler med dagens system heller. Men det er nok som du sier, folk i kassa på tradisjonelt vis er nok en utdøende rase på sikt. Jeg vil kanskje tro varene registreres automatisk av en sensor ved utgangen når du triller varevogna forbi i framtiden.

 

AtW

Lenke til kommentar
Den dagen kassedamen forsvinner er også dagen PLU-koder forsvinner og erstattes av strekkoder. Det blir en stor dag for alle oss som har jobbet i kasse, men hatet PLU-kodesystemet. ^^

Er det ikke strekkoder som brukes i dag?. Hva er en PLU-kode?.

 

Det er koder man taster inn når folk kjøper varer uten strekkode, typisk frukt, grønnskaer, rundstykker o.l

 

AtW

Lenke til kommentar

PLU-koder: http://en.wikipedia.org/wiki/Price_Look-Up

 

Price Look-Up codes or Product Lookup Numbers, commonly called PLU codes, PLU numbers or PLUs, are identification numbers affixed to produce and other products in grocery stores and supermarkets to make check-out and inventory control easier, faster, and more accurate. The code is a four-digit number, currently in the 0-4999 range, identifying the type of bulk produce, usually including the variety. Organic produce is denoted by a five-digit number whose first digit is 9 (e.g. 94011 for organic bananas); an 8 prefix indicates genetically modified food. The codes have been in use since 1990. Currently, there are over 1300 universal PLU codes assigned.

 

Price look-up codes are generally printed on small stickers or tags, and are considered inconvenient by some. Various new technologies are under consideration, including etching using lasers and printing or "tattooing" using ink made from substances such as blueberry juice.[1]

Endret av AndyG
Lenke til kommentar

Hos oss er PLU bare en veldig kort EAN kode for varer som ikke kan scannes, f.eks. frukt & grønt, og varer som mangler EAN eller som er for store til å legges på rullebåndet.

De legges inn som vanlige EAN i systemet.

Butikktyveri blir man nok aldri kvitt, da oppfinnsomheten er stor blant enkelte.

Har blant annet opplevd kunder som river av etiketter med EAN og prisinfo på varer, for å erstatte den med en annen etikett fra en annen billigere vare.. de satser på at kassepersonalet ikke følger med så lenge det piper fra scanneren...

Lenke til kommentar
Og ingen tenker over den store konsekvensen med arbeidsledighet det her vil føre til.

Store butikkjeder tjener sikkert godt fra før og så skal dei spare og tjene enda meir.

 

 

Det er da vel ingen vits å gjøre samfunnet mer ineffektivt for å kunstig holde live i jobber? De som før jobbet i butikk kan gjøre noe annet produktivt, dermed får man gjort mer med samme antall arbeidstakere.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...