Gå til innhold

AVR, hjelp til valg av display


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har et Atmel stk500 starterkit med en atmega8515. Til dette ønsker jeg et lcd display.

Planen min er å kunne feks lage et spill ala snake hvor jeg med enkle brytere navigerer.

 

Når det kommer til valg av display er jeg ganske så grønn. Siden dette blir mitt første display prosjekt ønsker jeg helst et så enkelt som mulig et. Helst også mulighet for norsk leverandør for å slippe toll.

 

Og sist men ikke minst: om noen har noe C kode til displayet som linkes, mottas dette med mer enn en stor takk:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk! Googlet litt rundt http://futurlec.com/LED/LCD128X64.shtml virker som midt i blinken! Ser ved første øyekast også meget enkelt ut å bruke. Erfaringer med den nettbutikken?

 

Noen (paranoide)spørsmål rundt akkurat denne(vet ikke om du kjenner stk500:

 

1. pin19 K og pin3 Vdd drives av VTG på starterkittet?

 

2. Pin1 FG/Vee og Pin2 Vss og pin 20 A drives av GND på stk500?

 

3. Pin4 Vo Hva kobler jeg denne til?

 

Eller med andre ord(noe jeg ikke fant) et avr - display skjema.

 

Blir nok en sånn en

Endret av Dundersalt
Lenke til kommentar

Kjenner ikke STK500 nei. Men dersom det kan levere ca 70-100mA på +5V (noe jeg ser på som sannsynlig) så kan du drive displayet direkte. Slik jeg tolker det er dette spenningen til LCD driveren, og bør også kunne drives av +5V.

 

Har gode erfaringer med den butikken, har vel en 10 ordre der nå. Det du må være klar over at det tar i underkant av 2 uker å få varene (sjappa ligger i østen et eller annet sted).

Lenke til kommentar

Aha så med andre ord "plug and play"?

 

Etter å ha rotet litt rundt har jeg faktisk dette displayet liggende.

http://www.glyn.de/data/glyn/media/doc/EW50114NCW.pdf

 

Før jeg begynner å koble å stå i, kunne du hjulpet meg med følgende:

 

1.Den har 3 interface som kommer frem av databladet C1, c2 og c3. Tar jeg feil eller kan c2 sløyfes?

 

2. C1 pinne 17 hva gjør jeg med den?

 

 

3. har ingen inverter, hva gjør jeg med backlighten? noen tips der?

Endret av Dundersalt
Lenke til kommentar

ah ok la aldri merke til det.

 

Da virker denne som northwave linket til bedre/lettere: http://futurlec.com/LED/BLUE128X64LCD.shtml

 

Altså pinne 18 forsyner(spenningsdeles) pinne 3. pinne 1 og 2 samt 19 og 20 forsynes med 5 og 0V dette kan jeg forsyne fra stk500 altså Vss og GND? Altså det er så enkelt? Om du har noen c snutter for noe slikt mottas det med stor takk, kina metoden er meget lærerik når det gjelder programering;)

Endret av Dundersalt
Lenke til kommentar

Etter mye om og men har jeg nå til slutt skaffet meg denne:

 

http://pacerpdfs.s3.amazonaws.com/EW24D80.pdf

 

Selve oppkoblingen her er relativt grei.

 

Kan jeg bruke 5v fra stk500?

 

Hvis noen har en eksempelkode til denne kontrolleren (T6963C) er dette til stor hjelp. Har ikke googlet igjennom etter det(finnes sikkert). Men om noen har noe med eventuell erfaring er dette helt topp!

 

Så langt tusen takk for hjelp og riktig føring av kontrollertype:)

Lenke til kommentar

avrfreaks har mye nyttig info, angående displayer, er det hipp som happ hva man bestiller? er det slik som de alfanumeriske at dem bruker en standard kontroller (tenker da på fks HD44780)?

Etter å ha sett denne tråden og vekslet noen ord med Dundersalt via PM, så har jeg fått lysten på å blåse støv av AVR-utsyret mitt, og et grafisk display er noe jeg lenge har hatt lyst til å lære meg, så jeg har bestemt meg for å bestille et slikt display og sette i gang jeg også :)

 

Men som sagt, er det forskjell på bruken av displayene?

Jeg vurderer å kjøpe meg en slik:

http://no.farnell.com/1220443/optoelectron...uet-mg1206b-syl

Lenke til kommentar

alfanumeriske er nesten alltid kompatible med HD44780, såfremt det ikke benyttes seriell overføring. Det har jeg ikke erfaring med.

 

Generelt er alfanumeriske og grafiske helt forskjellig å jobbe med.

På alfanumeriske displayer ligger det ferdige fonter i displaykontrolleren, mens på grafiske ligger det absolutt ingenting ferdig lagret. I og med at det egentlig er 2 displayer med 64x64 piksler, blir det også naturligvis endel kodekrøll ved veksling mellom displayene...

Lenke til kommentar

Zalo Ultra:

At det er forskjell på grafisk og alfanumerisk er jeg fult klar over, men det jeg er usikker på er om det er forskjell mellom de forskjellige grafiske displayene.

Det at jeg tok opp alfanumerisk, var igrunnen bare for å sammenligne, tror kanskje det ble litt misforståelser av min dårlige forklaring her :p

 

Dundersalt:

Nydelig =D

Ser ut til at jeg kommer til å lære meg avr-api til C nå :wee:

Endret av Firesky
Lenke til kommentar

Grafiske displayer er forskjellige, det finnes mange forskjellige displaykontrollere de kan ha innebygd i seg. Men det er i og for seg ikke noe problem bare man vet hvilken kontroller displayet har, og pinnekonfigurasjonen. Da er det bare å finne datablad for den aktuelle kontrolleren, så kan man ta et hvilket som helst "noname" display og få det til å virke.

 

Det finnes også ferdige biblioteker for mange kontrollere, slik som Dundersalt fant for T6963. Google is your friend :)

 

Selv har jeg lekt litt med dette displayet fra JELU WebShop. Enkelt å styre fra SPI-port, trenger kun 3.3V, bra datablad, billig...

Lenke til kommentar

Ikke dumt firesky! mye morro der!

 

Lurer litt på å lage en stepmotor styring. Noen som vet om har en liten tutorial der. Tenker på å ta fra en cdrom eller lignende.

 

og en ting til, hvis jeg med en magnetisk picup vil telle tanntall pulser når motoren går rundt, for så å regne ut RPM. Kan jeg da bruke den integrerte stk500 komparatoren til dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...