Gå til innhold

Eizo vs feks Dell


Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor jeg skulle legge denne tråden, men ble her da jeg ønsker svar fra de med erfaringer med foto/skjerm.

 

Kom over en brukt Eizo s2410w til salgs for 5000,-

Den er 1,5 år gammel. Hvordan kan en Dell UltraSharp 2408WFP (ca 6700,-) måle seg mot Eizo?

 

Hva bør jeg se etter når jeg velger en skjerm hovedsaklig for fotobruk? Spiller aldri spill.

 

Eizo: https://prisguiden.no/product.php?produc...=specifications

Dell : https://prisguiden.no/product.php?produc...=specifications

 

Dell har høyere kontrast ser jeg. spiller det noe rolle for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva bør jeg se etter når jeg velger en skjerm hovedsaklig for fotobruk? Spiller aldri spill.
Når du ikke spiller, er det først og fremst panel-typen du bør se på. S-IPS-paneler er ansett for å være de beste til fotoredigering, mens S-PVA er de nest beste. TN-paneler bør du unngå, disse egner seg til spilling pga. god responstid, men har dårlig fargegjengivelse til foto.

 

Ser du på priser med det utgangspunktet, ser du at antallet rimelige S-IPS-skjermer er forholdsvis lite. NEC har en 20" som er regnet for å være god, men skal du ha 24" er det egentlig bare S-PVA som er aktuelt. Personlig ville jeg vurdert en Lenovo 22" skjerm med 1920x1200-oppløsning (https://prisguiden.no/product.php?productId=80903), da jeg fortrinnsvis vil ha høy oppløsning på skjermen, ikke stor skjerm. Denne har S-PVA-panel såvidt jeg har kunnet finne ut av, og er ganske fornuftig priset også.

 

Aner ikke hva slags panel som er i Dell-skjermen...

Lenke til kommentar

For over et halvt år siden etterlyste jeg et eget underforum her på akam hvor vi kunne utveksle erfaringer rundt dataustyr rettet mot foto og fotoredigering. Det ble skrevet i tråden at de skulle se på det etter påske...

 

Men over til tema, jeg kommer sansynligvis til å kjøpe en Samsung SyncMaster 245T med 1920 x 1200 oppløning og S-PVA panel innen kort tid. Har kommet frem til at 24" er et fint kompromiss mellom oppløsning/størrelse, pris og (bilde)kvalitet. Denne skjermen får også gode tilbakemeldinger på utenlandske fotoforum.

Lenke til kommentar

Ville gått for den jeg fnatt. Har selv en Syncmaster 245b som jeg er fornøyd med, men kan vel ikke sammenlignes med Eizoen.

 

edit: følger det med kalibreringsverktøy? i såfall er det ingen grunn til å tvile.

Endret av brk
Lenke til kommentar
For over et halvt år siden etterlyste jeg et eget underforum her på akam hvor vi kunne utveksle erfaringer rundt dataustyr rettet mot foto og fotoredigering. Det ble skrevet i tråden at de skulle se på det etter påske...

Og det er tydeligvis "etter påske" fremdeles. Dette er jo bare tullete...

 

Kan vi ikke få et eget underforum for skjermer på akam.no-forumet først som sist, så slipper vi å rote forumet rundt for å finne tilbake tråder? Det stilles jo helt ulike krav til skjermer for fotoredigering enn for spilling og film, så det kan da umulig ligge politikk bak en slik beslutning?

Endret av jokabele
Lenke til kommentar
Og det er tydeligvis "etter påske" fremdeles. Dette er jo bare tullete...

 

Kan vi ikke få et eget underforum for skjermer på akam.no-forumet først som sist, så slipper vi å rote forumet rundt for å finne tilbake tråder? Det stilles jo helt ulike krav til skjermer for fotoredigering enn for spilling og film, så det kan da umulig ligge politikk bak en slik beslutning?

Kan ikke si meg annet enn enig, måte lete litt etter denne tråden nå når den er flyttet til en annen verdensdel (fant den dog ved å søke etter mine siste innlegg).

 

Her er forøvrig tråden jeg henviser til. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=896743&hl=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...