Gå til innhold

Førstegangs kjøp av wacom/tegnebrett.


Anbefalte innlegg

jeg skal da for første gang kjøpe et tegnebrett, og etter som jeg aldri har vært borti dette trenger jeg hjelp.

 

jeg er ute etter et tegnebrett til nettop tegning, og helst til under 1000-lappen. (hvis dere mener at jeg må ut med mer for noe som virker, kan jeg kansje presse det til 1500-2000), men etter som jeg er ganske ny vil jeg helst ikke bruke så veldig mye hvis dette ikke er noe for meg .

 

sånn som jeg forstår det trenger jeg også et program, hvis noen har god erfaring med et program ville det vært veldig hyggelig med litt hjelp der og.

 

håper det er noen venlige sjeler som kansje har nylig kjøp og kan hjelpe meg, eller noen med litt lengere erfaring :thumbup:

 

takk på forhånd !

 

Mvh Turak

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wacom sitt billigste alternativ er en A6 plate som jeg har sett til ca 600 kroner.

Ble interessert i denne jeg, og begynte å sjekke litt rundt, og leste da at mange som har A5 plate synes det er den ideelle størrelsen.

A5 er jo ett halvt A4 ark, og A6 er jo 1/4.

En Wacom A5 ligger på ca 12-1300.

 

Tror jeg ville gått for Wacom, da de har laget tegnebrett en stund, og ofte omtales i litteratur. Thrust lager også noe tegnebrett, men skeptik frem til det motsatte er bevist.

Lenke til kommentar

Jeg trenger også et tegnebrett til tegning!

Jeg skal kjøpe ett til min bedre halvdel, hun har ikke hatt tegnebrett før men har lyst på et. Hun kommer til å bruke det til skisser og tegninger, et enkelt nybegynnertegnebrett som ikke er jallaplast eller er uegnet for tegning.

Jeg har egentlig bare hørt om Wacom, og tenker og at A5 ville vært passelig.

Finner ikke noe annet enn http://www.pixmania.com/no/no/621988/art/w...boo-fun-a5.html, og den var kanskje litt i dyreste laget..

A6 blir vel for lite og gnitent, blir det ikke?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Wacom sitt billigste alternativ er en A6 plate som jeg har sett til ca 600 kroner.

Ble interessert i denne jeg, og begynte å sjekke litt rundt, og leste da at mange som har A5 plate synes det er den ideelle størrelsen.

A5 er jo ett halvt A4 ark, og A6 er jo 1/4.

En Wacom A5 ligger på ca 12-1300.

 

Tror jeg ville gått for Wacom, da de har laget tegnebrett en stund, og ofte omtales i litteratur. Thrust lager også noe tegnebrett, men skeptik frem til det motsatte er bevist.

Jeg har et Trust-brett, men det var dårlig kvalitet, ja... Pennen sprakk, og spissen er dårlig. Kjøpte for å teste litt.. Genialt med brett til retursjering av foto og tegning, men kjøp et litt bedre ett med en gang!

Lenke til kommentar

Jeg begynte med et skita dårlig, dog mye bedre enn en mus, for 10-11 år siden. Det var et Wacom str. A6 som kosta ~1.400 kroner i Kina (bodde der på den tiden). Siden det var basert på serielltilkobling, ble det skrotet når jeg flyttet kontoret og byttet hovedmaskin.

 

I den anledning har jeg hatt et Intous 3 A5 Wide i noen uker, før det ble skipet videre. Min oppfatning er at det ser bra ut og har god oppløsning, men det veier ikke opp for at det med sine ekstra knapper (2 sett, et på hver side) og ubrukte flater stjeler vanvittig mye plass. - Mer enn tastaturet mitt.

Det støtter også tiltfølsomhet, og automatisk gjenkjenning av pennen man benytter, som f.eks. airbrush, marker osv. men det er ikke noe behov jeg ser å ha eller vil få med min bruk (bildemanipulering/justering, kantlegging o.l).

 

dessverre er jeg ikke noen sucker for sort (med "glitter"), så det hvite Bamboo Fun Medium (finnes kun i Small og Medium) passet meg/kontoret så mye bedre. Det har lavere oppløsning (halvparten av Intous - altså 512 nivåer), og det merkes om man kommer rett fra noe bedre, men etter en dags bruk er det glemt og helt ubetydelig. Det er uansett (mye) bedre enn det gamle/lille jeg hadde før(st).

 

Bamboo'en kom forøvrig med flere ekstra spisser, men holder spissene like godt som på det første, trenger jeg bare den ene spissen som stod i. Men der tar jeg kanskje feil ettersom overflaten føles mer ru enn på Intous'en.

 

Wacom ser ut til å være ensbetydende med kvalitet, om man da ikke snakker om Cintiq. De blir nok bedre etter hvert, men vær foreløpig oppmerksom på "lagg" og "float" som gir en dårlig opplevelse av respons og hvor man tegner. (Ingen egen erfaring).

 

Både Intous Wide varianten og Bamboo Fun, som ikke er wide, støtter en driverfunksjon som lar brettets aktive flate tilpasse seg skjermens form. M.a.o. er det ikke så nøye om man ikke går for et wide-brett selv om man har (eller senere får) slik skjerm.

 

Generelt kan man si at større er bedre i tegnebratt-sammenhengen, men for mitt vedkommende har jeg funnet noe som er passelig/greit. Går man for de minste tror jeg man vil angre litt...

Lenke til kommentar

Vi (jeg og min bedre halvdel som driver innen grafisk design) har et Bamboo Fun, Graphire4 og et Intuos3.

 

Av disse tre foretrekker vi begge Graphire4, da det er akkurat passe på alle måter. Fin størrelse (i forhold til det aktive område) gjør det enkelt å plassere og det har en god pen å holde i. Synd at det ser ut til at Wacom ikke vil fortsette Graphire serien.

 

Intuos'n er som nevnt unødvendig stor med tanke på det aktive område og kan være vanskelig å plassere fornuftig. I bruk er det selvsagt helt suverent, med bl.a. programerbare knapper med programgjenkjenning (dvs, man kan konfigurere knappene ulikt i forhold til forskjellige program) og en helt grei mus som brukes på det aktive område.

 

Bamboo er også forsåvidt et greit brett, men både å se til, ta på og bruke er det plastikkfølelse all the way. Hadde det ikke vært for at det står Wacom på det, hadde det vært vanskelig å gjette at det er et Wacom produkt. De andre har en betydelig større kvalitetsfølelse på alle områder. Det sagt, Bomboo Fun fungere helt greit og vi bruker det mest sammen med bærbar PC pga at det er så lite og lett å ta med seg rundt om.

 

Når det gjelder størrelse, vil jeg påstå at mange tror de trenger et stort brett, gjerne A4. Min erfaring er at A5 er nesten for stort og A6 er en fin størrelse. Bruker man et stort brett en hel dag, blir det mye store armbevegelser og man blir sliten.

 

En svensk nettside om størrelse: http://www.moderskeppet.se/wacom/storlek.php

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Må si meg enig med Oceanborn når det gjelder størrelse på tegnebrettet. Jeg holdt på å kjøpe ett Bamboo fun A5, men siden jeg ikke hadde prøvd tegnebrett var jeg litt redd for å bruke mye penger. Jeg endte opp med en Wacom Bamboo One, billigste de har. Kostet 388kr. + frakt. Har drevet å testet ut i PS og i/på skrivebordet. A6 er akkurat passe, grøsser av tanken på armutslagene jeg må gjøre med ett A5 brett.

 

For de som ennå ikke har prøvd tegnebrett, løp og kjøp! Bambo One holder som førstegangskjøp til enkelt hjemmebruk, hvertfall til bilderedigering.

Lenke til kommentar

Kan ikke noe om tegnebrett, men lurer på om det kan hjelpe meg. Tar alle bilder i raw og redigerer i adobe Lightroom. Noen ganger redigerer jeg i Photohop, men ikke å mye etter at mye kan gjøres i Lightroom. Om jeg bør skaffe tegnebrett, fortell hva som er bedre enn med musa.

Lenke til kommentar

Fikk tegnebrettet mitt idag og synes allerede den er mye bedre til småpirk. Bedre kontroll.

Testet nettopp Aperture, som er nesten det samme som LR. Gikk bra der, men Aperture og LR er mere program der du skyver slidere fram og tilbake og ikke så mye manuell retouching.

Ta f.eks. quick selection tool i PS, slike ting går mye kjappere med tegnebrett.

Og den er trykk følsom, noe musa ikke er.

 

Men du kommer ikke til å tegne noe bedre med tegnebrett, heller værre. Jeg tegner fortsatt som en 8 åring :grin:

Endret av iMacKenna
Lenke til kommentar
Kan ikke noe om tegnebrett, men lurer på om det kan hjelpe meg. Tar alle bilder i raw og redigerer i adobe Lightroom. Noen ganger redigerer jeg i Photohop, men ikke å mye etter at mye kan gjøres i Lightroom. Om jeg bør skaffe tegnebrett, fortell hva som er bedre enn med musa.

Jeg pleier å si det slik, redigerer du bilder først og fremst med å dra i "slidere" (er det et godt norsk ord for dette?), kan du fortsette å bruke bare musa, men gjør du noe som helst på selve bilde, "brushes" eller hva det måtte være, kjøp et tegnebrett.

 

Ingen tvil om at en dreven bruker av musa kan gjøre gode ting, men jeg vil hevde at et tegnebrett åpner opp en helt ny verden av presisjon og muligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...