Gå til innhold

Første speilrefleks: Noen anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Hei! Nå orker jeg nesten ikke vente lenger. Vurderer å kjøpe meg mitt aller første speilreflekskamera:) Har allerede et digitalt kamera (canon 800is) som jeg er veldig fornøyd med. Men jeg savner det å kunne ta klokkeklare bilder og gjerne komme lengre innpå motivet. Jeg har ikke så mye peiling på de forskjellige kameraene, men jeg har sett et som jeg har blitt litt interessert i : sony Alpha 350.

Såpass vet jeg, at jo flere megapixler, jo bedre, men tross alt: ikke alltid. Sony Alpha 350 har 14...

Er det noen som kan hjelpe meg litt med enten anbefalinger eller research etc.?

Har prøvd å lese guider, men ettersom jeg ikke er HELT dreven i alle kamerafinessene, trenger jeg litt veiledning fra andre brukere/ synsere:)

Altså:

 

Hvor mange Megapixler holder?

Er det bra å kjøpe i utlandet? (en i familien skal til USA i morgen)

Noen supre anbefalinger?

 

PS: Prisen betyr egentlig ikke så mye. Når jeg først skal ha et, kan jeg godt legge noen lapper ekstra på det...

 

 

Håper jeg uttrykte meg greit:)

Tusen takk på forhånd:)

Endret av Sunsilk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Såpass vet jeg, at jo flere megapixler, jo bedre, men tross alt: ikke alltid.

 

Hehe...skummelt å si på et kamera forum..

 

Det du heller kan si er jo flere megapixler jo mere støy, men tross alt ikke alltid..

Endret av Kliss
Lenke til kommentar
Er det bra å kjøpe i utlandet? (en i familien skal til USA i morgen)

 

Kan bli veldig billig i USA, men dersom du trenger reparasjon blir det vel vanskelig? Ser at en del som har kjøpt objektiver i alle fall har måttet sende dem tilbake for reparasjon/bytte. Om du må det (og ikke kan få det reparert i Norge) så risikerer du toll. Sikkert folk her som har mer peiling/erfaring enn meg som kan svare på det spørsmålet.

 

Når det gjelder Sony-en så vet jeg ikke noe om den. Du må sjekke litt på sider som tester kamera.

 

http://www.dpreview.com/reviews/default.asp?view=rating

http://www.steves-digicams.com/cameras_digpro.html

 

Jeg ville dog vært skeptisk til 14mp (om jeg leste spesifikasjonen rett). Du ønsker ikke et kamera som er med i megapixel racet, men et som har en god sensor i forhold til mp. Mange av de dyre canon og nikon kameraene har 10 til 12 mp.

 

En annen ting å tenke på er at objektivene er gjerne dyrere enn kamerat. Men de varer lenge. Så dersom du velger et merke må du forvente at ditt neste kamera er av samme merke om du kjøper en ekstra utstyr/objektiver.

 

Jeg valgte et Nikon kamera og kommer til å kjøpe blits og et objektiv snart. Det vil trolig koste mellom 5100 og 4100 avhengig av hvilken blits jeg velger. Hadde jeg valgt det objektivet jeg så på først ville det blitt 8-9000. Så jeg har tenkt å holde meg til Nikon når jeg bytter kamera en gang i fremtiden.

 

Lykke til i jakten på kamera :thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpen! Men jeg er enda litt usikker. Er det noen som kan komme med noen konkrete anbefalinger?

Hvordan er de forskjellige merkene sammenliknet med hverandre?

Noen nye modeller som skiller seg ut fra andre? Og hva med programvare og utstyr til de forskjellige?

 

Mulig jeg spør vanskelig, men det er jo mitt aller første speilrefleks i så fall...

:)

Lenke til kommentar

Tja, det er vanskelig å komme med anbefalinger når du ikke sier noe om prisklasse/totalt budsjett. Du gi heller ingen informasjon om hva du primært ser for deg at du vil fotografere, det være seg landskap, folk, natur, arkitektur, sport osv...

 

Men det er mange gode kameraer der ute. Det er for det meste bare småting som skiller de.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Du bør høre med tollerne hvordan du kan gjøre det før du skal sende noe til reparasjon/reklamasjon i utlandet, så slipper du ny avgift.

 

Det er bare å gå til postkontoret så fyller du ut et Proforma Invoice sjema når du sender tilbake pakken..

Lenke til kommentar

Okei! Forstår! Skal være litt mer presis!

 

Jeg trenger skarpe bilder. Har et digitalt kamera med 6mpx. Synes det er kjempefint, men det kunne gjerne vært klarere enkelte ganger!

Prisklasse: vel, alt fra 5000-12000.

Vil gjerne ha en GOD zoom. Jeg vil komme mye nærmere innpå motivene, og allikevel få kanonbilder (klarhet og detaljer):)!

(faktisk en av de viktigste grunnene til at jeg vil kjøpe speilrefleks)

Tar landskapsbilder,naturbilder, "fart"-bilder (sport) , så og si ALT mulig!

Det bør være et som er greit i størrelse. Bør ha et "godt grep".

ca 3" skjerm er fint:)

 

Håper det var bedre:)

Endret av Sunsilk
Lenke til kommentar

Sony Alpha A700 med 18-70 koster jo for tiden 10k etter cashback kampanjen til sony.

Det har riktignok "bare" 12 mpix, men det er toppmodellen til sony

 

Edit:

Tror japanphoto har innbytte tilbud på gang også, lever inn ett gammelt kamera og få 800,- avslag på nytt. Merk at det står tror. Hvis du har jp i din by så kan du jo stikke innom å se om det stemmer. Isåfall blir det billig med A700. 11599 - 1600 cashback - 800 innbytte = 9199

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Det er greiere og kjøpe kamera i norge hvis man tar hensyn til reklamasjon og bruksanvisning. Prisforsjellen er heller ikke så stor nå fortiden med alle kameratilbudene.

 

Ville heller brukt USA muligheten til å kjøpe et skikkelig bra objektiv,da det er objektivet som primert er grunnen til "skikkelige gode" bilder.

Lenke til kommentar
Det er greiere og kjøpe kamera i norge hvis man tar hensyn til reklamasjon og bruksanvisning. Prisforsjellen er heller ikke så stor nå fortiden med alle kameratilbudene.

 

Ville heller brukt USA muligheten til å kjøpe et skikkelig bra objektiv,da det er objektivet som primert er grunnen til "skikkelige gode" bilder.

 

 

 

Aha! Det var et godt poeng. Da kan jeg jo faktisk vente litt også, med tanke på at det sviver så mange rykter rundt om nykomlinger snart... Men objektivene, er det slike som er egnet til noen spesielle modeller innenfor det og det merket? Eller kan man tenke seg at: okei, jeg skal kjøpe et nikon-kamera uansett i løpet av året, så jeg får dem til å kjøpe et nikonobjektiv for meg, som er supert. Vil det virke til nærmeste nye modell fra nikon, da?

Lenke til kommentar

Et objektiv som er dedikert til et kameramerke passer til stortsett det meste innen samme merke med noen forbehold.Gamle objektiver kan hende ikke passer til et Digitalt speilrefleks,og det er forskjell på Fullformat og kamera med Cropet bildebrikke.Men hvis du kjøper deg et semiprofft Nikon kamera som er på 1.5 Crop så passer det meste.

 

Så det du må tenke på er hvilken type objektiv du trenger til din type fotografering.

 

Det er 3 forsjellige objektiver som man burde ha for og dekke det meste.

disse blir kalt zoomobjektiver.

Vidvinkel som er på omtrent 10-20 mm.

Normalzoom som ligger på omtrent 17-80mm.

Tele som ligger på omtrent 70-200mm.

 

Det finnes også utallige fastobjektiver som man bruker til macro,portrett,landskap ovs.

 

Det ligger utallige poster her om forsjellige objektiver og bruksområdet,med det letteste er og gå inn på bildekritikk å se på bilder og hvilken objektiver dem er tatt med.Da får du et inntrykk hvilkent objektiv som passer til hvilken type fotografering.

 

Men det første du må finne ut er hvilken kameramerke du trives med.Bildekvaliteten er tålig likt for alle merker,så det er hvem kamera du er mest komfortabel med som burde avgjøre kjøpet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Et objektiv som er dedikert til et kameramerke passer til stortsett det meste innen samme merke med noen forbehold.Gamle objektiver kan hende ikke passer til et Digitalt speilrefleks,og det er forskjell på Fullformat og kamera med Cropet bildebrikke.Men hvis du kjøper deg et semiprofft Nikon kamera som er på 1.5 Crop så passer det meste.

 

Så det du må tenke på er hvilken type objektiv du trenger til din type fotografering.

 

Det er 3 forsjellige objektiver som man burde ha for og dekke det meste.

disse blir kalt zoomobjektiver.

Vidvinkel som er på omtrent 10-20 mm.

Normalzoom som ligger på omtrent 17-80mm.

Tele som ligger på omtrent 70-200mm.

 

Det finnes også utallige fastobjektiver som man bruker til macro,portrett,landskap ovs.

 

Det ligger utallige poster her om forsjellige objektiver og bruksområdet,med det letteste er og gå inn på bildekritikk å se på bilder og hvilken objektiver dem er tatt med.Da får du et inntrykk hvilkent objektiv som passer til hvilken type fotografering.

 

Men det første du må finne ut er hvilken kameramerke du trives med.Bildekvaliteten er tålig likt for alle merker,så det er hvem kamera du er mest komfortabel med som burde avgjøre kjøpet.

 

 

 

Tusen takk for hjelpen. Det var kjempefint! Nå har jeg noe å tusle med inntil videre...

:) Så får vi se da, om det blir Canon, Nikon eller Sony til slutt.

 

Takk til alle for all hjelp.:)

Lenke til kommentar

Med mindre du venter på noe spesifikt er det ikke sikkert det er så mye vits i å vente på nye modeller. Du får ofte svært mye kamera for pengene hvis du velger en litt eldre modell. I motsetning til mye annet elektronisk utstyr, så er det ikke slik innenfor speilrefleks at litt eldre utstyr er dårlig. At en modell er 2-3 år gammel behøver ikke bety at det er et dårlig kamerahus.

 

Et eksempel er Canon 450D vs Canon 30D. 450D kom akkurat på markedet, mens 30D er et 3 år gammelt(?) kamera. 30D er forgjengeren til 40D og du får kjøpt det hos Japan Photo for 5000, hvilket faktisk gjør det billigere enn 450D. 450D har selvfølgelig sine fordeler som et nytt kamera, blant annet bedre oppløsning, større skjerm og Live View. 30D er i utgangspunktet en dyrere modell og har derfor også sine fordeler, slik som bedre seriehastighet, robusthet og for mange også ergonomi. Hva du velger er avhengig av hva du synes er viktig, men for mange kjøpere vil 30D være et bedre valg enn 450D.

 

Edit: Forøvrig vil jeg legge til at god optikk er MYE viktigere enn et dyrt og fancy kamerahus. Det vil først og fremst være optikken og deg som fotograf som setter begrensingene. Det kan derfor ofte være lurt som førstegangskjøper å velge et relativt rimelig kamerahus, og heller bruke de ekstra lappene på optikk.

Endret av magnusgl
Lenke til kommentar
Du bør høre med tollerne hvordan du kan gjøre det før du skal sende noe til reparasjon/reklamasjon i utlandet, så slipper du ny avgift.

 

 

Jeg har nettopp kjøpt camera ifra usa (nettbutikk) og lurte også på gananti/og reperasjon osv.

tok kontakt med forhandleren og forhørte meg, og deretter kontaktet jeg canon( siden jeg skulle kjøpe canon DSLR) og det ble konkludert at jeg ikke hadde noen internasjonal garanti med kamera, uten om 1 års USA garanti, men kunne kjøpe en ekstra internasjonal 3 års garanti M/service avtale på rensing av kamera hos autorisert canon service verksted. 3 rensinger innen 3 år gratis.

og jeg sjekket deretter om vi hadde canon autoriserte verksteder i norge og vi hadde 2.

da ble saken en helt annen og jeg kjøpte med den garantien/forsikringen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...