Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i leveren. Farlig?


Gjest Jente_19

Anbefalte innlegg

Gjest Jente_19

Hei!

Jeg har hatt smerter bak på ryggen, litt på venstre siden konstant i et døgn nå. Jeg kan ikke si det helt sikket, men det virker som om smertene kommer fra leveren. Blir litt bedre når jeg legger meg ned, men kjenner det fortsatt. Kjennes ut som den har "hovna opp", det presser liksom. Fikk konstantert kyssesyken for 3 uker siden, men prøvene viste at leververdiene var helt normale.

 

Går på blodfortynnende, noe som betyr at jeg ikke kan ta Ibux. Og jeg har hørt at Paracet ikke er bra for leveren, så jeg har ingen smertestillende jeg kan ta heller...

 

Burde jeg ringe legen min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Jente_19
Smerter i ryggen er ikke lever. Lever smerter kommer på fremsiden, men nyre smerter kan du få bak i ryggen. Prøv å drikk mye vann, hjelper ikke dette så gå til lege.

 

Takk, det virker som det hjalp litt :) Er det nyrene mine som er vonde da?

Lenke til kommentar
Smerter i ryggen er ikke lever. Lever smerter kommer på fremsiden, men nyre smerter kan du få bak i ryggen. Prøv å drikk mye vann, hjelper ikke dette så gå til lege.

 

Takk, det virker som det hjalp litt :) Er det nyrene mine som er vonde da?

 

Det kan godt hende. Men jeg er ingen lege så jeg anbefaler deg å oppsøke lege om problemet ikke forsvinner fortløpende :)

 

sliter selv med det samme, vondt i høyre nedre del av ryggen, og vondt på fremsiden , lurer egentlig på hva det er, jeg har hatt vondt i 1 mnd, hmm.. ikke plagsomme smerter men kjenner det godt sånn av og til...

 

Umulig for meg å gi deg noen som helst diagnose. Så oppsøk lege om du er bekymret.

Lenke til kommentar

Det kan være milten, denne er ekstra sårbar for folk med kyssesyke. En blir anbefalt å ikke trene når en har kyssesyken, først og fremst med tanke på milten.

 

Milten er et rød-lilla organ som finnes helt opp bak til venstre i bukhulen. Den er kledd av en glatt bindevevskapsel. Miltens hovedoppgave er å rense blodet for fremmede substanser, organismer, partikler og skadede og gamle blodlegemer. Disse funksjonene blir utført av fagocytter(hvite blodlegemer) som er i stand til å ta opp og tilintetgjøre inntrengere som nevnt ovenfor.

http://no.wikipedia.org/wiki/Milt

 

I følge Norsk Elektronisk Legehåndbok regner man at ca. halvparten av den voksne befolkningen har hatt kyssesyke (monunkulose), men bare noen få har vært syke. Unge i aldersgruppen 15-19 år blir oftest rammet. Vondt i halsen, feber og hovne lymfeknuter er de symptomene som vanligvis merkes best ved kyssesyke, men også lever og milt blir betent og hovner opp.

 

En fryktet - men veldig sjelden komplikasjon av kyssesyke, er at milten sprekker. Dette skjer i 0,1 prosent av tilfellene, så risikoen for at det skal skje deg, er veldig liten. Men det er nettopp denne risikoen som er årsaken til at de som er, eller nettopp har vært syke, blir advart mot hard trening.

http://www.pasienthandboka.no/?mode=news&newsid=289

 

Få time hos legen, best å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Smerter i ryggen er ikke lever. Lever smerter kommer på fremsiden, men nyre smerter kan du få bak i ryggen. Prøv å drikk mye vann, hjelper ikke dette så gå til lege.

 

Jeg er heller ikke en lege, men så vidt jeg vet kan man ikke føle smerte hverken i leveren eller nyrene. Det man føler er av smerte er derfor enten muskulært eller nerver i klem. Dette er ingen grunn til å puste lettet ut da, for det betyr også at man ikke har noen smerteindikator på om leverene eller nyrene er syke/skadet.

Endret av NTD
Lenke til kommentar

har samme problem nå....det gjør SINSYKT vont til tider.,..,får ikke sove noe serlig godt,.,.,jeg kjenner smertene fra "baksiden av magesekken til ryggen", jeg har hatt dette av å på i 5 dager nå......det begynte ikke så veldig vont,.,mn så ble det verre og verre.,.,.,bør jeg oppsøke lege?

Lenke til kommentar

For å skremme dere enda mer - men dette er faktisk helt vanlig - så er det faktisk flere som har fått påvist kreft, og dette startet som helt uskyldige smerter i ryggen. Jeg sier selvfølgelig ikke at det er det man har med en gang man får ryggsmerter, men dessto større grunn til å ta en liten tripp til legen - det skader ikke å være på den sikre siden.

Lenke til kommentar
Jeg skal love deg at du kjenner smerte i nyrene ja - hvis du har opplevd nyrebekkenbetennelse eller nyrestein, så skjønner du hva jeg mener.

 

Fortsatt ingen lege, men så vidt jeg har lest skyldes smertene fra nyresten når stenen er i urinveiene, men ikke i selve nyren der ansamlingene dannes. Det er prosessen å få ut nyrestenene som er vondt. Er det ikke slik da?

Lenke til kommentar

Jeg må bare gi meg på denne og konstantere at man kan føle smerte fra interne organer. Imidlertid når det har gått så langt at man føler smerte i leveren eller nyrene, så snakker man om alvorlig skade.

Endret av NTD
Lenke til kommentar

Ja, det har du jo selvfølgelig rett i - selv om det kanskje ikke er så alvorlig som det måtte kjennes. Nyrestein er jo f.eks. ikke så alvorlig - mer smertefullt enn farlig. Samme med blindtarmbetennelse og tykktarmbetennelse, som jo først blir alvorlig hvis man går for lenge med det - så fremt det ikke er akutt da, og blindtarmen sprekker....

Lenke til kommentar

Rayline TWB, slapp av!

 

Hun har ikke kreft/betennelser og med stor sannsynlighet; ikke nyrestein.

Smerter fra leveren kan oppleves i "ryggen som går mot høyre skulder".

 

Mest sannsynlig snakker vi om en mild forstørrelse av leveren/milt i "etterkant" pga. kyssesyken.

 

Men likevel er det anbefalt å oppsøke legen for ettersyn.

 

vaio ;)

Endret av Vaio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...