Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal kjøpe nytt kamera til sportsfotografering, presse, fugl og natur.

 

Det står mellom Canon EOS 1D mark II og EOS 40D. Hva ville dere valgt?

 

40D frister med cropfaktor 1.6(mer tele), nyere og større skjerm.

 

1D II frister med værtettingen og hastigheten(selv om den ikke er mye raskere enn 40D)

 

Takker for svar....

 

Jan H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg valgt en pent brukt Mk II. Jeg har den på innkjøpslisten foran 40D og etter 5D selv, men sistnevnte er ikke å anbefale. Man skal likevel aldri si aldri. Norges definitivt beste kampsportfotgraf Kjetil Kausland bruker faktisk 5D, noe som overrasker meg. Sist gang jeg pratet med Kjetil hadde han 1D Mk II, som han var veldig fornøyd med. Da hevdet han at 5D ikke var raskt nok, men han ønsket seg bildekvaliteten. Nå som jeg har lest et sted at han har skiftet til 5D må jo det bety at han har funnet ut at det holder likevel, men nå må vi ikke glemme at han er en veldig erfaren kampsportfotograf. Derfor svarer jeg 1D Mk II.

Lenke til kommentar

Mye mildere komprimering av jpg-filene taler for et proffhus når man ønsker å ta mange bilder i serie med topp kvalitet. Det er på grunn av pressefotografene at Canon tilbyr bedre jpg-filer fra sine proffmodeller enn konsumentmodellene. Det er ikke mye å gå på når man skal redigere en jpg-fil fra 20D, og jeg antar at det ikke er så annerledes med 40D.

Lenke til kommentar

Niks, men hvorfor ha to så like kameraer med forskjellig fatning?

Jeg skal ikke være så bastant som PM, men det høres jo litt rart ut. Men kanskje har man tilgang til Canon-utstyr og bytter av den grunn feks. Å da gå fra D200 til 40D vil jo gi litt bedre ISO og 1,5fps mer, men samtidig samme klasse kamera man er vant til.

Lenke til kommentar

1D mkII eller 40D, ja si det..

 

Personlig har jeg ingen erfaring med førstnevnte, men 40D har jeg tatt ca 6000 bilder med og det er et meget kapabelt kamera vil jeg si. I utgangspunktet var det tiltenkt bruk som "kamera nr. to", men det har blitt slik at dette er kameraet jeg bruker til alt bortsett fra studiofotografering og fotografering i lite lys.

 

Jeg byttet mitt D200 med 40D og de er nokså like på bildekvaliteten på lav iso. På 400 iso og over, er 40D overlegen (ikke sikkert alle er enige med meg her)

Endret av olar0701
Lenke til kommentar
Tør jeg foreslå D300 istedenfor?

 

I kombinasjon med 70-200f/2.8VR vil dette være en meget god kombinasjon.

 

D300 er lynkjapp, har et utrolig godt grep og tåler en hel del. ISO-egenskapene er utrolige!

Tja, kanskje det kunne være aktuelt. Men det koster litt mer.

 

Da står det mellom D300 og 1D II. Kanskje D300 er aktuelt, siden da slepper jeg å tape penger på å selge optikken min(selv om jeg ikke har så mye, og dyr optikk da...)

Lenke til kommentar

Fotografi testet D300 i desemberutgaven. Kameraet får skamros, og det eneste minuset de finner er at lcd skjermen ikke er vridbar. i konklusjonen står dette: "Nikon d300 er et gjennomført kvalitetskamera som både fagfotografer og entusiaster vil kunne utnytte og stole på. Det gir fremragende resultater, uante kontrollmuligheter, og er svært praktisk i bruk. Til nå hårfint det beste digitale systemkameraet vi har testet." Dette er etter testen av canon 1dmkIII...

Endret av _ART_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...