Gå til innhold

Q6600 Overclock på min P5Ne-Sli GÅr rett og slett ikke


Anbefalte innlegg

Uansett hva jeg gjør kommer det opp melding:

Last boot faliure, f1-continiue del-enter setup

 

Prøvd med Ai overclock på 5% 10% og 15% samt tukle med fsb og slik manuelt og uansett får jeg den meldingen. Lest litt rundt om overclocking på nett og det virker som Asus har prestert og lage et Bios som ikke er spes glad i å overclocke q6600. Dette går rett og slett ikke:(

 

Noen som har clocket samme oppsett eller peil med noen råd å slenge meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går ann å klokke kortet, men det er ikke spesielt villigt nei.

 

AI overklokk er skjelden noe serlig å bruke så gjør det manuelt.

 

Sett minne ratio til 1:1, øk volten litt og prøv deretter å overklokke litt ved å øke FSB.

 

Chipset blir veldig varm på dette kortet så du kan være tjent med å sette en vifte til å blåse på kjøleribba. Chipsetkjøleren er den som sitter ved siden av CPU kjøleren.

Lenke til kommentar
Det går ann å klokke kortet, men det er ikke spesielt villigt nei.

 

AI overklokk er skjelden noe serlig å bruke så gjør det manuelt.

 

Sett minne ratio til 1:1, øk volten litt og prøv deretter å overklokke litt ved å øke FSB.

 

Chipset blir veldig varm på dette kortet så du kan være tjent med å sette en vifte til å blåse på kjøleribba. Chipsetkjøleren er den som sitter ved siden av CPU kjøleren.

 

Prøvde det og likevell får jeg bare opp bekjeden:

 

***** WARNING: System BOOT FAIL ******

Your system last boot fail or POST interupted.

Please enter setup to load default and reboot again

 

Så trykker jeg f1 for continiue og når jeg sjekker med CPU-Z Står det 2400 mzh på Core speed og 1067 på fbs da jeg satt den på 1300 i bios, mens core voltage ligger på 1.312 da jeg satt vcore på 1.37...

 

Bios versionen min er revised 803 et eller annet. Jævlig kjipt å kjøpe en q6600 bare for å finne ut HK nekter å klokke den. Har G0 revision også

Lenke til kommentar

Pokker og CPU tokk dagen..

 

Tulla fikk det til :)

 

Måtte bare skru Fsb-memory ratio til sync så nå har jeg 700 på verdi i motsetning til 800 som er stock verdien. Lest mange steder at Hk sliter med minnet og det var vell min siste utvei før jeg leverte tilbake riggen.

 

 

Core voltage er nå på 1.328 selv om jeg satt den på 1.37 i bios

Core speed er på 3150 Mhz

Bus speed er på 350

Rated FSB er på 1400

 

Takker for hjelpen sjef:)

Er ganske fersk med overclocking så jeg skal teste meg frem i kveld og se hvor langt jeg kan dra den. Har foresten den nine hundred kabinett vet ikke om den holder kjøling i boks for verdier opp mot 3,2 Mhz men tiden vil vise hvis maskien slår seg vrang

Endret av mennas
Lenke til kommentar

Altså å kjøre Q6600 på et P5N Sli kort er rett å slett en dum ide.

 

Den kombinasjonen kan du egentlig bare glemme.

Så du bør nok vurdere å kjøpe nytt hovedkort, Asus sine P35 Kort er å anbefale da, men hvis du ikke er så god på overklokking velger du heller et billig p35 kort, ikke sats på topmodeller da disse har avanserte bios'er.

Endret av Olanru
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+6132
p5n-e sli liker IKKE 800mhz på minnet. den kan faile å boote med minne på 800mhz uten overclock!

 

Dette kan nok variere noe.

Mitt eksemplar liker 800Mhz bedre enn 1066Mhz (har Cruisal 2x1MB PC8500).

Og klokker best når jeg ser "Unlinked".

Lenke til kommentar

Har akkurat samme problem nå. Når jeg setter opp FSB kommer det bare "Boot Failure - Press F1 to continue".

Veldig kjipt siden jeg kjøpte hovedkortet i desember og ikke har råd til nytt nå. :(

 

Men du sier det fungerte etter at du satt ram hastigheten til 700 istede for 800?

Lenke til kommentar
hvis du faktisk har et p5n-e sli, vill det helt sikkert hjelpe å sette ramhastighet til 667. 650i chipsettet er ganske køddent å overklokke noenganger.

 

Har P5N32e-SLI med 680i chipset, men det går vel nesten for det samme? :) Kom meg helt fint opp til 2,8 GHz, men nå i det siste har jeg begynt å få boot failure under oppstart, så setter hastigheten seg til stock igjen. Men er det ikke slik at ramen vil yte mye dårligere hvis jeg setter den så langt ned da? :roll:

Lenke til kommentar

du må prøve deg frem. du skal fint klare å boote ved 1333fsb og minne på 667 ivertfall. da er minne satt til 1:1 og da får du ca 3ghz

 

edit: ved lavere hastigheter kan du tweeke tilgangs tidene endel. hvis du har bra minne kan du muligens kjøre 3.3.3.9

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
hvis du faktisk har et p5n-e sli, vill det helt sikkert hjelpe å sette ramhastighet til 667. 650i chipsettet er ganske køddent å overklokke noenganger.

 

Gitt at man kjøler NB/SB godt så har P5N-E SLi/n650 ett velfjortjent rykte som ett OK "klokkekort"(stock kjøler/manglende kjøling er marginell).

Dvs. fra den "tidsalder" P5N-E SLi ble lansert. :)

 

P5N32E-SLi/n680 derimot, er ett hk man kjøper for å kjøre SLI.. Ikke klokke. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

det finnes ikke fasitsvar på hva volten bør stå på.. alle chips har forskjellig potensiale og trenger forskjellig volt.

 

edit: mitt p5n-e sli ville ikke boote om jeg kjørte høyeste volt på NB nest høyeste skal gå fint om du har BRA kjøling. og rammen er virklig problematisk på ditt chipsett.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar
det finnes ikke fasitsvar på hva volten bør stå på.. alle chips har forskjellig potensiale og trenger forskjellig volt.

 

edit: mitt p5n-e sli ville ikke boote om jeg kjørte høyeste volt på NB nest høyeste skal gå fint om du har BRA kjøling. og rammen er virklig problematisk på ditt chipsett.

 

Forstår egentlig det, men jeg har ikke peiling på sånn cirka hva det burde stå på en gang. :) Jeg satt volten på NB til 1.40V i BIOS (viser 1,46 i everest), valgte "sync" på minne-cpu hastighet, og nå har den hvertfall kjørt i 10 min, uten noe frysing. For se hvordan det går. :)

Lenke til kommentar
det finnes ikke fasitsvar på hva volten bør stå på.. alle chips har forskjellig potensiale og trenger forskjellig volt.

 

edit: mitt p5n-e sli ville ikke boote om jeg kjørte høyeste volt på NB nest høyeste skal gå fint om du har BRA kjøling. og rammen er virklig problematisk på ditt chipsett.

 

Forstår egentlig det, men jeg har ikke peiling på sånn cirka hva det burde stå på en gang. :) Jeg satt volten på NB til 1.40V i BIOS (viser 1,46 i everest), valgte "sync" på minne-cpu hastighet, og nå har den hvertfall kjørt i 10 min, uten noe frysing. For se hvordan det går. :)

 

Jeg har bare dårlige erfaringer med klokking på dette kortet, og jeg har inntrykk av at selv moderat klokking krever uorginale kjøleløsninger utover ny cpukjøler, og selv med optimal kjøling vil kortet bare klokke "helt greit". noe TL1000 vitterlig prøvde på med 8400'en sin.

 

Notat til meg selv, styr unna alle hovedkort med nvidiachipset.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøre SLI nå, det kunne blitt litt vanskelig på P35 eller X38. :p Men ja, kortet er ikke noe særlig til overklokking av quad har jeg merket.

 

Edit: Har cpuen på 2,92 GHz nå og kjørte cpu stabtest. Noen av kjernene kom opp i over 60c, er dette veldig mye? De vil vel ikke bli så varm når jeg kjører vanlige spill, så er det noe å bry seg om?

 

Kjernene ligger på 40-45 idle mens selve cpuen ligger på 35.

Endret av zipp-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...