Gå til innhold

Den knøttlille munnspilltråden


Eplekaka88

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig glad jeg så denne tråden. Kjøpte et Hohner munnspill stemt i A-dur her på fredag og startet å spille i dag. Så langt går det veldig bra. Et svært lettspilt instrument i forhold til gitar egentlig. Noen som har tips til lette sanger å lære?

 

Kan jo legge til at jeg lenge har ønsket å lære å spille munnspill, men har liksom aldri fått ut fingeren. Imidlertid rant begeret over her om dagen da jeg så den nye Bob Dylan biografien "I'm not there". Rett hjem å sette på en Dylanplate. Jeg hadde glemt hvilken genial musikk det faktisk er og var solgt. Så nå sitter jeg altså her og skal lære dette instrumentet ...

Endret av Jorchi
Lenke til kommentar
Rene toner? En tone eller fine kombinerte?

 

Har du notene til Flåklypa?

.

 

Rene toner ja. Er litt tricky å kun blåse i et hull om gangen. Kommer gjerne litt luft til hullene ved siden av også, da får du en uren one. Det har jeg vet du

 

http://www.km.fauskes.net/munnspill/#id472847

 

:!:

 

Hva slags musikk spiller du, eller prøver å spille? Spiller du noe annet instrument :)

Lenke til kommentar

Får å blåse rene toner må du blokkere de andre hullene med tungen...

 

Lag en svak "U" men tunger og la tungen vere i kontakt med munnspelet og ØV!!! Var litt tricky i starten men ellers så går det som en drøm :D

 

Men har du Dire Straits med Walk of Life? Den begynte eg med å spele rene toner på...

Lenke til kommentar

Takk for Flåklypa. Den sitter som et skudd ;)

 

Men en hånd Vibrato gjør du ved å legge Motsatt hand av den du holder munnspillet med og legger den handledd mot handledd berre at den skal vere litt lenger mot fingertuppene... Vanskli å forlkare men litt *freestyle* er det berre å lage ei hule med handen og alltid ha den andre handen som du ikkje holder munnspillet med den beveger du fram og tilbake... Prøv om du får til uten munnspill, berre med handen og hør om du får til og lage ei vibrasjon i luftlyden... lykke til ;)

 

OT: Av 136905 medlemmer av forumet... er det berre 2 stykk osm spiller munnspill?

Endret av eplekaka88
Lenke til kommentar
Er det noken som har nokke sanger som er lette og lære som man kan spille ilag med gitar? Diatonisk...

 

Første jeg lærte, og hittil den eneste, er 4th Time around med Bob Dylan. Litt krunglete i starten men etterhvert funker det. Kommer kanskje litt ann på hvor lenge du har spilt gitar ...

 

Eg spelar munnspel og ein anna på gitar... Men kan sjå på den av Bob Dylan :p

Lenke til kommentar

Munnspill er utrolig kult instrument. Når det gjelder å få rene toner så er det vel to metoder (å gjøre tungen til en U er også en annen metode, men ikke så vanlig), enten å bare trene leppene til å sende et så konsentrert luftstrøm at luften bare går inn i ett hull. Den andre metoden, "tunge-blokking", er å holde leppene over tre eller fire hull og blokkere de to-tre hullene du ikke vil spille i. Begge variantene er vanlig brukt, men det skal sies at den mest populære er tunge-blokking, som også når man blir flink til det kan gjøre mye mer med (f.eks. spille i hull 3 og 6 samtidig men ikke 4 og 5 osv...).

 

Er egentlig mest tungetrening, spesielt når du skal bøye noter. Den vanligste tonen å begynne med er C, som er ganske lett, favoritten min er nok A. Hvis du ser live opptak fra Dylan konserter på 60-tallet ser du at han ofte har med seg fem-seks forskjellige munnspill, i forskjellige noter. Selv klarer jeg ikke spille etter noter på ark, prøver bare å imitere det jeg hører, får det for det meste til etter flere forsøk.

 

Skal du ha et godt munnspill i Norge så må du ut med 200kr og oppover, kan anbefale Les Oskar og Blues Harp som er fine. Også, OBS for nybegynnere, helt ferske munnspill er ofte litt vanskeligere å spille en de egentlig skal være, selve "platene" som skaper lyden inne i munnspillet må bøyes litt igjennom spilling før de blir litt lettere å spille, så hvis noe kan virke vanskelig i begynnelsen så er det ofte pga nytt munnspill, bare spill på det en stund så blir instrumentet naturlig lettere å spille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...