Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Studentbynett + PS3 = ?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter her på studentbynettet, og som dere skjønner, har jeg også en PS3 her. Jeg har lest igjennom reglementet, og det virker som portene PS3 trenger er mange, og disse ønskes ikke foreløpig åpnet. :nei:

 

De skriver de ikke ønsker å åpne for Playstation 3 fordi: "(pga. at den krever mange åpne porter, samt åpning av enkeltporter for hvert spill. I tillegg er sikkerheten udokumentert for øyeblikket)."

 

Spørsmålet mitt er klart: Kan jeg komme forbi dette og spille over internett med min PS3? Hva må jeg gjøre og evt. kjøpe i tilfellet?

 

De skriver på nettsidene HER(håper dere har tilgang til link) at man kan koble til andre maskiner (herunder konsoller) til nettet ved å kjøpe en switch. Men da vil en vel være sperret fra å kunne spille!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville ikke anbefale deg å prøve å sno deg utenom reglene til Houston, jeg har tidligere jobbet der så jeg vet at de er ganske gode på å oppdage/sperre for slike ting.

 

Ja, det var jo synd. Jaja. Hvis jeg nå kjøper meg en switch, vil jeg alikevel få tilgang til internett med min PS3? Ser ut som jeg ikke vil ha mulighet til å spille over internett, som er meget bittert, men vil jeg kunne logge meg på internett med den?

 

Tenker da først og fremst for å laste ned oppdateringer til spill+ å ha mulighet til å oppdatere selve maskinen. Finnes jo også en del demoer på playstationstore, så dette hadde jo også vært greit å få tilgang til.

 

Har jo selvfølgelig ikke lyst til å kjøpe switch, hvis jeg overhode ikke kan bruke PS3 på internett alikevel. Må bare si det er forbannet at PS3 krever så mange porter åpne!!! Elendig, når xbox kun trenger 3, eller i realiteten 2. :mad:

Endret av Badfellah
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
bump*

 

Lurer litt på dette selv. Ser nå at de har skrevet:

 

"Playstation 3: Åpent for Playstation Network, men portbruken for de forskjellige spillene er ikke uniform og følgelig er det usikkert hvilke spill som fungerer."

 

Kilde: http://www.usit.uio.no/it/studentbynett/udp.html

 

Lurer på om du har fått testet dette og vet du om det fungerer med GTA4? Vurderer å kjøpe meg en switch.

 

Kan dette være en løsning for å spille gå rundt alle porter som er sperret

 

https://www.relakks.com

 

Noen som har noen formening om dette vil fungere til å spille via pc og Playstation 3?

 

 

Mvh

Princo

Lenke til kommentar
bump*

 

Lurer litt på dette selv. Ser nå at de har skrevet:

 

"Playstation 3: Åpent for Playstation Network, men portbruken for de forskjellige spillene er ikke uniform og følgelig er det usikkert hvilke spill som fungerer."

 

Kilde: http://www.usit.uio.no/it/studentbynett/udp.html

 

Lurer på om du har fått testet dette og vet du om det fungerer med GTA4? Vurderer å kjøpe meg en switch.

 

Kan dette være en løsning for å spille gå rundt alle porter som er sperret

 

https://www.relakks.com

 

Noen som har noen formening om dette vil fungere til å spille via pc og Playstation 3?

 

 

Mvh

Princo

 

Ja, så de har faktisk åpnet for PS3 nå! YES!

Takk for at du sier ifra om dette. Bare synd min PS3 er "hjemme" nå. Men hadde blitt liten lesing til eksamen om jeg hadde hatt PS3 og spesielt GTA4 med eller uten internett. Men spillet og konsollen ligger jo klart til, så gleder meg til jeg faktisk kan spille.

 

Ellers lurer jeg også på det du spør om: Hvilke spill funker?

 

PS: Selv har jeg heller ikke kjøpt meg switch, men dette må jo gjøres nå da. Var jo ikke vits i å "gamble" på kjøp, ettersom det så meget svart ut for PS3 spilling over nettverket. Ser bedre ut nå. Men triksing med porter osv. er fort vanskelig å meget tidskrevende. Så selv vil jeg ikke legge meget med tid i det. Men flott om du kommer tilbake her med svar når du har kjøpt ruter...

Endret av Badfellah
Lenke til kommentar

Blir nok til at jeg kjøper meg en switch i løpet av helgen skal komme med tilbakemelding da. Du må ha en pc koblet til og tror kanskje den også må stå på siden internett tilkoblingen ikke blir aktivert før den har fått inn brukernavn og passord fra pcen. Tviler på at du kan legge dette inn i PS3'en. Meget rart system de kjører på nettet hos UiO/SiO synes jeg.

 

Anngående porter og spill så sier de at de åpner porter om det kommer inn nok henvendelser. Hvis ikke portene for GTA er åpne så skal jeg i allefall pushe på for å få de åpnet. Må bare finne ut hvilke porter det er :)

Lenke til kommentar
Kjøp deg en ruter da vel. Da kan du legge inn brukernavn og passord på denne, og så har du ditt eget lille lokalnett :)

 

2. Det er ikke lov å dele ut IP-adresser via egen DHCP-server:

 

Tror dette vil skape problemer med en ruter. På dette nettet bruker de en pålogging sak som de kaller 802.1x. Jeg har aldri vært borti dette før.

 

Uansett så fungerer PSN, men ikke GTA4. Testet en god del og er rimelig sikker på at det er pga. sperrede porter. Noen som vet hvilke porter PS3 bruker til GTA4? Må få sendt en mail til admin av nettet med disse.

 

Mvh

Princo

Lenke til kommentar

Hvilken switch kjøpte du? Hvor? Er den å anbefale?

 

Har du prøvd andre PS3 spill på nettverket, virker de isåfall?

 

GTA er antakelig ikke åpnet for nei. PS3 spillene virker som de benytter seg av en hel flokk av porter. Så blir nok mye åpningsarbeid på gutta som er ansvarlige. Foreslår at du sender inn en mail til dem, hvor flere de får, hvor fortere åpner de. Er sikkert mange andre som sender inn, men vil helt sikkert hjelpe med en henvendelse fra deg også.

Lenke til kommentar
Hvilken switch kjøpte du? Hvor? Er den å anbefale?

 

Har du prøvd andre PS3 spill på nettverket, virker de isåfall?

 

GTA er antakelig ikke åpnet for nei. PS3 spillene virker som de benytter seg av en hel flokk av porter. Så blir nok mye åpningsarbeid på gutta som er ansvarlige. Foreslår at du sender inn en mail til dem, hvor flere de får, hvor fortere åpner de. Er sikkert mange andre som sender inn, men vil helt sikkert hjelpe med en henvendelse fra deg også.

 

Kjøpte den like godt på Clas Olsen om den er bra eller ei vites ikke, men den var liten som var kjekt for min del. Kom også på nett med PS3'n selv om pcen ikke stod på og ikke hadde kjørt gjennom den valideringsgreia. Har ikke testet andre spill siden jeg bare eier GTA4 per dags dato. Hvis GTA4 bruker mange porter så er det veldig liten sannsynlighet for at de blir åpnet. Hovedargumentet for at det er stengt for Battlefiel 2 er at det bruker for mange porter. Nei, blir nok til at jeg bestiller meg nett gjennom tv- kabelen og slipper og forholde meg til dette "sensurerte" nettet. Skjønner ikke hvorfor de må være så sykt strenge når vanlige ISP'er ikke opererer med dette.

 

Mvh

Princo

Lenke til kommentar
Hvis GTA4 bruker mange porter så er det veldig liten sannsynlighet for at de blir åpnet. Hovedargumentet for at det er stengt for Battlefiel 2 er at det bruker for mange porter. Nei, blir nok til at jeg bestiller meg nett gjennom tv- kabelen og slipper og forholde meg til dette "sensurerte" nettet. Skjønner ikke hvorfor de må være så sykt strenge når vanlige ISP'er ikke opererer med dette.

 

Mvh

Princo

 

Det er fordi de er redde for virus, hacke angrep osv. Er jo så klart bittert, men kan forstå det. Er igrunnen bare glad at de er villige til å åpne porter. For på en annen dag, kunne de fort ha hatt en "blankt nei" politikk til alt av portåpning.

 

Det står antakelig i manualen til GTA4, hvilke porter den trenger. Sannsynligvis nesten helt bakerst i heftet. Jeg anbefaler deg å bare skrive en mail til dem, og oppgi de portene som står at spillet trenger. Det er antakelig en del som gjør det samme, men hvor flere som gjør det, hvor bedre! Det står det jo også på usit sine sider (som du linket til i en post ovenfor). Det er jo mye å kaste penger ut av vinduet å bestille et "ekstra nett". Det er jo igrunnen bare spilling over nettet, gjennom konsoll eller PC, som man trenger åpne porter for. Men uheldigvis, kan man jo ikke endre de portene som brukes på en PS3, slik man kan på mange PC spill.

 

Altså om switchen virker og er liten og grei, er den god spør du meg. Men alle switcher virker sikkert fint. Spurte bare om dette, siden jeg selv som sagt skal kjøpe. Men er sikkert veldig liten sjanse for at en switch man kjøper ikke vil funke. Det virker som du bare kjøpte en, og det har jo gått fint.

Lenke til kommentar

 

Grunnen til at jeg ikke tror de gidder å åpne er om GTA bruker mange porter ettersom det er argumentet for å ikke åpne fort BF2. Rent personlig synes jeg det er verdt å bestille eget nett om dette kommer til å bli et problem med alle fremtidige spill. Bor jo relativt billig her fra før :)

 

Tenkte det samme som deg med switchen. En switch er en switch og den fungerer ypperlig til sitt formål :)

 

Edit: Sendte mail nå med spørsmål om å få åpnet:

 

TCP 443 - 443 443 - 443 - -

 

 

TCP 80 - 80 80 - 80 - -

 

 

TCP 5223 - 5223 5223 - 5223 - -

 

 

UDP 3478 - 3479 3478 - 3479 - -

 

 

UDP 3658 - 3658 3658 - 3658

 

Fant ikke portene direkte til spillet, men en kompis har disse portene åpen mot sin ps3. Brukte denne artikkelen som argument:

http://www.dagbladet.no/kultur/2008/05/05/534460.html

 

Håper at de åpner disse portene. Skal holde deg/ dere oppdatert :)

Endret av Princo82
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har fått meg ps3 og bor på SIO-UIO leilighet (siloen) - og jeg har forsøkt å koble ps3 til nettet slik: 1. logge med inn på uio-nettet på pcen. 2. ethernet kabel fra pc til ps3. 3. Nettverksbro mellom de to tilkoblingene. Dette funket for å dele nett mellom to datamaskiner - mener jeg - men det funket altså ikke nå.

 

- Hvordan gjør man det egentlig? (Burde jeg kanskje starte en ny tråd?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...