Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bokeh? Riight.. *flekser og knaker fingrene*

 

Har jo nettopp fått meg en Voigtländer SL Macro APO Lanthar 125mm. :new_woot:

Kommer også til å skrive en artikkel/post med litt anmeldelse/erfaringer. ;)

 

Så - tok et par prompte bilder. Her er rett fra kameraet - skutt i RAW, men alt default, resize og 60% 0,3 smart sharpen.

Først reflekser av lysekrone i vindu: (Doble ringer? Nei - tette ringer - lyskildene står tett.. ;))

post-71211-1259268183_thumb.jpg

 

..Og så en mer eller mindre "dekorativ" glinsende metallsokkblomsterpottegreie. Ting.

post-71211-1259268162_thumb.jpg

 

Litt flere av samme motiv, med direkte blits:

 

 

f/5.6:

post-71211-1259268228_thumb.jpg

 

f/8:

post-71211-1259268242_thumb.jpg

 

f/11:

post-71211-1259268261_thumb.jpg

 

..Og et til på full åpning - f/2.5: (litt ujevnt lys i bokeh - lyskilden er mindre enn bokeh-flata..) ;)

post-71211-1259268284_thumb.jpg

 

 

 

Kromafeil? Næh. Kromafeil i dybden? Feh - dette er et apokromatisk objektiv. Det er sånt som gjelder de andre, det.. ;)

 

 

Edit: ..og ja - dette er rimelig tett på - de aller fleste objektiver har aller dårligst bokeh-egenskaper på kort hold.. ;)

(..Og bilde, for de som lurer. :))

 

Edit: Rettet ikke-fungerende spoilertags

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Gi deg nå din hæstpesselur, Trondster! :D

 

Nydelig bokeh på din Voigtlander! Har lenge tenkt på å investere i en slik en, men jeg har aldri fått gjennomført det. Forresten. Er det moro å skru ca 600 grader på fokusringen for å komme deg fra uendelig til nærgrensen? .... Jeg som synes min Zeiss med 330 grader var mye jeg.

 

Canon suger visst så vi får holde oss til tredjepart som kan lage skikkelig optikk. :no: :!:

 

 

Siden humoren min suger så må jeg presisere at objektivet yter adskillig bedre enn det som forespeiles i denne testen - i allefall in the field.

 

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar
Huff.. jeg har lyst på Canon 24-70, men samtidig er den kanskje ikke så god optisk på åpen blender og f/4?

 

Nå er det de færreste (zoom) objektiver som yter maksimalt på største blenderåpning, men å si at objektivet ikke er optisk bra vil være å lyve. Til å være en zoom yter objektivet meget bra for min del.

 

Såklart vil du kunne finne kjedelige detaljer ved 24mm f/2.8 og fokus på uendelig, men hvem skyter bilder på uendelig fokusavstand med f/2.8 med mindre det er alt for lite lys?

Lenke til kommentar
Nydelig bokeh på din Voigtlander! Har lenge tenkt på å investere i en slik en, men jeg har aldri fått gjennomført det. Forresten. Er det moro å skru ca 600 grader på fokusringen for å komme deg fra uendelig til nærgrensen? .... Jeg som synes min Zeiss med 330 grader var mye jeg.

Takker! Det er laaaaaaaaaaaang*) fokusgang, ja - man skal sitte og skru en stund fra uendelig til 1:1.. Men - sammen med ekstra matt mattskive får jeg sykt god kontroll på fokusplanet! :D

 

 

*) Jeg overdriver**) ikke! Vurderte å lage et videoklipp av meg som vrir fra den ene enden til den andre, men jeg får bare laget 12 min lange videoklipp med 5D'en i høy oppløsning.. ;)

 

**) Nesten.

Lenke til kommentar
Huff.. jeg har lyst på Canon 24-70, men samtidig er den kanskje ikke så god optisk på åpen blender og f/4?

 

Nå er det de færreste (zoom) objektiver som yter maksimalt på største blenderåpning, men å si at objektivet ikke er optisk bra vil være å lyve. Til å være en zoom yter objektivet meget bra for min del.

 

Såklart vil du kunne finne kjedelige detaljer ved 24mm f/2.8 og fokus på uendelig, men hvem skyter bilder på uendelig fokusavstand med f/2.8 med mindre det er alt for lite lys?

 

God sagt :) Jeg tvilte litt før jeg kjøpte 70-200, men nå elsker jeg det. Planlegger å kjøpe nytt objektiv før Finnmarksløpet, og trenger da noe som er vantett og som tåler fukt. Da tenkte jeg på 24-70. Så det blir enten det eller 16-35.

 

Kan være kult med noen vidvinkelbilder også :) Men så trenger jeg en god normal zoom til en konfirmasjon i mai.

 

Vet det ble mye premiereutstyrsnakk nå, men jeg har tenkt å bruke objektivet til andre ting også da..

Endret av stonhans
Lenke til kommentar

Til sammenligning:

 

Zeiss 1.4/50 på nærgrensen (et flott objektiv som dog*) ikke er optimalisert for å yte bra på nærgrensen):

Zeiss @f/2.5:

post-71211-1259276021_thumb.jpg

Klassisk lilla og grønn bokeh-kromafeil, anyone?

 

..Men hvordan blir Zeissen på full åpning, nettopp på nærgrensen?

 

 

Zeiss @f/1.4, fremdeles med direkte blits:

post-71211-1259275995_thumb.jpg

 

Zeiss @f/1.4, med blits i taket:

post-71211-1259276072_thumb.jpg

 

Ikke - fullt så pent, nei.. ;)

 

 

 

 

*) Som danskene sier.

 

Edit: rettet korrupt spoiler.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Du viser svakhetene til 50mm f/1.4 (og 85mm f/1.4) på en ganske enkel måte Trondster. Mye av skylden er at de er optimaliserte for uendelig og ikke minst at de ikke inneholder "flytende" linsegrupper - eller APO korreksjon.

 

Min Makro-Planar er i stor grad kurert for dette, men jeg skal prøve å fremprovosere litt når jeg finner en egnet gjenstand. :)

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

..Men det er langt mellom APO-korreksjon og et "ekte" APO-kromatisk objektiv.. ;)

 

Bare for kompletthetens skyld - her er et annet objektiv på nærgrensen, et objektiv kjent for legendarisk bokeh..

 

135L@ f/2.0

post-71211-1259306353_thumb.jpg

 

..Og @f/2.5

post-71211-1259306370_thumb.jpg

 

 

..Litt lilla og grønt, litt lilla høylys*) og litt markerte kanter på bokeh.

 

Hum - burde nesten bli en egen tråd, det her. :)

 

 

 

*) Edit: Eller hva vi skal kalle "purple fringing/highlights"

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...