Gå til innhold

Førstegangs bygg og OC, 15-20k


Anbefalte innlegg

Har fryktelig lyst til å bygge eget for første gang. Spillmaskin og allround. Har aldri overklokka noe som helst, men mulig jeg tør å prøve det også hvis jeg får maskinen opp og i gang. Begynt å kikke rundt og har disse mulige oppsettene så langt:

 

Med SLI

Enkel GPU

 

Om det blir et eller to grafikkkort har jeg ikke bestemt meg for ennå. Mener å ha forstått at nVidia chipset'ene ikke er så ålreite hvis du tenker på å overklokke?

 

Har så langt tenkt på å gå for skjermkort med det nye 8800 GTS 512 mb oppsettet. Det virker jo som disse kommer rimelig godt ut av det sammenlignet med de dyrere (og eldre) GTX og Ultra kortene. Tenker på å kjøpe en Samsung Syncmaster 226BW som har max oppløsning på 1680 x 1050 og da tror jeg GTS kortet holder bra. Har satt opp kortet fra XFX. Spiller det noen rolle hvilket merke man velger?

 

Og hvis man skal kjøre SLI, trengs det da noen ekstra ledninger eller noe som man må kjøpe ekstra?

 

CPU blir Intel Core 2 Quad Q6600.

 

Veldig i tvil på kabinett. Mange går for Antec Nine Hundred (litt trangt?), og mange snakker varmt om Lian Li kabinettene. Jeg er så barnslig at jeg falt for denne propellen fra AplusCase :p Noen med erfaringer? Bruker gjerne penger på et kvalitetskabinett som varer en stund så jeg er veldig åpen for forslag.

 

Valgte disse alternative hovedkortene: Abit IP35 Pro for enkel og EVGA nForce 780i SLI for SLI. Greit å velge 780i chipsett nå er det ikke?

 

Går for 4 gb RAM siden jeg har tenkt å prøve å kjøre 64 bit Vista. Valgte OCZ PC2-6400 Platinum Vista Performance Edition 4 GB (2 x 2 GB), men aner ikke om andre valg er bedre hvis jeg tenker på å klokke litt.

 

Leste et sted at Zalman kjølerne var greie hvis man er fersk bygger, så jeg har valgt Zalman CNPS 9700NT. Andre forslag?

 

Synes denne Corsair HX620W strømforsyninga virker veldig bra. Skulle holde for SLI også den?

 

Tenkte å kjøre to Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA i RAID(0). Er det noe big deal å få til når man bygger sjøl?

 

Til slutt en brenner Samsung SH-S183A som jeg håper er grei. Koster i alle fall litt mer enn de billigste

 

Tar gjerne tips fra alle dere som har følgt med litt, og som har greid å skru sammen egen boks. Gleder meg :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for sli trenger du sli bro, men dette skal følge med skjermkortet...

 

OBS: er ikke alle spill som drar nytte av sli og ikke alle spill/programmer liker 64bit os

 

q6600 er håpløs til spill så lenge den ikke klokkes til minst 3ghz

 

til psu kan du jo tenke på en som har 3-4 pcix kontakter siden 780i kan kjøre 3veis sli...

Lenke til kommentar
for sli trenger du sli bro, men dette skal følge med skjermkortet...

 

... ikke skjermkortet men hovedkortet=) Er forskjell på avstand mellom PCI-E portene på forskjellige hovedkort, og da ville det vært dumt om skjermkort-produsenter måtte lagt med 50 sli-broer for å dekke alle hovedkort-produsenter!

 

Litt unyttig kunnskap, men digresjoner gjør jo at vi lærer nye ting=)

 

EDIT: Litt overdrevent med 50, ettersom det bare er noen få hovedkort som støtter SLI, men dere skjønner poenget=)

 

~Emil

Endret av conflict
Lenke til kommentar
for sli trenger du sli bro, men dette skal følge med skjermkortet...

 

OBS: er ikke alle spill som drar nytte av sli og ikke alle spill/programmer liker 64bit os

 

q6600 er håpløs til spill så lenge den ikke klokkes til minst 3ghz

 

til psu kan du jo tenke på en som har 3-4 pcix kontakter siden 780i kan kjøre 3veis sli...

q6600 er per idag aldri direkte håpløs i spill, og det er lett som svarte å klokke den opp til intels toppmodell på 3ghz. Med den kjøleren (ville for øvrig ikke valgt nt-vifta da den har det ekle grønne lyset, zalman cnps9700led har blått, men det er opp til deg :!: ) kan du med litt kunnskap komme opp til 3.6ghz tror jeg.

 

Hvis du satser på SLI holder den strømforsyninga du satte opp i lange baner, men for å være på den helt sikre siden kan du vurdere Corsair tx750, men den har i motsetning til hx620 ikke modulære kabler.

 

Samsung 226bw er en meget god skjerm (har den selv) så den er det ikke noe å si på.

Pga den gode kjøleløsninga (overklokkingspotensiale) og at den er litt raskere enn 8800gt er 8800gts 512 et meget godt valg. (men 8800gt er ikke noe dårlig valg for å si det sånn)

 

Ang kabinett ville jeg heller valgt Antec900 i steden for den digre plastbomba, vil tro at den er av MYE bedre byggekvalitet. For ikke å snakke om sinnsyk bra kjøling i den også.

 

EDIT

Viper: Ja kan hende du har rett, personlig ville jeg da valgt et x38-hk som feks Asus Maximus Formula/Gigabyte som er god i å overklokke- (trippel)- SLI er egentlig strengt tatt bare en taktikk av NVIDIA for å få oss til å sløse bort penger (3xtoppmodellen= fort oppimot 15 tusen kr :nei: ) og når du har behov for mere kraft er gpuen for lengst utdatert. Tester viser at sli som oftest ikke har noen særlig ytelses-økning, og i hvert fall ikke tripple sli som i forhold til prisen bare er tull.

Endret av xtreme22
Lenke til kommentar
for sli trenger du sli bro, men dette skal følge med skjermkortet...

 

... ikke skjermkortet men hovedkortet=) Er forskjell på avstand mellom PCI-E portene på forskjellige hovedkort, og da ville det vært dumt om skjermkort-produsenter måtte lagt med 50 sli-broer for å dekke alle hovedkort-produsenter!

 

Litt unyttig kunnskap, men digresjoner gjør jo at vi lærer nye ting=)

 

:thumbup: Slett ikke unyttig for en novise som meg. Takker for all hjelp og tips.

Lenke til kommentar

du som sier at q6600 er håpløs til spill, du veit pokker ikke hva du prater om :) Jeg kan gjøre crysis på high/verry high med den på stock. og CoD 4 drar jeg også glatt, nå skal det sies at jeg har klokket, men jeg merker ikke mye forskjell på uklokket vs klokket.

 

 

 

Ikke hør på sånt pisspreik, q6600 er en meget bra prossesor og du kan leke deg med den, bare skaff en bra CPU kjøler ;)

 

 

Antec nine hundred er ikke det mest romslige nei, men så lenge du ikke skal stappe inn 10 hardisker, 3 skjermkort osv går det fint.. er en fordel med modulære kabler ja, pga er vannskelig og skjule kabler og kan fort bli rotetet inni.

 

jeg kjører selv 2x 8800 GTS 512 mb og 2 disker, det er ikke store plassen, men det går:)

Endret av lunnr
Lenke til kommentar
q6600 er per idag aldri direkte håpløs i spill, og det er lett som svarte å klokke den opp til intels toppmodell på 3ghz. Med den kjøleren (ville for øvrig ikke valgt nt-vifta da den har det ekle grønne lyset, zalman cnps9700led har blått, men det er opp til deg :!: ) kan du med litt kunnskap komme opp til 3.6ghz tror jeg.

He he, fant LED til 1 kr billigere. Ellers ser de jo ut til å være identiske.

Hvis du satser på SLI holder den strømforsyninga du satte opp i lange baner, men for å være på den helt sikre siden kan du vurdere Corsair tx750, men den har i motsetning til hx620 ikke modulære kabler.

Og hx620 får jo så bra omtale overalt. Og så skal den være så stille. Det kan jo være ålreit for det blir sikkert nok bråk ellers.

Samsung 226bw er en meget god skjerm (har den selv) så den er det ikke noe å si på.

Pga den gode kjøleløsninga (overklokkingspotensiale) og at den er litt raskere enn 8800gt er 8800gts 512 et meget godt valg. (men 8800gt er ikke noe dårlig valg for å si det sånn)

Har vel nærmest bestemt for den ja. Men blir det enkel GPU system kan det jo hende jeg blir fristet til å fleske til med en Ultra sånn bare for å gjøre det liksom :p

Ang kabinett ville jeg heller valgt Antec900 i steden for den digre plastbomba, vil tro at den er av MYE bedre byggekvalitet. For ikke å snakke om sinnsyk bra kjøling i den også.

Ja jeg så 900'ern kom veldig godt ut i en test tidligere her i høst. Tar gjerne i mot tips om gode Lian Li kabinett også. Er som sagt villig til å betale for en god kasse. Er det noen som erfaringer med Cooler Master Stacker 831 som Komplett bruker i sine gamer-PC-er?

EDIT

Viper: Ja kan hende du har rett, personlig ville jeg da valgt et x38-hk som feks Asus Maximus Formula/Gigabyte som er god i å overklokke- (trippel)- SLI er egentlig strengt tatt bare en taktikk av NVIDIA for å få oss til å sløse bort penger (3xtoppmodellen= fort oppimot 15 tusen kr :nei: ) og når du har behov for mere kraft er gpuen for lengst utdatert. Tester viser at sli som oftest ikke har noen særlig ytelses-økning, og i hvert fall ikke tripple sli som i forhold til prisen bare er tull.

Kortene du foreslår her har Intel X38 brikkesett. Hvordan er det i forhold til Intel P35 som er på det Abit kortet jeg hadde satt opp?

 

Nei trippel GPU blir det uansett ikke snakk om. Er også veldig i tvil om nytten av dobbel hvis det er slik at brikkesett på ikke-SLI kort er bedre med tanke på f.eks overklokking.

 

Takk for respons :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg ville glatt gått for SLI vis du har penger til det. Angående overklokking og SLI kort så er det kun quad som sliter med å klokke, og dette er på de eldre 560 og 680 brikkesettet. Det nye 780 brikkesettet skal ha fikset dette problemet ;)

 

Angående kabinett så er antec 900 et godt valg, vis du vil ha et mer stilrent kabinett så kan du se på antec P182.

 

Hx620 er en kjempe PSU som driver det meste uten problemer, har selv HX520 og den er utrolig stille samtidig som den leverer masse kraft. Akkurat nå så driver den ett enkelt 8800gts 640MB og en overklokket Q6600 som kjører på 3.4Ghz pluss masse vifter og annet stæsh uten å klage.

 

Når det kommer til kjøling så ville jeg valgt Thermalright Ultra extreme (TRUE), denne kjøleren er ganske overlegene de fleste andre luftkjølerne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...