Gå til innhold

Hvordan velge Codec i VLC og Media Player Classic?


Bone

Anbefalte innlegg

Heisann! :)

 

 

Nå har jeg installert en CoreAVC -codec for å bedre ytelsen på mine 720p / 1080p -filmer.. jeg tror nå at det har gått bra (å installere, altså).

 

Jeg har ikke installert noen andre codec'er enn denne, men jeg får ikke til å spille av mine filmer i verken WMP, eller Media Player Classic.. i VLC går det automatisk (for den bruker jo egen codec).

 

Har jeg de nødvendige codec(ene) for å spille slike filmer? (Vil ikke ha "pakker", helst.. bare de mest nødvendigste)..

 

Og, vil codecen som jeg har installert AUTOMATISK bli tatt i bruk, eller må jeg velge i hver mediaspiller manuelt hvilken codec som skal brukes!?

 

I så fall; hvordan velger jeg dette?

 

 

Per nå så prøver jeg å starte noen 720p/1080p -filmer i WMP og Media Player Classic, men det går ikke..

 

 

Takker for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Autofuture i WMP fungerer bare på WMV/WMA og de kodecene MS har lisensiert.

 

VLC bruker ikke kodec over hode, den bruker DirectX.

 

www.freecodec.com

 

Last ned:

FFDSHOW, K-LITE og CCCP.

 

Test filene etter hver oppdatering og se om du finner rett, ellers så kan du bruke VirtualDUB som informerer deg om hvilken codec filen trenger -> http://virtualdubmod.sourceforge.net/

Lenke til kommentar

Hvor god er PC-en din? Hvor mye ram og slikt har du?

Det jeg har installert er

http://www.free-codecs.com/download/DJBCP_Codec_Pack.htm

http://www.free-codecs.com/download/Matroska_Pack.htm

og med de kan jeg spille av hva som helst. Bruker mediaplayer classic og windows mediaplayer. Bruker forskjellige PC-er, hvor den dårligste har 1.5 ghz og 512 mb ram.

Den klarer alt helt fint.

 

Hva mener du med "for å bedre ytelsen"?

Hvis du har bedre enn 1.5ghz og 512 ram skulle det ikke være noe problem med ytelsen, i hvert fall ikke sånn jeg ser det. Da er det i så fall noe codecgreier som mangler. Eller kanskje PC-en går tregt i utgangspunktet, hvis det er lenge siden du formaterte f.eks. Uansett, prøv disse:

http://www.free-codecs.com/download/DJBCP_Codec_Pack.htm

http://www.free-codecs.com/download/Matroska_Pack.htm

Usikker på om jeg svarte på det du mente men :p

Endret av madsmaurstad_no
Lenke til kommentar

Jeg har 2 PC-er.. den som er i signatur, og en HTPC, som er den jeg tenker mest på;

 

Intel Core 2 Duo E6850

Sapphire Radeon HD 2600 XT 256 MB..

2 GB Ram..

 

 

720p er ALDRI noe problem.. men det hender at 1080p filmer lagger av og til! :(

 

Det gjelder egnetlig beggte PC'ene, synes jeg..

Lenke til kommentar
Jeg har 2 PC-er.. den som er i signatur, og en HTPC, som er den jeg tenker mest på;

 

Intel Core 2 Duo E6850

Sapphire Radeon HD 2600 XT 256 MB..

2 GB Ram..

 

 

720p er ALDRI noe problem.. men det hender at 1080p filmer lagger av og til! :(

 

Det gjelder egnetlig beggte PC'ene, synes jeg..

 

På min hovedpc har jeg 2gb, et elendig skjermkort (64mb et eller annet) og en prosessor tilsvarende din tror jeg. I hvert fall cirka 3ghz dual-core. Det lagger aldri her :/ :hmm:

Endret av madsmaurstad_no
Lenke til kommentar
Har jeg de nødvendige codec(ene) for å spille slike filmer? (Vil ikke ha "pakker", helst.. bare de mest nødvendigste)..

Er filmene H.264 har du mest sannsynligvis alt du trenger, men det kan godt være at de er MPEG4 Part 2. (XviD f.eks)

 

Og, vil codecen som jeg har installert AUTOMATISK bli tatt i bruk, eller må jeg velge i hver mediaspiller manuelt hvilken codec som skal brukes!?

Det varierer etter om det allerede er en dekoder satt til dekoding og hvor aggresiv dekoderen er. Det er ofte problemet med digre packs hvor den tar over alt av FOURCCs uansett hva som er i bruk fra før.

 

VLC bruker ikke kodec over hode, den bruker DirectX.

Selvsagt bruker VLC en dekoder, eller ville den ikke fått noe ut av videostrømmen. Den kommer med libavcodec og andre frie biblioteker for slik dekoding. Den kan bruke DirectX eller OpenGL til rendring av videoen, og det burde alle aktivere for bedre ytelse over gamle overlay. For å aktivere DirectX-rendring i MPC går du til playback->output i options og velger VMR9 Renderless eller en av de andre WMR-valgene.

 

Last ned:

FFDSHOW, K-LITE og CCCP.

CCCP er ffdshow med et par ekstra obskure dekodere du vanligvis bare trenger om du ser mye anime. Jeg vil anbefale å bare legge inn ffdshow.

 

Hva mener du med "for å bedre ytelsen"?

H.264 i høy oppløsning krever enormt med ytelse og CoreAVC har i mine uhøytidlige tester brukt 25-35% mindre prosessorkraft. Det hjelper godt om du mangler litt på CPU-fronten.

 

 

 

For å løse problemet ditt, last ned Gspot og gå til "System"->"List codecs and filters" og se hva som er satt til å dekode videofilen hos deg.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg at jeg har fått det til! :)

 

 

La inn CoreAVC ProEd v1.60, og AC3Filter v1.46 og klarer nå å bruke Media Player Classic..

 

Har ikke prøvd på de 1080p -filmene som jeg har hatt problemer med, enda.. men nå har jeg nå lagt inn det dere har anbefalt! :)

 

 

GSpot viste alle (jeg testa) som matroska -filer.. Har ikke lagt inn noen matroska-pack.. bare de 2 jeg nevnte..

 

 

Er CoreAVC = Matroska?

 

Matroska = CoreAVC + AC3 ?

 

 

Takker :)

Lenke til kommentar
Er CoreAVC = Matroska?

 

Matroska = CoreAVC + AC3 ?

Ingen av delene :)

 

Matroska kan inneholde lyd- og en videodata og kan nesten sammenlignes med ei .ZIP-fil spesialisert på mediainnhold. Lyddataen kan være av forskjellige formater, f.eks .mp3, .ogg, .ac3, etc. Videodataen kan også være av forskjellige formatet (da enkodet av forskjellige kodeks). Eksempelvis DivX, XviD, men også H.264.

CoreAVC er bare et program som leser H.264-videodata og lager bilder ut av dette. Grunnen til at CoreAVC er så mye raskere enn standard H.264/AVC-dekodere er at denne tar en masse snarveier og strengt tatt "bryter" H.264/AVC-protokollen.

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

Navnet på det Skagen beskriver er en container. Andre containere er AVI, ASF, MP4 og nut.

 

Les hva jeg skrev en gang til hva jeg skrev om gspot. Du skulle ikke se på videofilenes egenskaper ( det var allerede kjent da det aller meste 720p/1080p er Matroska/x264 ) men hva som er satt for å dekode disse på din maskin.

 

Bruker du MPC trenger du heller ikke installere noe for å demuxe Matroska da den kommer med et slik filter inkludert.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Heia! :)

 

Bruker du MPC trenger du heller ikke installere noe for å demuxe Matroska da den kommer med et slik filter inkludert.
Denne skjønte jeg ikke noe av.. demuxe? :blush:

 

 

Nå har jeg prøvd flere Media -avspillere, og dette er min erfaring;

 

Media Player Classic klarer ikke å kjøre "noe som helst" uten codecs..

 

VLC kjører alt uten codecs, for den har masse slikt innebygd..

 

Jeg har også prøvd;

 

GomPlayer og SMPlayer

Jeg er ikke helt sikkert (siden jeg installerte codecs og playere litt om hverandre), men jeg tror at disse to fungerer litt sånn som VLC, at de har diverse codecs integrert..

 

 

Jeg har nå fått Media Player Classic til å ta de 1080p -filmene mye bedre! Føler jeg selv..

 

 

Jeg har installert følgende codecs;

 

CoreAVC Professional Edition v1.6.0.0

XviD v1.1.3

AC3Filter 1.46

 

 

Er det noe dere synes jeg mangler? Det der riktig det jeg har kommet med over her?

 

 

Takk, takk! :)

Lenke til kommentar

Jeg syntes du mangler ffdshow, men pass på at du under video decoder configuration for ffdshow deaktiverer dekoding av XviD, generic MPEG4 og H.264.

 

Media Player Classic klarer ikke å kjøre "noe som helst" uten codecs..

MPC bruker systeminstallerte DirectShow-filter. Har du ikke installert korrekt filter kan du ikke avspille mediatypen med et par unntak hvor det finnes interne filter. ( AC3, MPEG1, MPEG2, AAC og litt mer)

 

Det å kunne lese ut de individuelle bitstrømmene ( lyd, bilde og undertekster f.eks ) fra et containerformat kalles demuxing. Skal du spille av Matroska i f.eks Windows Media Player må du installere Matroska-splitter mens den kommer inkludert i MPC. ( Fordi samme person har kodet begge)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...