Gå til innhold

HX620 vs TX750 + litt generelt på multirail vs singlerail.


-Sammy

Anbefalte innlegg

Jeg bynnte PSU researchen min etter at jeg opplevde problemer med ustabillitet hos harddiskene mine og laget meg da en tråd ang. dette her. Så gikk tråden mer og mer over i valg av ny PSU. Så førte jeg den et steg videre og bynnte å diskutere multirail vs singlerail, da syns jeg det var på tide med en ny tråd for dette. Så here goes.

 

Jeg siterer litt fra den opprinnelige tråden:

Det er vel enklest å ha bare en rail, men det bryter med standarden. Den er satt for å tilfredsstille visse sikkerhetskriterier. Så det er ikke enkelt å konkudere med hva som er 'best'.

 

Her finnes mye bra info: http://www.playtool.com/pages/psumultirail/multirails.html

 

Ut ifra linken der så dro jeg konklusjonen at psu'er med en enkel 12v rail er best når man skal bygge kraftig pc. Dette må da vere en solid 12v rail.

 

Jeg siterer jeg:

 

The fact is that if you're building a high-end computer, power supplies with no current limiters are easier to deal with than power supplies with current limiters. Suppose that you are building a computer which when fully loaded has a CPU which draws 9 amps at 12 volts and two video cards which draw 10 amps apiece at 12. Those are among the most high-powered components in use as of 2006 but people definitely build such machines. Plus you also have some hard disks and other stuff which adds up to 4 more amps at 12 volts. If you have a single 12 rail PSU then you have to make sure that it can handle the 12 volt total of 33 amps. But if you have a dual 12 rail PSU which has 20 amp limits on each 12 volt rail, then you also have to make sure that you don't exceed 20 amps on each rail. If you exceed 20 amps on a rail then the PSU will shut down even if the PSU supports more than 33 amps total.

 

Assuming that two PSUs have the same total 12 volt capacity, you're better off getting a single 12 volt rail PSU than a multi 12 rail PSU. The current limiters in the multi 12 rail PSUs apparently don't really improve safety but they can make your life miserable when building a high-powered computer. The single 12 volt rail PSUs cause less problems.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Da heller jeg litt over på TX750'en igjen som er hva den står for, en enkelt 12v rail på 60A.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

jonnyGuru's review av HX620

Så, hvis jeg har forstått det rett, er HX620 egentlig en enkel rail psu som skal "se ut" som den har 3 rails. Der er altså ingen strømbegrensninger på de 3 "railene" så dette gjør at man kan laste en av railene med f.eks. 30A (selv om de er merket til 18A) Et minus er at man ikke får den beskyttelsen man vil få hos en ekte multirail psu. Kortsluttning på en av railene hos HX620 vil altså føre til at de andre også blir berørt.

 

Hardwaresecrets' review av HX620

På HX620 er det altså på papiret 3 rails. Ifølge corsair, skal dette da vere 3 "virtuelle" rails, kun for å følge en viss ATX standard. Men ser man innvendig på hx620 er der faktisk bare 2 virutelle rails.. Og de er tilslutt koblet opp mot en og samme 12v rail. Også for å sørge for komplett forvirring:

 

As for the virtual rail, this power supply printed circuit board has two virtual rails, not three. Corsair told us to not consider the virtual rails on the PCB, but actually the virtual rails made by the +12 V wires. Great, but there are five +12 V wire groups on this PSU, what would make five virtual rails. In both cases the label on this power supply is wrong.

 

5 virtuelle rails ? .. :hmm:

 

The part that says “Advanced circuitry design that automatically enables power sharing between the triple +12V rails in an event of overload on any single +12V rail” is a joke. As all +12 V wires are connected together, this is pretty obvious (Kirchoff’s Law #2). Since when a pair of jumpers (i.e. wires) mean “Advanced circuitry design”?

 

This doesn’t mean that this power supply is flawed. On our analysis we always try to see where the manufacturer could improve. In the case of Corsair it is not on the product itself, but on what is written on their website and manual.

 

--------------------------------------------------------------------------------------

Jaja.. det er altså i bunn og grunn ikke noe galt med strømforsyningen. Men den følger jo ikke sikkerhetskriteriene som er lagt opp til ATX 2.2 Og da er liksom vitsen litt borte.. Derfor heller jeg mer mot en av de nye psu'ene, nemmelig TX750 da den er virkelig hva corsair sier. Den er også billigere og leverer mer Amps på sin enkelt rail, og bedre total watt.

 

Jeg har ikke bestemt meg enda, skal lese litt til før jeg bestiller. Hvis noen vet om tester der de setter HX620 opp mot TX750 er jeg meget interessert ! :)

 

Takker på forhånd om du vil bidra med noe, rett meg gjerne hvis jeg tar feil noe sted. Det er sent nå og jeg tørr ikke stå 110% for at alt jeg skriver er nøye gjennomtenkt 2-3 ganger..

 

M.v.h

restify

Endret av restify
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå mener jonnyguru at HX620 er en enkeltrails PSU uansett hva Corsair sier.

http://www.jonnyguru.com/review_details.ph...&page_num=2

So it is my opinion that we essentially have a single 12V rail PSU here. Certainly there is nothing wrong with this given the problems high end video cards have had with getting enough power from a single 12V rail when the OCP is set to the typical 240VA limit. But we do lose the advantages of multiple rails such as protection from damage to one rail from a short on another and the simple "filtration" of noise introduced from one rail to another.

 

Så, hva trenger du? 60A eller 50A på +12V?

Lenke til kommentar
Nå mener jonnyguru at HX620 er en enkeltrails PSU uansett hva Corsair sier.

http://www.jonnyguru.com/review_details.ph...&page_num=2

So it is my opinion that we essentially have a single 12V rail PSU here. Certainly there is nothing wrong with this given the problems high end video cards have had with getting enough power from a single 12V rail when the OCP is set to the typical 240VA limit. But we do lose the advantages of multiple rails such as protection from damage to one rail from a short on another and the simple "filtration" of noise introduced from one rail to another.

 

Så, hva trenger du? 60A eller 50A på +12V?

 

Vel fyren beviser det jo ganske omfattende da, så jeg tar Corsairs ord med en sekk salt. De innrømte jo selv at det som står på labeln skal man bare se helt vekk fra.

 

Er da spørsmålet: vil man ha 60A til 999,- ( TX750 hos komplett.no)

eller 50A til 1398,- (HX620 hos komplett.no)

 

EDIT: Ser ut som at shg.no har skjønnt det da, de priser psu'ene omvendt av det komplett gjør.

Endret av restify
Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg så hadde jeg gått for en Corsair HX620.

 

Corsair HX620 er noe av det beste som er å få kjøpt på markedet av strømforsyninger.

Den blir hyllet i alle tester som blir skrevet om den.

 

Corsair TX750 er bare en bra strømforsyning, og har ikke blitt hyllet i testene som Corsair HX620. Det er som HardOCP skrev om denne strømforsyningen Corsair TX750W is a good power supply, just not a great one.

 

Ved å sammenligne testene av Corsair HX620 og Corsair TX750W på Jonnyguru og HardOCP så vil du se at Corsair HX620 er en bedre strømforsyning.

 

Corsair HX620W på Jonnyguru.com

Corsair TX750W på Jonnyguru.com

Corsair HX620W på HardOCP

Corsair TX750W på HardOCP

 

Hardware.no har også testet en strømforsyning som er bygget på samme CWT strømforsyning som Corsair TX750.

 

Test av Chieftec Turbo-series CFT-750-14C på Hardware.no.

Endret av LAEN
Lenke til kommentar

Er du i tvil, så kan du sjekke ut denne tråden hos SPCR.

 

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=44127

 

Ser jo ikke ut som at TX750 er modulær. Det er et kraftskritt tilbake mener nå jeg. Positivt at den har en 140mm vifte fremfor 120mm, men den er visstnok ikke så veldig stille. Alt under 375W gjør at vifta durer på 18db, mens ved høyere load så surrer den enda kraftigere. Og jo større vifta er jo bedre høres den.

 

Akkurat slik som jeg har det med min MIST500W, den har begynt å lage veldig mye lyd ved heavy load. Spesielt når jeg spiller, så kjører den opp vifta og suser langt mer enn jeg liker.

 

Nå skryter jo HardOCP av TX750 fordi den har en veldig solid 12v rail. Derimot får den litt pepper for 3,3v railen (hva gjør denne egentlig??) og at det er mer støy på DC output (vil det si at strømmen ikke er like "ren"?) enn HW620. Alt i alt virker TX750 som et solid valg. Det var kun på TEST#4 at den fikk mer ustabil 3,3v rail samt at den økte vifta noe. Kan jo lure litt på når man egentlig tar i bruk 80% av sin PSU, mener, det kan neppe være daglig.

 

Og til alle SLI folka som tror man må ha 1000W PSU for å kunne spille, så er det riv ruskende feil. Nvidia har sagt at de anbefaler et sted mellom 700 og 800W PSU, men det er kun fordi de skal ha en sikkerhetsmargin i tilfelle søksmål... Det er tross alt amerikanske regler og standarder vi snakker om. Tror neppe du vil få problemer med å kunne kjøre SLI eller CF med en HW620. Jeg mener og tror jeg har veldig rett i at en PSU skal ha mer kvalitet fremfor kvantitet. For hvis linjene ikke er stabile på din PSU, så kan man jo glemme det meste av moro på sin PC..

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Tror jeg ser litt fremover og velger TX750, kan hende det blir SLi en gang i tiden. Så har jeg en del harddisker, + skal klokke cpu, ram og gpu så tror jeg bare satser på tx750. Selv om HX620 kanskje er en mer solid psu så velger jeg tx'n for den er hakket større. Det får bare bli sånn denne gangen :)

 

Takker meget for all hjelpen folkens, fikk mye ut av dette !

 

M.v.h

restify

Lenke til kommentar
Tror jeg ser litt fremover og velger TX750, kan hende det blir SLi en gang i tiden. Så har jeg en del harddisker, + skal klokke cpu, ram og gpu så tror jeg bare satser på tx750. Selv om HX620 kanskje er en mer solid psu så velger jeg tx'n for den er hakket større. Det får bare bli sånn denne gangen :)

 

Takker meget for all hjelpen folkens, fikk mye ut av dette !

 

M.v.h

restify

 

Tror du velger ganske godt. Tror ikke HX620 er mer solid, men den har et mer solid merkenavn siden den har vært "best i test" og "anbefalt produkt" såpass mange ganger siden lansering. Si oss hvordan den nye virker og hvordan den støyer etc. Gjerne også hvordan du løste kabelsuppa. Bilder kanskje? Finnes jo en egen brukertest seksjon hvor sånt kan postes.

Lenke til kommentar
Tror du velger ganske godt. Tror ikke HX620 er mer solid, men den har et mer solid merkenavn siden den har vært "best i test" og "anbefalt produkt" såpass mange ganger siden lansering. Si oss hvordan den nye virker og hvordan den støyer etc. Gjerne også hvordan du løste kabelsuppa. Bilder kanskje? Finnes jo en egen brukertest seksjon hvor sånt kan postes.

 

Will do :) venter i spenning på posten nå, regner med å ha den tirsdag eller onsdag.

Lenke til kommentar

Har lest igjennom reviewen din.. ;) Synd den ikke er modulær ja, men men.. Man kan ikke få alt, har selv en HX620 og det sparker rompa rett og slett.. :p hehe hvor lange kabler er det på TX750? Har et Maxi tower og trenger lange kabler, Hiper'n i pc2 begynner å viske (pipe) så den må ut snart det er der min nåværende HX skal inn ;) om ikke det blir en HX620 til på meg da..

 

Og ja en ting til, kjenner du noen med HX620? Om du kunne sammenligna støy... HX620 støyer LITE i forhold til Hiper'n, men om jeg skulle kjøpt meg en TX er det nesten et krav at den ikke støyer mer en HX'en...

 

Blei rotete dette gitt.. :s ...that's me :p

Lenke til kommentar
Har lest igjennom reviewen din.. ;) Synd den ikke er modulær ja, men men.. Man kan ikke få alt, har selv en HX620 og det sparker rompa rett og slett.. :p hehe hvor lange kabler er det på TX750? Har et Maxi tower og trenger lange kabler, Hiper'n i pc2 begynner å viske (pipe) så den må ut snart det er der min nåværende HX skal inn ;) om ikke det blir en HX620 til på meg da..

 

Og ja en ting til, kjenner du noen med HX620? Om du kunne sammenligna støy... HX620 støyer LITE i forhold til Hiper'n, men om jeg skulle kjøpt meg en TX er det nesten et krav at den ikke støyer mer en HX'en...

 

Blei rotete dette gitt.. :s ...that's me :p

 

 

Hei :)

 

Skal vi se..

 

Lengden på kablene, ja de var meget lange syns nå jeg da :p og jeg har fulltower. Så det tror jeg ikke ska bli noe problem for deg heller.

 

kabler_lengde.JPG

 

Så lurte du på støyen,

 

Jeg har nå oppdatert selve testen med mer info på støyen men jeg putter det inn her også jeg :)

 

Fannt litt mer spesifikt om dette med støy, siterer HardOCP her jeg da de gjorde en mer omfattende test:

 

The Corsair TX750W comes equipped with everything it needs to be a very quiet mid (by today’s production standards) to high end power supply, and indeed it seems to be. During the all of our tests, up to Test #4, the unit seems to be about as quiet as the HX620W and the VX450W were in our testing, which is to say dead silent. During Test #4 thought the unit did begin to add its own nice low bass tone to our testing environment but I was only able to ascertain that fact when shutting off the load tester to program in the alternate Test #4. It seems that the choice of tuning the fan controller towards the silence end of spectrum worked out remarkably well through 80% of the units DC output range and then just really well in the remaining 20%.

(selve testen)

 

-Under test 4 så stresset de den ganske kraftig, jeg tror ikke noen vil pushe denne psu'en til sine yttergrenser med det første. Det var først under 749w load at den ga fra seg et merkverdig lydnivå. På esken er det en graf som viser støy opp mot last, opp til 375w så ligger den på ca 18db. Opp mot 450w last så stiger den litt til 21db, men dette er fortsatt lite merkbar støy. Jeg tror du har andre ting i PC-en som støyer mer enn dette.

 

Håper dette hjalp :thumbup:

 

M.v.h

restify

Endret av restify
Lenke til kommentar
En ting lurer jeg på: hva skjer hvis du fjerner det plast dekselet under den 140mm store vifta som dekker ca. 50%? -meningen er jo å dirigere luftstrømmen bakover, men jeg lurer på om man får bedre kjøling totalt sett dersom man tar denne av.

 

Ja jeg så denne jeg også.. men har ikke gjort noe med den enda. Syns å lese i testen av jonnyGuru eller HardOCP at de heller ikke likte denne plastikk saken, de sa at den ikke var vits i. Men så presiserte de i samme slengen at garantien røyk om man åpnet psu'en og fjernet denne.. Såå jeg tror jeg venter litt med den.

Lenke til kommentar

Ja det bekymrer meg at jeg vil miste garantien dersom jeg åpner PSU'en... -kanskje jeg gjør det likevel. Noe som sier meg at det gir dårligere kjøling med det plastdekselet. Både hw.no og jonnyGURU stiller spørsmålstegn vd bruken av slike deksler. Jeg skulle så gjerne ha sett noen målinger at temperatur rundt om i PSU'en og temp på "eksosen" med og uten dekslet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...