Gå til innhold

Ubuntu 7.10 - "Must have" programmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innenfor sikkerhet så har ikke jeg noen spesielle å komme med ihvertfall. Men tar alltid

 

Språkpakker:

• language-pack-nb

• language-pack-gnome-nb

• language-pack-kde-nb

• language-support-nb

 

Internett-tillegg:

• sun-java6-jre

• sun-java6-plugin

• flashplugin-nonfree

• j2re1.4-mozilla-plugin

 

Media

• vlc

• xmms

Lenke til kommentar
Innenfor sikkerhet så har ikke jeg noen spesielle å komme med ihvertfall. Men tar alltid

 

Språkpakker:

• language-pack-nb

• language-pack-gnome-nb

• language-pack-kde-nb

• language-support-nb

 

Internett-tillegg:

• sun-java6-jre

• sun-java6-plugin

• flashplugin-nonfree

• j2re1.4-mozilla-plugin

 

Media

• vlc

• xmms

 

Takker for det!

jeg la inn VLC forleden men den slet litt med å spille av filmer. Jeg har prøvd å finne codecs eller en update, uten hell. Skal disse ligge i pakkebrønnen til Ubuntu?

Lenke til kommentar
DVD-støtte-plugins? (Hva enn pakkenavnene var)

libdvdread3 ellerno?

 

Takker for det!

jeg la inn VLC forleden men den slet litt med å spille av filmer. Jeg har prøvd å finne codecs eller en update, uten hell. Skal disse ligge i pakkebrønnen til Ubuntu?

Bare hyggelig. Alle ligger i pakkebrønnen. Lettest å få ned med apt-get i console

 

sudo apt-get install language-pack-nb language-pack-gnome-nb language-pack-kde-nb language-support-nb sun-java6-jre sun-java6-plugin flashplugin-nonfree j2re1.4-mozilla-plugin vlc xmms libdvdread3 -y

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Er vel snart ikke så mange ting som trenger å installere ved reinstall, egentlig kun libdvdcss2 og w32codecs som er slit.

 

- ubuntu-restricted-extras (Flash Player, Java, masse codecs og ekstragreier)

- libdvdcss2 (DVD)

- w32codecs/w64codecs (Windows Media-filer)

- språkpakker (noe man ordner lett i "Language Support" (hvis du ikke har ordnet pakkene står det mest sannsynlig på engelsk :p)

- Deluge (For å laste ned demoer, linux-distroer og annet :p)

Endret av IQ
Lenke til kommentar
sudo apt-get install language-pack-nb language-pack-gnome-nb language-pack-kde-nb language-support-nb sun-java6-jre sun-java6-plugin flashplugin-nonfree j2re1.4-mozilla-plugin vlc xmms libdvdread3 -y

 

Genialt! Jeg prøver å nå å huske de mest brukte kommandoene.... (liker dette)

 

- Deluge (For å laste ned demoer, linux-distroer og annet

 

Fikk lagt det inn forleden slik at jeg kan laste ned demoer og sånt :yes:

 

Liker det forresten veldig godt!

Lenke til kommentar
Sånn, da har jeg fått installert alt som dere har foreslått.

Men, jeg prøver å spille av en .avi film i VLC men får bare grønn skjerm med farger rundt. Lyden er god, men altså ikke bilde.

Har vært borti det problemet selv, men da ordnet det seg med en restart (vet ikke om det var det som ordnet saken, men det funka ihvertfall :p)
Lenke til kommentar

Om du vil ha full styring over 3D-effekter i Compiz-Fuzion:

sudo aptitude install compizconfig-settings-manager

 

Kontrollpanel til nVidia eller ATI-skjærmkort om du ikke klarer deg med bare driveren:

Nvidia: sudo aptitude install nvidia-settings

ATI: sudo aptitude install fglrx-control

 

For å spille krypterte dvd-er:

1. sudo aptitude install libdvdread3

2. sudo sh /usr/share/doc/libdvdread3/install-css.sh

 

For Java, Flash og diverse media-kodeker:

sudo aptitude install ubuntu-restricted-extras

 

Det kan være en ide å legge til medibuntu pakkebrønn:

sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/gutsy.list -O

/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list

 

wget -q http://packages.medibuntu.org/medibuntu-key.gpg -O- | sudo apt-key add - && sudo apt-get update

 

da får du tilgang til win32-codecs, Adobe Reader (acroread, acroread-plugins, mozilla-acroread), Microsoft's TrueType Core Fonts (msttcorefonts), etc

 

 

Automatix fikser mye av dette for det med et par enkle klikk, kan lastes ned på automatix.com.

 

Det finnes mange programmer som kan være vært en titt, tror de fleste skulle ligge i pakkehandleren eller ha en installasjonsfil klar for Ubuntu/Debian:

Songbird, Miro, VLC, F-spot, Streamtuner (for all verdens internetradiokanaler), +Stramripper og XMMS, Gnome Baker eller K3B, Deluge eller Ktorrent, k9copy for å ta backup av DVD-er, xchat om du bruker IRC, Blender (3D/animasjonsprogram), scribus, NVU...

 

av spill:

CodeRED: Alien Arena, Sauerbraten, Battle for wesnoth

Endret av Woolly
Lenke til kommentar
Sånn, da har jeg fått installert alt som dere har foreslått.

Men, jeg prøver å spille av en .avi film i VLC men får bare grønn skjerm med farger rundt. Lyden er god, men altså ikke bilde.

Har vært borti det problemet selv, men da ordnet det seg med en restart (vet ikke om det var det som ordnet saken, men det funka ihvertfall :p)

 

hmms har samme problemet selv av og til. ofte etter å ha kjørt radio stream eller spilt av videoer fra youtube (i firefox). raskeste er å bare logge ut og logge inn igjen. noen som vet hva som er årsaken til problemet, eventuelt hvordan man får fixet det ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...