Gå til innhold

Tips til stabil 8800gts640mb clock


Anbefalte innlegg

Nettop instalert denne kjøleren og har prøvd meg på litt clocking, men når eg clocker høyt har PC-en en tendens til å låse seg helt (dvs reboot er eneste løsning) når eg spiller crysis en stund.

Har nå clocket an light over normalen og med dette er an stabil, men lurer på ka eg kan gå til og forhold mellom corebus & memorybus for å få det beste resultatet no.

I dette øyeblikk ligger an på corebus 600mhz og memorybus 892mhz (utifra nvidia controll panel).

Men vil så gjerne ha litt ekstra kraft i kortet siden kjøleren eg har er det beste luftkjølealternativet man kan fikse seg til 8800gts, og eg føler at kortet han en god del å gå på forsatt siden tempen er på 40(idle), og noe og 50 ved load.

 

Er relativt ny når det gjelder clocket av GPU selv om de finnes mange fine programmer for det så er eg ikkje så sikker på ka som funker og ka som ikkje.

Hadde også vært fint om noen hadde noen stabilitetstester eg kunne teste kortet med og =)

 

På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du kan gjøre (mine personlige erfaringer) er å avinstallere Nvidia nTune. Den er ikke helt god når det gjelder overklokking.

 

Også kan du innstallere ny driver til f.eks versjon 162.22, den bruker jeg og den fungerer.

 

Eller laste ned den aller nyeste 163.69 (jeg har ikke prøvd den enda).

 

Begge disse driverne er til 32bit, så hvis du har 64bit må du finne de som gjelder.

 

Du bør også gå inn i BIOS og endre innstillinger ang GPU m.m (hvis du ikke har gjort det?).

Innstillingene der setter en stopper for overklokkingen. Jeg vet ikke hvilket hovedkort du har så det kan du godt nevne her så får du helt sikkert hjelp :thumbup:

 

 

Her er det velkjente 3DMark 06 som er det mest brukte testprogrammet for skjermkort.

Det koster noen kroner, men kan også laste ned en gratisversjon, men der får du ikke alle funksjonene. Aldri prøvd gratisversjonen så jeg vet ikke hva du går glipp av med den.

 

Her har du et bilde av testresultatet på 3DMark 06 med de innstillingene jeg kjører for tiden. Ikke sikkert du får opp dette med gratisversjonen (anyone??).

 

bilde3dq4.jpg

 

 

 

 

Her kan du laste ned gratisprogrammet Rivatuner til å overklokke kortet ditt (i stedet for Nvidia nTune). Var det kommet en versjon 2.06 nå??

 

Drivercleaner er et program du kan bruke når du bytter skjermkortdriver for å fjerne "rusk og rask".

Ikke 100% nødvendig kanskje, men et bra program som ofte anbefales å bruke (har den selv). Koster noen få $.

 

 

21281398av6.jpg

 

Her er Rivatuners hovedmeny.

I nederste vinduet ser du hvilken driver som er installert. I mitt tilfelle er det 162.22. I Driver settings klikker du på customize.

Da kommer du inn på denne menyen...

 

52247355ct5.jpg

 

Her ser du innstillingene jeg kjører på nå. Prøv deg litt frem, men husk å fikse inne på BIOS som nevnt!

Haker du av på "Apply overclocking...." så starter windows med de verdiene du velger. Klikk Bruk når du er ferdig og "Correct now" hvis du får opp en melding (reboot er ikke nødvendig).

 

Fra hovedmenyen i Rivatuner kan du klikke på customize under Target adapter, du kommer da inn på denne menyen...

 

31890267qs8.jpg

 

...den er kanskje ikke så aktuell for deg som har kjøling på skjermkortet, men vil du ha litt ekstra "luft" så still på viften der. Dra "slideren" og klikk på Bruk, så hører du viften starter.

 

 

En liten start forhåpentligvis :)

Lenke til kommentar

Tusen takk =), har også lest litt på den store gpuclockeguiden og rivatuner er uten tvil noe etasjer over ntune når det gjelder clocking av gpu.

Men nå har eg kommer til 651 på core clock og 1003 på memory clock og tydeligvis shader på 1512 (om eg så rett på kjøleovervåkeren til rivatuner) og er det høyeste eg kan komme for øyeblikket om eg skal kjøre stabilt uten systemcrash.

Har utrolig lyst til å komme litt lengre opp ettersom eg vet eg har en del å gå på med denne kjøleløsningen eg har, i alle fall på core clock, men er litt usikker på kor mye mer memory clock eg kan kjøre (om dette ikkje også går på gpukjøleren).

Har dette hovedkortet som er til del låst, noe som eg har merket en del ved cpuclocking der eg for eksempel ikkje kan sette multiplier (som eg også har kommet til en stop på dette også ikkje pga temp).

Men om eg skal komme høyere opp på kortet tror eg at eg sikkert må gi det mer volt siden eg tror eg har kommet til en uvoltet grense av ka eg kan presse ut av det.

Så eg lurer på ka er dine erfaringer(om du har noen) med dette og isåfall ka burde eg gjøre?

Tempen ligger for øyeblikket på 42 idle og noe nermere 50 ved full load (ca 52). Så eg har en del å gå på med gpu'en for å si det sånn.

post-134557-1193784693_thumb.jpg

 

Til nå har eg klart å skvise det totale opp i en score på 12267 på 3dmark, men mener eg fint kan gå litt til om eg får litt hjelp her =).

post-134557-1193784844_thumb.jpg

 

Uansett tusen takk for hjelpen =)

Lenke til kommentar

Det var nå bra guffe du hadde fått på skjermkortet da! Flott score på 3DMark 06 også!

 

Jeg har faktisk samme hovedkort som deg, nå er jeg dessverre på jobb så jeg husker ikke alle detaljer. Men det er ganske enkle saker som skal til.

 

Prøv deg frem med disse små tingene så lenge:

 

Her skriver jeg KUN de du skal forandre på, det jeg ikke nevner skal du IKKE tukle med :thumbup: Iallfall ikke før du har forhørt deg med andre!

 

Cell menu:

* Autodetect PCI clk --> DISABLE

* Spread spectrum --> DISABLE

* PCI Express voltage --> 1.6v (jeg kjører med 1.6)

 

CPU og memory må du bare prøve deg frem med. Du kan få mer detaljer når jeg er hjemme.

 

Det er noen ting til du skal DISABLE på andre menyer, men det må jeg nesten komme tilbake til så jeg ikke sier noe galt :blush:

Lenke til kommentar

Konge, med dette blir du dagens helt.

Satt å tuklet med 3dmark06 en stund og fant ut at om man tok å satt ned settingsene til så lavt som mulig (i dette tilfelle ble det bare resolution) så fikk man faktisk ganske mye i score ut av det :S

Ved å bare skru resolution ned til 640 x 480 fikk en en score på 14334 :S

post-134557-1193789187_thumb.jpg

Føles som (og er sikkert) juks men forsatt kult å komme opp i en sånn score :D

 

*edit*

Har nå satt Autodetect PCI clk & Spread spectrum på disable, men pci express voltage e litt høyere enn det du har 1.75 (noe som er innenfor gul sone).

Endret av Beef_Supreme
Lenke til kommentar

Hehe. Jeg skal ikke være "gledesdreper", men de settingene på 3DMark06 må du ikke tukle med, da lurer du bare deg selv :)

Men det hjelper sikkert på humøret iallfall :D

 

De testene som gjelder, og som blir brukt ved posting av resultater, er default innstillinger 1280x1024.

 

Dette vet du sikkert nå, men likevel; når du skal kjøre testen så velger du KUN følgende:

 

Klikk Tests - Klikk Select - Klikk Select All - Estimated Time: 13min 17s

Da ser du det står 2 of 2, osv...

 

Vel, vel, nok om 3DMark for denne gang ;)

 

Over til BIOS og mer guffe (forhåpentligvis).

 

Før du tar i bruk disse innstillingene så var vi altså enige om at dette er hovedkortet du har.

 

Innstillingene gir deg en pekepinn på hvordan du kan overklokke både skjermkort, prosessor og minne, men husk at ingen systemer er like så du får prøve deg litt frem.

 

Dette gjelder spesielt prosessor og minne, og selvsagt volt på både prosessor og minne.

 

De andre forandringene skal være trygge uansett maskinvare du har. Men som du sikkert vet ang overklokking; ting kan skje, så vær forsiktig.

 

Som sagt i forrige innlegg så skriver jeg bare inn det tingene jeg har forandret på, så ikke rør noe annet med mindre du har kontroll på det selv.

 

 

Her har du oversikt over BIOS`en som du allerede kjenner til.

 

80234237un9.jpg

 

Gå inn på Standard CMOS Feature.

 

Forandring;

* Halt On --> No Errors

 

54560304vi0.jpg

 

 

Gå inn på Advanced BIOS Features.

 

Først kan du forandre Full Screen LOGO Display --> DISABLE.

Da slipper du det Star Wars lignende romskipet ved oppstart. Eller kanskje du liker det? :cool:

 

 

Gå deretter inn på CPU Feature.

Forandring;

* DISABLE alle alternativene. Delay prior to Thermal kan stå på 16 min.

 

15974501ta4.jpg

 

 

Gå inn på Advanced Chipset Features.

 

Forandring;

* DISABLE alle.

 

54474512yu1.jpg

 

 

Hopp over både Integrated Peripherals og Power Management Setup.

 

 

Gå inn på PnP/PCI Configurations.

 

Forandring;

* Sett innstillinger som vist på bildet her.

 

98903219qg0.jpg

 

 

Gå inn på H/W Monitor.

 

Forandring;

* Sett begge på DISABLE.

Ikke bry deg om de tallene som står under der, det er mitt eget system og vil helt sikkert være annerledes hos deg, dvs både temperaturer og volt.

 

26886721jx2.jpg

 

 

Også er det Cell Menu til slutt.

 

Innstillingene her er altså de jeg kjører på og du finner helt sikkert noe som passer bedre til din hardware.

Jeg vet ikke hva slags prosessor eller minne du har, så prøv deg frem her inne. Jeg har aldri kjørt høyere volt enn 1.6 på skjermkortet, så jeg kan ikke si hvor høyt du kan gå.

 

97065083bk0.jpg

 

Og fra Memory Function Control inne på Cell Menu.

 

30031083qj6.jpg

 

 

Håper det funker!

 

Og bare for å gjenta det igjen; ikke press for mye bare for å oppnå en høy score. Kjører systemet ditt stabilt og du har 11-12.000 poeng i 3DMark så har du nok av kraft til å få mye utav både pc og spill.

Får du trøbbel med restart så forandre timingen på minnebrikkene (Memory Function Control).

 

Jo lavere verdier du har, jo mer presser du minnebrikkene, dvs 4-4-4-8 kan gi problemer.

Da forandrer du til f.eks 4-4-4-12 (evt 15) og prøver å starte pc på nytt.

Dette var bare eksempler på verdier siden jeg ikke vet hva slags minnebrikker du har og hva de er satt til å tåle.

 

Presser du klokkingen for mye og får problem med å (re)starte pc (du hører den starter men kommer ikke lengre enn til sort skjerm) må du resette BIOS på hovedkortet. Om du ikke vet hvor den er, så se etter en liten rød bryter helt nede til høyre på hovedkortet.

Vær forsiktig når du pirker inni der, ikke noe statisk tull!! :thumbup:

Slå for sikkerhets skyld også av hovedstrømmen bak på pc`en før du åpner dekselet.

 

NB! Hvis du resetter BIOS må du huske å stille dato og klokkeslett på nytt. Blir den stående på f.eks 1999 som den gjør hos meg kan du få problemer med å starte enkelte programmer.

Endret av cheeba33
Lenke til kommentar

Tusen takk =) skal prøve det no =)

Rammen eg har er av typen Geil: http://www.ps.no/ps.asp?it=129240&mlevel=

Og er fra før av satt på 4-4-4-12, men noe mer clocking av det skjer ikkje for eg har allerede problemer med restart av PC-en (må gjøre det den vanskelige måten med slå av og så slå på:p).

 

Angående 3dmark så vet eg at den scoren ikkje er helt reell :p men ganske enkelt for folk som vil fake scoren sin + d e gøyt for å mobbe en venn som på død og liv mener han kan mer pc enn meg :p

Og grunnen til at eg vil presse systemet er Crysis.

Før eg i det hele tatt begynte med clock kjørte d kun glatt på low specs, no kan eg kjøre på high specs med 2AA glatt Oo. Men har tenkt å skaffe meg vista for å få utbytta av alle 4 gb ram (har kun 32bit xp) og derfor tenkt å prøve å kjøre det på very high som vil være et problem om eg ikkje presser an litt til, noe som e fult mulig uten problemer. Men eg må vite litt bedre ka eg gjør i bios og ved gpuclock enn d eg gjør no.

 

Men angående grafikkortet, er d mulig å presse det mer opp eller har eg nådd en stop? isåfall om det går, kordan skal eg gå fram? Må gjøre noe annet enn bare clocking via riva tuner siden om eg går over det klikker PC-en ved spill i løpet av minutter.

 

Igjen takk for fin guide og hjelp.

Endret av Beef_Supreme
Lenke til kommentar

Og er fra før av satt på 4-4-4-12, men noe mer clocking av det skjer ikkje for eg har allerede problemer med restart av PC-en (må gjøre det den vanskelige måten med slå av og så slå på:p)

 

- Kjenner til den ;) Tror jeg har funnet en grei miks der slik at den restarter på normalt vis, dvs 4-4-4-12. Men jeg har klokket den høyere, dvs lavere 4-4-4-10 (av og til 8) men da må du opp på volt en del. Du kan prøve deg frem, men du kan altså få problemer med stabiliteten.

 

Men har tenkt å skaffe meg vista for å få utbytta av alle 4 gb ram (har kun 32bit xp)

 

- Du vet selvsagt at du da må kjøpe 64bit Vista? :thumbup: Skal ikke gå så mye inn på 32bit/64bit diskusjonen, men du kan lese gjennom noen diskusjoner her inne ang den delen. Positivt og negativt.

 

Men eg må vite litt bedre ka eg gjør i bios og ved gpuclock enn d eg gjør no.

 

- De settingene du kan få mer ut av systemet er disse (under Cell Menu)

* CPU FSB Frequency

* CPU Voltage

* FSB & Memory Clock Ratio

* Memory Voltage

* Memory Function Control

 

Hvis du tar utgangspunkt i de innstillingene jeg har (se bildet) og prøver deg frem, så får du nok resultater. Jeg er ikke noen hardcore-overklokker så jeg er egentlig fornøyd med de innstillingene der :D

 

Og i tillegg de nederste som går på skjermkortet. PCI-E Frequency og PCI Express Voltage har jeg ikke hatt høyere enn 100 og 1.6, så der vet jeg ikke hvor mye du kan hente.

 

Men angående grafikkortet, er d mulig å presse det mer opp eller har eg nådd en stop? isåfall om det går, kordan skal eg gå fram?

 

- Jeg kjenner ikke andre metoder, men det finnes helt sikkert innlegg her inne på forumet som kan hjelpe deg. Hvis ikke kan du bare Google "8800GTS overclocking" eller noe sånt, så finner du massevis av omtaler.

 

Ta også en titt inne på MSI forumet, der er det mye bra som går direkte på hovedkortet som vi har.

 

Lykke til! :thumbup:

 

Men atter en gang da; ikke stress for mye med overklokking og ikke se deg blind på 3DMark score hos andre. De som bikker 15-16.000 poeng har ekstremt gode maskiner og det er ikke noe å strekke seg etter med det oppsettet og den kjølingen vi har.

 

Finn deg en bra miks og kos deg med det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...