Gå til innhold

Nye høyttalere ca 12k


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har planer om å kjøpe nye høyttalere på nyåret.

 

Det jeg har i dag er:

CDspiller: Tandberg TCP 4035

Forsterker: Xindak XA-6950

Høyttalere: PSB Image T45

Subwoofer: Tannoy Saturn S-Sub 15

Platespiller: Technics SL-10

RIAA: NAD PP-1

 

Mer spesifikt finner du her

 

Subben brukes ikke per dags dato pga ett lite rom, men rommet vil bli "oppgradert" i sommer da jeg skal flytte ut :)

 

Det jeg hadde tenkt på var kanskje å skifte ut høyttalerene og kanskje CDspilleren senere.

 

Jeg har sett litt på Marantz SA-7001 ellers så har vi jo Xindak Muse Delux 1.0. Sistenevnte er vel en bedre match med forsterkeren vil jeg tro.

Finnes det noen steder i Osloområdet som har Xindak Muse Delux 1.0 slik at jeg kan komme å høre på den?

 

På høyttalersiden har jeg sett på mye forskjellig.

Noe brukt Audiovector, Klipch og nytt av Tannoy Eyris DC1, B&W og Dynabel 2.5S nå har ikke jeg bygd noen høyttalere før, men virker ikke som om det er så vanskerlig. Er det mye lodding?

Brukt er ikke å forakte så lenge det er i Oslo området.

Siden jeg har subben så er det kanskje ikke en dum ide med noen stativhøyttalere?

 

Jaja, dette ble en tråd med mye spørsmål...

Men det jeg lurer på da er hvilke høyttalere vil funke best?

Hvilke skal jeg dra å høre på?

 

Skal brukes til det meste av musikk, Gammal Rock, Hard Rock, Pop, Pet Shop Boys(ish), Trance/Dance, Klassisk osv...

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå skal jeg være forsiktig med å dryyse på med anbefalinger, men ut i fra en del søking og egen erfraing med B&W, så vil jeg si at B&W DM683 bør kunne spille klart og brutalt.

Siden du i tillegg har sub, så tror jeg at du kan få et veldig godt og oppløst resultat med B&W CM7, som koster 12 000 kr.

 

Dali Ikon serien har også fått gode kritikker, så Ikon 7 til 12 000 kr er også være en mulighet.

 

Syntes at System Audio SA1750 virker som en god kandidat i det prisleiet.

 

Angående CD-spiller, så blir det bare gjetting, da jeg ikke har noen erfaring med high-end CD-spillere, så der melder jeg pass.

Lenke til kommentar

Fikk tips om å kjøpe en DAC, men er usikker på om cdspilleren har Digital ut.

Hvis ikke står det nok mellom Xindak Muse Delux 1.0 og Marantz SA-7001 hvis jeg ikke finner noe bra brukt.

 

Noen som har noen meninger om Xindak Muse Delux 1.0 vs Marantz SA-7001?

 

Skal se om jeg venter med å kjøpe høyttalere til jeg har flyttet ut pga nytt rom.

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Hei. Lenge siden jeg har vært her inne. På lørdag var jeg en tur innom Hificenter kjeden og tok meg en lytteprøve på de nye DynAudio s3.4 og System Audio SA1750. Jeg tror en av disse leverandørene vil passe deg. Det virker forresten som du vil ha høyttalere til et stereoanlegg? Stemmer? Derfor skriver jeg dette:

 

Her er innstillingen jeg hadde når jeg gikk inn i butikken:

- God bass grunnet at Sub er uaktuelt grunnet at jeg bor i blokk

- 5 høyttalere, (5.0 og ikke 5.1 i hensyn til punktet over)

- Diskant

- Lydkvalitet

- Budsjett 30-40k

- Utseende

 

Her er det flere ting jeg merket meg med begge høyttalerne.

 

Vi starter med de jeg hørte først. SA1750.

Ja de er ganske tynne og elementene er små. (for de som lurer har disse høyttalerne SKYHØY waf faktor). Jeg måtte ha en lyttetest på disse høyttalerne. Selgeren, som forøvrig var veldig dyktig, anbefalte disse grunnet at de hadde god bass og en diskant som fulgte god med. Jeg var litt skeptisk til bassopplevelsen grunnet størrelsen på elementene. Jeg ble fryktelig overrasket. Høyttalerne leverte det selgeren lovte (jeg gikk litt rundt å letet etter en sub). Det skal dog sies at jeg satt 1.5 til 2 meter unna høyttalerne og jeg er litt skeptisk til hvordan høyttalerne vil bli opplevd i et større rom. Derfor tror jeg at disse høyttalerne er gode i et samarbeid med en god sub i et litt større rom. mens i et lite rom under 20>m2 tror jeg de passer bra uten. Vi hørte rock og litt elektronisk på disse høyttalerne

 

Så var det DynAudio. Disse høyttalerne koster 3 ganger så mye som det du er på jakt etter. Dette var helt råe høyttalere. Ble spilt av litt Eric Clapton, rock og elektronisk. Her var opplevelsen strålende da Eric Clapton ble avspilt. Virket som han satt i rommet foran meg og fiklet med gitaren. Diskanten var klar og dette er definitivt en høyttaler som man kan sitte å høre på leeeenge. Diskanten og bassen ga et deilig og avslappet lydbilde som gjorde godt for hørene. Det samme skjedde når det ble satt på litt elektronisk. Bassen var med hele veien og fulgte diskanten godt. Men det skal sies at bassen føltes litt tom, dette tror jeg skyldes den valgte låta, som inneholdt et lite snev av vrengebass.

 

Jeg anbefaler deg å titte litt på http://www.hificenter.no/shop_item.cfm?pat...,178&id=289 , Disse kan tilfredstille ditt behov. Dette tatt i betraktning av pris og produsent. Jeg tittet litt på disse og de virket som et veldig bra kjøp. Jeg tror du skal dra med deg et lass med cdr og lytte på de nye DynAudio høyttalerne. De er geniale i forhold til pris.

 

Hvis jeg ikke husker helt feil så har hificenter kjeden akkurat begynt å ta inn disse høyttalerne og du burde ta en titt på dem

Endret av Breiker
Lenke til kommentar

Takk for ett fint sammendrag av inntrykket ditt av de to høyttaleren, men tror jeg skal utsette høyttaler kjøpet litt.

Lagde en tråd om dette på hifisentralen også, og svarene kan dere lese her.

Så tror jeg skal putte de pengene inn i en cdspiller i stede.

Så for jeg heller vente litt med høyttalere, men tror det blir rett over nyåret om jeg kjenner meg selv rett.

 

Men må jo også ha litt penger til studen tilværelsen også!

Har feks vert i kontakt med en som skal selge Shanling cd-t100se for 12000kr.

Det er jo en bra spiller og er jo mye billigere enn i butikken, men fortsatt mye penger.

 

Dette er ikke lett :p

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Her er casen nå:

Har alltid hatt lyst på en Vincent CD S-6, den koster jo noe mindre ny.

 

Står mellom å bruke 12k (noe som er mye penger på en som blir student til sommeren) eller å kjøpe Vincent, Marantz eller Xindak. Det er jo litt prisforkjeller her.

Bare lurer på om det er noe vits med en så god cdspiller på resten av anlegget?

Om det er verdt de ekstra pengene... Det blir kanskje overkill?

Lenke til kommentar

Da har jeg vært på lytterunde i byen.

Det jeg har hørt på:

AUDIO PHYSIC Spark + Densen B410

 

Denon DCD 1500 + B&W CM7 og B&W 705

 

Marantz SA-7001 KI + Tannoy Eyris DC3

 

Valget falt på det siste settet, så akkurat nå hører jeg på Pink Floyd - Wish You Were Here på det!

Låter flott selv uten at det er "innspilt"

Endret av GnoMiz
Lenke til kommentar

Gratulerer med nye komponenter Gnomiz. Det er alltid kos å koble opp ny elektronikk.

 

Hva gjorde at du kjøpte KI utgaven av SA-7001? Jeg hadde begge to på listen min da jeg handlet cd-spiller tidligere i år. Jeg kunne helt ærlig ikke høre forskjell på den vanlige modellen og KI modellen. Han jeg snakket med hos Stereofil satt også med samme inntrykk. Jeg endte til slutt med å kjøpe Primare CD21, da jeg fikk den til en grei pris brukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...