Gå til innhold

Guide-tråd:Hvilken hardware fungerer best med Linux?


Anbefalte innlegg

Prøver å starte en tråd hvor maskinvare til GNU/Linux og and *nix-systemer kan diskuteres og vurderes til hjelp for oss alle.

 

Ubuntu 8.04 er over oss: Her er et par oppdateringer i den anledning.

 

Her er et par maskinkomponenter jeg vet fungerer bra med Ubuntu (ut av boksen):

 

Alt(?) av Intel og Ralinktech sine trådløse kort (ihvertfall PCI-kortene)

Alt av nvidias skjermkort, ubuntu skaffer de offisiele driverne for deg om du vil ha 3D-støtten, men ellers fungerer alt også med den generiske nv-driveren som er åpen kildekode.

Alle nvidias brikkesett er støttet.

Det meste fra AMD/ATI, særlig nyere skjermkort

Alle typer prosessorer, muligens med unntak av de aller nyeste fra Intel? Intel skal ha opprettet en temmelig bra linuxseksjon, så Intelstøtten skal være temmelig bra.

De fleste Asus-hovedkort

Rapportert unntak: Asus P5KL trenger manuell driverinstallasjon. (Ubuntu 7.10 Server Ed.)

90% (intet vitenskaplig tall) av alle brikkesett er støttet i linuxkjernen, men det er mulig noen fremdeles gir litt trøbbel. Selv har jeg aldri hatt problemer med dette.

Telenors Mobilt Bredbånd-adaptere leveres med drivere på adapteret, eller du får lastet den ned fra telenors hjemmeside, avhengig av hvilken modell du får tak i.

 

 

Det aller meste av blåtannutstyr, har enda ikke hørt om blåtann som ikke funker. Ett delvis unntak er Apples blåtanntastatur, her må man avinstallere bluetooth-programmene som ligger i ubuntu for at det skal fungere. Merkelig nok.Dette gjaldt riktignok 7.10, status på 8.04 er ukjent. Anyone?

 

Eksterne lagringsenheter

Hadde noen problemer i 7.10 med min SeaGate FreeAgent-disk grunnet en strømsparingsfunksjon på disken som gjorde at linuxkjernen ikke klarte å vekke disken dersom den hadde vært inaktiv i mer enn 15 minutter. Dette er fikset i 8.04!

Ellers skal alt som ikke har noen produsentspesifikke egenskaper fungere som en drøm.

 

 

Ting som kan gi problemer:

 

Eksterne trådløse nettverkskort:

- Linksys WUSB54GC fungerte delvis i 7.10, jeg har enda ikke fått testet den i 8.04. Lover å komme tilbake til saken litt senere.

OBSOBS! Om du vurderer kjøp av nettverkskort, vurder D-link! De har nå begynt å merke wlan-kortene sine med SUPPORTED BY LINUX, og disse koster deg omtrentlig 400 kr på Elkjøp.

 

Andre perifere enheter (Kan noen komme med konkrete enheter som fungerer/ikke fungerer?)

- Webkamera Creative Webcam NX Pro funker greit, men bildekvaliteten skal visst ikke være den beste med spca5xx-driveren. Mulig dette har bedret seg i det siste?

- Webkamera Creative Live! Vista IM fungerer ikke, selv om kjernen kjenner igjen kameraet og laster driveren. dmesg spytter ut en feilmelding ca 1000 ganger før den gir opp. Mikrofonen i kameraet ser ut til å bli lastet skikkelig. Her kan det være mulig at gspca-gjengen slipper oppdateringer etterhvert, men disse må nok installeres manuelt da ubuntu ikke oppdaterer kjernen så ofte mellom hvert versjonslipp (Hver 6. mnd).

 

- Direkte tilkobling av mobiltelefoner (Samsung Z400 er no go, systemet tror det er en PDA og alt blir krøllball)

- ZyXEL ZyAIR b-120 PCMCIA fungerte ikke med 7.04, det er foreløpig ikke testet med hverken 7.10 eller 8.04. Mulig vi får en oppdatering på dette allerede i kveld eller i morra! (Dette er uansett et så utgammelt nettverkskort at de færreste bruker det.)

 

Bærebare PCer:

 

Takket være iherdig jobbing i linux-miljøet og hos Intel og AMD klarer nå linuxkjernen å bruke MINDRE strøm enn XP og Vista på stasjonære maskiner. Har ikke sett noen tall for mobile prosessorer, men jeg antar at ytelsen er kraftig forbedret også her!

 

HP Compaq nx7010 fungerer helt utmerket med de to siste utgavene av Ubuntu. Har enda ikke oppdaget noe som ikke fungerer pga maskinvare. Dette er riktignok en gammel laptop, men den fungerer utmerket til det aller meste. Det faktum at den kun har 512 mb ram gjorde den litt treg i svingene i XP, men Ubuntu går gnistrende kjapt her.

 

De fleste Dell-laptoper skal leke pent med Ubuntu, har prøvd et par uten problemer.

Levono ThinkPad R61 skal også fungere fint. Den er testet med Linux Mint, som er et Ubuntu/Debian-basert OS. Derfor skal det heller ikke være store problemer å kjøre Ubuntu på denne saken. Takk til Hrisebro for rapporten.

 

Ellers begynner laptapstøtten i linuxsystemer å bli meget bra, og vi kan nok rette en stor takk til Dell, Asus EEE PC og dens kopier for det! I nærmeste fremtid kommer også selveste HP med en billiglaptop som leveres med Linux (i form av Novells SuSE-distribusjon), og vi kan nok vente oss en eksplosiv vekst av linuxdrivere for innebygde nettverkskort, fingeravtrykkslesere, strømsparingsfunksjoner etc, etc!

 

Jeg oppfordrer med dette alle som bruker et eller annet GNU/Linux, evt et annet UNIX-system å rapportere inn alt som funker/ikke funker og hvilket OS dere benytter (Oppgi gjerne kernelversjon også, men ikke noe must).

All informasjon vil så bli lagt inn i dette innlegget.

 

Nå har det vært stille her inne en god stund. Mye av dette er selvfølgelig mitt ansvar som trådstarter, men jeg håper vi klarer å blåse litt liv her igjen. Har du lyst å hjelpe til med testing er det bare å skrive et innlegg der du lister opp din maskinvare, hva som fungerer og ikke fungerer. Har du ikke et Linuxsystem har det aldri vært enklere å komme i gang! Last ned installasjonsbildet her:

- Ubuntu 8.04 32 bits desktop edition

- Monter det med f.eks. Daemon Tools i Windows eller brenn det ut som bootable image i Nero eller ditt favorittbrenneprogram

- Sett inn cden og velg "Installere Ubuntu" fra menyen som dukker opp (Ja, du kan installere Ubuntu direkte fra Windows UTEN å påvirke Windowsinstallasjonen din), eventuelt start maskina på nytt og velg "Prøv Ubuntu ...", dette vil kjøre systemet direkte fra CD uten å påvirke maskina di i det hele tatt. Dette er derimot relativt treigt, da lesehastigheten fra en cdrom er langt treigere enn fra en harddisk.

- Så er det bare å sette i gang å teste: Popp inn usb-enheter som wacom tegnebrett, webkameraer, usb-nettverksadaptere... Alt du får kloa i! Så er det bare å slenge inn en post her i denne tråden om det funka eller ikke. Videre er det muligheter for å rapportere dette til Ubuntu-utviklere gjennom launchpad om du er interessert i å bidra til å øke støtten for hardware i linux, dette kan jeg hjelpe til med om du ønsker det.

 

Jeg håper noen blir inspirert av dette og bestemmer seg for å hjelpe til! :)

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av min egen hardware kan jo Asus P5B-Deluxe hovedkortet eller en nær slektning være aktuell. Har ikke støtte for DDR3, men har forstått det som at dagens DDR3-kort ikke er noe å hoppe i taket for uansett?

Hadde lenge problemer med at filsystemet fort ble korrupt etter installasjon, men oppdatering av BIOS fikset biffen og siden har systemet hvert enormt stabilt.

Alle nyere versjoner av Ubuntu har fungert helt smertefritt under installasjon og alt virker out-of-the-box.

Når det kommer til dedikerte grafikkort har jo svaret alltid vært veldig enkelt: Nvidia.

Men nå som ATI lanserer specs og kommer med ny grafikk-driver med støtte for AIGLX blir jo svaret vanskeligere. Pr. i dag og med Ubuntu 7.10 som kommer i morgen er det fortsatt Nvidia som vil gi den beste og enkleste opplevelsen, men med tanke på at vi i løpet av ganske kort tid vil få se gode opensource ATI-drivere ville nok jeg ha valgt ATI.

 

Valget av støysvak strømforsyning skal skal jeg tie helt om, for der klarte jeg å kjøpe en flymaskin....

Lenke til kommentar
Selv har jeg kjørt et oppsett med en gammal og god AMD Athlon 2500+-prosessor på et Abit NF7-m(?) hovedkort

...

ved å sette inn et par DDR3-brikker i DDR2-portene.

NF7 har da ikke engang DDR2-porter? :p

 

Hehehe, når du sier det xD Liker gjerne å tro at systemet mitt er mer up-to-date enn det faktisk er ;)

Lenke til kommentar
Nvidia Geforce 8800 GTS er vel eit godt kort som du kan vurdere?

 

Joda, det er under vurdering ;)

 

Men det som er aller mest interessant er i grunn et hovedkort hvor dvalemodus er godt støttet i Linux! Jeg trenger ikke alt mulig at fiks-faks på kortet. Nettverksadapter har jeg fra før av, både eth0 og wlan0, gigabitethernet trenger jeg ikke, DDR2 skulle vel holde en stund til mitt bruk og om kortet støtter quad core er det greit, men ikke nødvendig. Er det ingen produsenter som leverer enkle, men kraftige kort lenger? Må liksom alt implementeres på de gode, nye kortene? Jeg trenger ikke 7.1 surround heller.. Jo mindre stæsj, jo bedre, egentlig :)

Lenke til kommentar
Selv har jeg kjørt et oppsett med en gammal og god AMD Athlon 2500+-prosessor på et Abit NF7-m(?) hovedkort

...

ved å sette inn et par DDR3-brikker i DDR2-portene.

NF7 har da ikke engang DDR2-porter? :p

 

Hehehe, når du sier det xD Liker gjerne å tro at systemet mitt er mer up-to-date enn det faktisk er ;)

Hehe. Synd du kjørte NF7-kortet i dass da. Det beste hovedkortet som har blitt laget :love:

Sitter selv fremdeles med NF7 hovedkort med XP2600-prosessor. Begynner å ta på årene, men Ubuntu kjører helt glatt på det :)

Lenke til kommentar
Hehe. Synd du kjørte NF7-kortet i dass da. Det beste hovedkortet som har blitt laget :love:

Sitter selv fremdeles med NF7 hovedkort med XP2600-prosessor. Begynner å ta på årene, men Ubuntu kjører helt glatt på det :)

 

Mm, likte det kortet veldig godt.Har vel kjørt det i fire år eller noe, og aldri hatt problemer i hverken windows eller linux-baserte systemer. Hadde likevel begynt å tenke på at ting kanskje bør skiftes ut snart, og den nye ramen var i grunn et ledd i oppgraderingen.. menneh.. Nå blir det alt nytt i stedet ;)

 

Vet noen om det er noen produsenter jeg burde satse spesielt på? Asus, MSI, Abit...?

Lenke til kommentar

Jaok, da er det gjort!

 

Har bestilt et Asus P5KPL hovedkort, Intel Core 2 Duo E4500, 2,2 ghz og 2 mb cache og et MSI GeForce 8500GT for DX10/OpenGL3.0-støtte. Er litt spent på hvordan ubuntu vil reagere på det, og kommer til å teste flere forskjellige OS (PClinuxOS, openSUSE, Fedora og Debian, for å nevne noen) på dette oppsettet for å kunne rapportere inn hvordan det funker ut av boksen, evt hvor mye jobb som må til for å få ting til å funke. Jeg håper at alt går glatt, selvfølgelig ;)

 

Innkjøp av disse tre komponentene kostet meg ikke mer enn 2500 kr inkl. frakt fra netshop, skjønt man må legge på omtrent 1500-2000 kr til om man trenger ny ram og strømforsyning i tillegg. Dette kjøper/låner jeg av en kamerat til å begynne med.

 

Fra og med i morra regner jeg med å ha dette oppsettet på maskina mi:

 

ASUS P5KPL hovedkort med DDR, SATAII, og PCIe, socket 775 for Intel core 2-cpu.

Intel Core 2 Duo E4500, 2,2 ghz og 2 mb cache

2 GB DDR2 (litt usikker på hastighet)

MSI GeForce 8500GT 512 mb ram

480 gb hdd

 

Et linux-OS skulle kunne kjøre smertefritt på dette oppsettet i helt sikkert 4-5 år, med mindre man er absolutt avhengig av å ha det nyeste og beste for å spille det nyeste Quake eller Doom-spillet om noen år.

 

Jeg rapporterer fortløpende hvordan mine erfaringer blir når jeg får koblet meg opp!

Endret av Filthpig
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

...

 

Vel.. Her sitter jeg fremdeles uten maskin.. Jeg fant ut at jeg hadde bestilt feil skjermkort, returnerte det, og for å gjøre en lang historie kort: Jeg har enda ikke fått prøvd den nye maskina mi. Har ventet i over en mnd nå. Har ringt, sendt mail, påkalt Satan ved flere anledninger, men nei. Fremdeles ikke en lyd fra Netshop, annet enn at joda, de har mottatt kortet jeg returnerte.

 

Så sånn er det.. Jeg skulle gjerne ha skrevet side opp og ned om hvor bra alt funka, men netshop vil det visst ikke slik.. Sukk. Jäklar.

Lenke til kommentar
Svarar dei ikkje på mail?! Det er jo heilt på trynet, om det du seier er sant, så står det verkeleg gale til hos dei...

 

Kva kort kjøpte du?

 

Kortet jeg SKULLE ha var det jeg skrev i posten over, men det jeg bestilte hadde "kun" 256 mb ram og hdmi. Fikk vite senere at dette ikke spilte noen rolle med mindre jeg skulle kjøre veldig høye oppløsninger, men da var kortet allerede sendt inn...

Lenke til kommentar
Når de ikke svarer, må det da kunne gå heve kjøpet og heller benytte seg av en konkurrent? Har brukt ps.no litt. De har ihvertfall bra leveringtid.

 

problemet er ikke leveringstiden i seg selv, det gikk fort og greit da jeg bestilte første gang. Det er denne returen som skaper problemer for meg. Får vel prøve å ringe inn til dem snart.. Begynner å bli MEKTIG lei og irritert.. Vurderer å kreve å få et bedre kort som kompensasjon for dette.. Rett og slett uhørt at de ikke tar kontakt om de får problemer med en leveranse..

Lenke til kommentar
det som er synd med nvidia kort i 8xxx serien er at driverne ikke støtter hardware dekoding av dvd.

8500/8600 har hardware dekoding av x264 men det støttes ikke i linux driverne.

 

kan være verdt å få med seg.

selv kjøpte jeg ett brukt 7900gt isteden :)

 

Takk for tips. Nå er jeg en av de heldige som har en egen dvd-spiller, og jeg har vel spilt av så mye som åpningsscenen i Pirates of the Caribbean på PCen min i løpet av det siste året. DVD-spilleren er tilsvarende lite brukt. Regner med at nvidia fikser dette ved neste driverrelease, så det er ikke noe jeg bekymrer meg så mye over. For meg er støtte for OGL3 viktigere.. Men takk for tipset uansett, kunnskap som kan komme til nytte det der :)

Lenke til kommentar

...nær sammenbrudd. Tårene presser på. MIN COMPUTAH ÆR FORBANNET!

 

Ok, på tide å ta seg sammen og gjøre en liten gjennomgang.

 

Siden sist har jeg OMSIDER fått skjermkortet mitt, et fint og flott GF8600GT med noen enorme kjøleribber som ikke ligner grisen. Men joda, det funker vel.

 

Så nå er alt koblet i hop. Alt er riktig koblet. Når jeg skrur på maskina får jeg feilmeldingslyd som lyder "biiiiip bip bip" i loop. Litt googling har ledet meg frem til at det mest sannsynlig er skjermkortet som volder meg problemer, selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor. Litt diskutering med en kamerat har ledet meg til å mistenke at det kan være strømforsyningen som ikke strekker til..

Kjører en 520W psu på Intel E4500 2,2 ghz c2duo og nevnte gf8600gt.. Skulle vel egentlig være nok, men er det noen som bestemt kan avkrefte det? En kamerat av meg kjører samme cpu og 8800gts på en 580W uten problemer, så det skulle jo egentlig være bra nok??

 

:cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...