Gå til innhold

Første bilder med Sigma 10-20mm EX DC HCM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

8 bilder i en tråd :wow:

Orker ikke tenke på å sjekke dem alle sammen. Jeg skriver for mange kritikker her på forumet til å ta meg tid til å mene noe om alle sammen, og jeg vet ikke hvilken jeg skal gi kritikk uten å studere alle sammen. Det er rett og slett for mye forlangt å ønske seg kritikk på så mange bilder. Fjern minst halvparten av bildene ut fra hvilke som er best, så skal jeg se på dem.

Lenke til kommentar
Her ligger det "bare" over 13 000 bilder tatt med det objektivet, har mange bildeeksempler fra de fleste kameraer og objektiver...

9473498[/snapback]

Jeg er visst ikke så god til å søke jeg da :blush:

 

Jeg søkte her først, men fant ingen tråd her på diskusjon.no, så tenkte kanske jeg kunne legge ut noen eksempler her, så folk med god erfaring kan poste også. Jeg har søkt på nettet og funnet noen bilder altså, men blir litt paranoid når man aldri veit hvor mye som er tuklet med i PS or what ever.

 

Her er ingenting endret bortsett fra fargemetning og litt kontraster :thumbup:

Lenke til kommentar
Hadde du sett nøye etter, så har jeg ikke bedt om kritikk heller :)

9473488[/snapback]

Aha. Jeg antok at tråden var mildt feilpostet. I dette tilfellet er den mer feilpostet enn det jeg trodde. Denne tråden hører hjemme i underkategorien for optikk, siden tråden åpenbart ikke har noe med fotografering å gjøre. Så vidt jeg nå forstår så handler denne tråden om de optiske egenskapene til zoomen. Hadde ikke tråden vært feilpostet så hadde jeg ikke missforstått dine hensikter med å poste bildene :)

Lenke til kommentar
Hvordan er fortegningen sammenlignet med din Tokina? På samme brennvidder, selvfølgelig. Kanskje alle bildene her er tatt på 10mm, slik at det ikke er mulig for deg å vurdere det.

9475148[/snapback]

Alle er tatt på 10mm bortsett fra det vertikale som er på 20mm. Litt av grunnen til det, er for å vise hva disse brennviddene er i stand til.

 

Desverre er tønneformet fortegning en vanlig linsefeil på slike objektiver i denne klassen, men etter prisens betraktning, så må man nesten regne med det. ikke at det er en dårlig unnskyldning, min økonomi som student er ikke tilstrekkelig for objektiver som f.eks. Nikkor sin 12-24mm ol.

Lenke til kommentar
På 10mm vil man få kraftig fortegning uansett hvilket merke man har. 12mm er faktisk noe ganske annet, og en vidvinkelzoom har mindre fortegning på 18mm enn en normalzoom som begynner på 18mm.

9476920[/snapback]

Og er man ikke ute etter de optiske effektene tønneformet fortegning gir, så kan man jo sagtens rette det opp igjen under etterarbeidet. Er man litt sky i bilderedigeringsbiten, så mener jeg da at man får i tak i programvare som gjør slikt "halvautomatisk" for deg.

 

Og husk at man aldri kan helt bli kvitt tønnefortegning ved vidvinkler. Kjøper man et dyrere eksemplar med samme brennvidde, så blir fortegningen kun redusert noen hakk. Dog blir den mer komplisert å rette opp i etterbehandlingsfasen. ;)

 

-MightyTwin.

Lenke til kommentar
Hvordan er fortegningen sammenlignet med din Tokina? På samme brennvidder, selvfølgelig. Kanskje alle bildene her er tatt på 10mm, slik at det ikke er mulig for deg å vurdere det.

9475148[/snapback]

 

Synes det er en del fortegning med Tokinaen også. Jeg mener å ha lest at den er en god del bedre enn Sigmaen på samme brennvidder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...