Gå til innhold

Jeg slapp unna med skrekken!


vinzenT

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter her me svette hender... Må få ut noe frusterasjon.

 

I dag tengte jeg meg at jeg skulle ta meg tid til å sette inn den nye cpu vifta + mekke meg en ny vifte over ram'en. Allt så ut til å gå fint. Prosessor-vifta satt som støpt, og med noen strips klarte jeg å henge opp den andre vifta. Jeg skrudde inn hovedkortet og begynte å koble inn alle ledningene. Da jeg var ferdig, satt jeg inn lydkortet og skjermkortet (8800 GTS 640). Jeg kunne ikke vente med å se om allt funket, så jeg satt pcen opp på pulten og mekka inn alle ledningene. Jeg skrudde på stømmen, selvsikker på at allt ville funke, og trykte på bryteren på psu'en. 5 sek etterpå trodde jeg at jeg skulle få hjertestans. Da jeg trykte på på-knappen, kom det en helvettes høy pipelyd, og jeg måtte raske ut strøm-ledningen for ikke å vekke hele nabolaget. Det neste minuttet var det helt stille i huset. Det eneste du kunne høre var meg si stygge ord som moren din ikke ville likt, mens jeg holdt stømledningen med begge hender.

 

Etter en stund med tenking, kom jeg frem til at det kanskje var "speakeren" som var ødelagt. Jeg drog ut lendningen og bad en liten bønd. Jeg satte i strøm-kontakten, lukket øynene og trykket på knappen... *PIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIP*!! Ut med ledningen igjen. Det eneste nye nå var at jeg hadde lokalisert pipinga til sånn ca rundt hdd'ene. Jeg drog ut begge hdd'ene i håp lyden skulle stoppe og at jeg kom inn i bios.

 

meeeen

 

Samme gamle faenskapet. Pipinga var fortsatt der. Jeg begynte å sjekke om noen ledninger ikke hadde falt ut og at de ikke var satt feil (noe jeg hadde gjort før og).

Da jeg nesten hadde sjekket alle, merket jeg en ledning som var ganske løs. Jeg fulgte den ut til der koblinga var, og det gikk en kald bris i meg: JEG HADDE GLEMT Å SETTE INN DEN JÆ.... STRØMLEDNINGEN TIL SKJERMKORTET.

 

Jeg satte inn legningen, 1000 kilo lettere. Strømmen var snart inne, og jeg trykket på på-knappen: Stillhet... ingenting skjedde. Ikke en gang viftene rørte på seg.

Fortvilt, begynte jeg å lete etter feillen: Jeg hadde klart å røske ut den på-knapp-ledningen når jeg koblet ut speakeren.

Jeg satte inn hdd-ledningene, og skrudde på.

Du kan tro lettelsen var stor da pcen startet, og den vekjente velkommen-pipelyden kom.

Etter det kom en melding om "disk boot error" men det fikset jeg lett ved å bytte om på hdd-ledningene. :)

 

Moral: Husk å sette inn skjermkort-ledningen FØR du skrur på pcen. Spesielt hvis du er over 60. Du kan seriøst dø av hjerteinfart

 

 

 

-vinzenT

 

 

btw. hvor kan den pipelyden komme fra når jeg kobla ut speakeren...? :hmm:

Endret av vinzenT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...