Gå til innhold

Håpløse hastigheter med torrenter


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg laster ned litt torrenter nå, noen demoer fra Gamer.no og andre ting, og jeg sliter med håpløse hasrigheter. Alt mellom 90KB/sek til 1B/sek. en god del nadlastinger har holdt på i en uke nå, så nå er det virkelig på tide å foreta seg noe her :) Noen som kan fortelle meg hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal gjøre det? Har en Apple-ruter (airport extreme tror jeg), pleier å administrere den via en OSX-mac. Maskina jeg bruker nå kjører Vista 64-bits. Bruker ArcticTorrent.

 

Og en opplysning til: når jeg laster ned torrenter er surfing helt totalt sirup, om jeg pauser dem går det normalt.

 

Er dette riktig forum forresten? Så litt i programvare-delen også men fant ikke noe som så passende ut. Endte opp her siden rutere er hardware og jeg regner med at det er snakk om åpning av porter og sånne ting. Bare flytt den om den er feilplassert.

 

-G.G.

 

EDIT: rettet noen uklarheter

Endret av G.G.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor fort laster du opp, i forhold til hva linja klarer?

 

Maksimal opplastning burde settes til rundt 70% av linjens kapasitet for å unngå at ned-hastigheten blir for mye påvirket.

 

Anngående torrent-biten, så er det vel trolig pga. overnevnte problem, men det kan også være at de som deler det du laster ned fra ikke klarer å gi deg en bedre hastighet enn det du får. Sjekk at porter er åpne, og at trackeren gir OK-status.

Lenke til kommentar

Som Tele2 kunde har du vel et Ericsson modem/router? Routerdelen i denne er svak, og fører til at ting går tregt når du kjører torrenter (torrenter åpner en haug med forbindelser, noe mange routere har problemer med).

 

Dersom du har et slikt Ericsson modem/router, kan du forsøke å sette det i bridge-mode. Da går du rundt routerdelen, og lar Airport routeren ta seg av all routing. Hvor godt airport routeren takler torrents, vet jeg ikke. Har selv en Linksys WRT54GL som taklet mange torrents dårlig med original-firmware, men etter å ha lagt inn DD-WRT firmware, og gjort noen modifikasjoner der, funker det flott, selv med en haug torrents i Azureus samtidig.

Lenke til kommentar
Modemet husker jeg ikke hva heter, veit bare at det er eldgammelt. Har hatt det i 7+ år. Det er kobla på en trådløs apple-ruter. Men jeg lurer på om jeg kanskje like gjerne skal overleve med dritthastigheter til jeg får fiber.

9353579[/snapback]

Det er "modemet" som du kaller det som er relevant, ikke apple-saken.

Lenke til kommentar
Da ble det litt klarere. Dere får ha unnskyldt min mangel på kunnskap om dette her. Hva er det egentlig det heter hvis det ikke heter modem (det er det jeg har hørt, "ADSL-modem")? Og hvordan bør jeg konfigurere dette?

Tja, ordet "modem" kommer av en forkortelse for modulate - demodulate, og er et apparat som gjør om digitale signaler til analog lyd, slik at det kan sendes over telenettet. De som er så gamle at de har hatt et "vanlig" PC-modem, og tatt av telefonrøret mens det holdt på, vet hva jeg mener. :p *Piiiip, skviiiik, blaæaæaablaæææ, skviiiiiivk..*.

 

ADSL-boksen er vel forsåvidt også et modem, men opererer på mye høyere frekvenser.

 

En router er en boks som styrer datasignaler i nettverket til riktig maskin. Dette gjør ADSL-boksen din også.

 

Så det er vel egentlig ikke galt å kalle boksen verken modem eller router.

 

Noe særlig teknisk peiling utover dette har jeg egentlig ikke om xDSL-teknologi. :)

 

Og hvorfor i all verden går plutselig world in conflict-demoen på 340KB/sek når den var på 1KB/sek i går? :eek:

9355066[/snapback]

Tja, det kan være mange årsaker til det.. Du kan ha koblet mot noen gode peers tilfeldigvis. Eller Windows har konfigurert "modemet" med uPnP og åpnet rett port for deg. Eller stadig flere har filen, og dermed er det større pool med uploadere.. vanskelig å si nøyaktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...