Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Fjerning av chalazion - Erfaringer?


Ueland

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er så heldig å ha "chalazion" (ikke et veldig norsk navn) som jeg skal få fjernet, er det noen som har noe informasjon om hvordan slikt fjernes. Kan jo være greit å vite litt om det.

 

Nei, for min del er det ikke så alvorlig/galt som det bildet viser, men når jeg tidvis blir spurt om jeg har jeg blitt slått ned innser jeg at det kan være greit å få det vekk... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånt jeg har forstått det så fjernes det med et kutt på et par mm bare, slik at pusset blir tømt. Legen sa det blir gjort på kontoret nærmest, så kan jo nesten tilsi at det ikke er like alvorlig. Det gjøres forøvrig på innsiden av øyelokket, så er vel begrenset hvor stort område de vil jobbe på.

 

Lipomer er vel ikke akkurat betennelsestilstander som dette er? Har allerde vært en runde med øyedråper som har roet ting greit.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Slik det ser ut er det en cyste, om det er en vanncyste eller en pusscyste varierer, men de kan som oftest lett fjernes med mindre det er en cellecyste (da det samme som kreft, bare godartet). Du vil nok enten få narkose eller lokalbedøvelse, et enkelt snitt vil bli gjort, og de vil presse ut pussen og eventuelt fjerne diverse små cellekuler der inne (Dette er ingenting å være redd for, huden over øynene er forbløffende tøyelig).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Slik det ser ut er det en cyste, om det er en vanncyste eller en pusscyste varierer, men de kan som oftest lett fjernes med mindre det er en cellecyste (da det samme som kreft, bare godartet). Du vil nok enten få narkose eller lokalbedøvelse, et enkelt snitt vil bli gjort, og de vil presse ut pussen og eventuelt fjerne diverse små cellekuler der inne (Dette er ingenting å være redd for, huden over øynene er forbløffende tøyelig).

Lykke til!

9043161[/snapback]

 

Bortsett fra at dette ikke er en cyste med puss da, men med fett!

Lenke til kommentar

Hadde det vært alt for galt hadde nok legen "krevd" det fjernet ASAP, hverken øyelegekontoret eller fastlegen så noe stress, var bare å få det ordnet når jeg ønsket.

 

Heimdall: Tørket olje som har samlet seg opp er den rette beskrivelsen ref legen/wiki.

 

Samme hva det er så synst jeg nesten at cyste høres så mye verre ut med en gang.. ;)

 

Men ja, det tas med lokalbedøvelse, og i følge en annen kar var det nærmest bare "stikk, kutt, ferdig".

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Øyelegen sa det enkelt og greit, det var bare en måte å få det bort på. Og ja, det var veldig rett frem for å få det vekk. Litt imponert over at øyelegen satte en sprøyte rett ved øyet som jeg ikke kjente noe særlig. 10 minutter så var alt unnagjort.

 

Føler meg dog litt nedsatt etterpå siden øyet ikke er særlig behagelig enda, men satser på at det gir seg. ;)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Får kaste inn en liten status-oppdatering

 

Lokalbedøvelsen medførte at jeg fikk et realt blåøye i en ukes tid, forsåvidt en spennende "reaksjon". Nå 3 uker etter har det enda ikke forsvunnet, selv om det har hjulpet litt på. Har dog kommet enda en hevelse i samme øyelokk, hvis ikke den gir seg snart regner jeg med at det blir en ny kur med antibiotika.

 

Og hvis ikke den orginale kulen gir seg blir det vel enda en "tømming" og mer antibiotika (igjen). Fikk dog beskjed om at det tok en 3-4 uker hvertfall før jeg ville legge merke til noe forskjell etter operasjonen (Så min utopi om at slikt var "fikset" med en gang gikk opp i røyk)

 

Skal ikke være bare bare dette her virker det som... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...