Gå til innhold

Ofte stilte spørsmål (les første post)


Anbefalte innlegg

Denne tråden vedlikeholdes ikke lenger. Ny versjon av OSS er å finne på wikien: Mobilforumet Ofte Stilte Spørsmål. Inntil wikien åpnes for alle bruker vi denne tråden for tips og ideer til nye spørsmål

 

Regler

 

Det er en del spørsmål angående mobil som stilles gang på gang på forumet her. Jeg tenkte å prøve å samle slike spørsmål i en tråd, slik at det blir lettere å holde oversikt.

 

La oss holde oss til spørsmål som er nyttige og som blir stillt ofte. Vennligst bare post ferdige spørsmål/svar her. Annen diskusjon kan vi ta hvor det hører bedre hjemme. Post helst slik:

 

Spørsmål

Svar

 

Lurer man på noe er dette altså ikke riktig sted å spørre, men riktig sted å se etter svar. Skal man spørre noe er det bare å opprette en tråd i riktig forumseksjon, bruke en allerede laget og passende tråd, eller spørre i mobilkafeen.

 

Ofte stilte spørsmål

 

Er det mulig å finne ut hvilken operatør nummeret xxxxxxxx tilhører?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
denne siden hos iplink.no kan du søke opp hvilken operatør et hvilket som helst norsk fast- eller mobilnummer tilhører.

Hvordan "formaterer" jeg min symbian series 60 telefon?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Alernativ 1:

Tast *#7370#. Du får da spørsmål om låsekode. Tast inn låsekode (standard er 12345 dersom du ikke har endret den). Telefonen vil da starte på ny, og være nullstillt tilbake slik den var da den kom fra fabrikken.

 

Alternativ 2:

Hold nede * tasten, 3 tasten og svar tasten (grønn), og slå på telefonen. Hold tastene inne helt til telefonen ber om pin kode.

Hvordan "formaterer" jeg min symbian UIQ telefon?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Slå på telefonen. Når den ber om pinkode tast inn 000 etterfulgt av taste sekvensen opp, *, ned, ned, *, ned, *. Du får deretter opp en meny. Under det tredje valget på denne menyen (Service function) kan du formatere og nullstille telefonen.

Hvorfor Finner ikke NSU (Nokia Software Updater) mobilen min?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Prøv å re-installer driveren:

Koble telefonen til USB porten.

Høyreklikk på Min datamaskin og velg egenskaper (hurtigtast Winkey+Pause/Break)

Velg fanen Hardware, og trykk på Enhetsbehandling-knappen.

Velg "Reinstaller driver" på Nokia elementet under Porter (com & lpt)

Hvordan får jeg bort kalenderen/hurtigmenyen på min symbian 3rd edition?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dette er det som kalles aktiv ventemodus. Du kan skru det av eller på fra menyen i telefonen, men da skrur du av og på alt (kalender, hurtigmeny, samt wlan-wizard om du har det). Det er ikke mulig å bare fjerne et av elementene. Det er alt eller ingenting. Hvor i selve menyen dette ligger varier litt fra telefon til telefon. Prosedyren for N80 er:

Meny->Verktøy->Innst.->Telefon->Ventemodus->Av

Jeg mistet mobilen min i væske. Hva skal jeg gjøre nå?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

-Hva du enn gjør ikke skru på mobilen.

-Skru den den opp mest mulig, slik at du får tilgang til alle deler.

-Dersom du mistet den i saltvann, eller annen "uren" væske (cola) skyll alle delene godt under rennende vann i springen.

-Dersom du har tilgang til destilert vann er dette bedre å bruke enn springvann. Evt. kan du skylle først i springen, for deretter å skylle den i destilert vann etterpå når du får tak i det. En stor flaske imsdal kan muligens også være bedre enn vann fra springen?

-Legg alle delene på et varmt, tørt sted. I sola i vinduskarmen f. eks.

-Vent minimum 24 timer, helst 3 døgn. Jo lenger du venter jo større sjangse er det for at telefonen overlever.

-Se over alle delene og sjekk at det ikke ligger noe vann igjen

-Skru sammen mobilen igjen

Om du har hatt flaks fungerer mobilen. Dersom den ikke gjør det, kjøp ny! Ingen tar på seg å reparere en vannskadet mobil, og dersom de hadde gjort det hadde det sannsynligvis kostet mer enn å kjøpe ny

Jeg har blitt frastjålet/mistet telefonen min. Hva gjør jeg?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
-Ring din operatør og meld fra om tapet så fort som overhode mulig. Da sperres ditt abonement slik at tyv/vedkommende som finner telefonen ikke kan ringe på din regning.

 

-Gå til nærmeste politikammer og lever en anmeldelse av tapet/tyveriet. Husk å ta med IMEI-nummeret. IMEI-nummeret finner du på kvitteringen eller esken telefon ble levert i. Dersom du ikke finner IMEI-nummeret kan du forsøke å ringe operatøren din og få de til å finne IMEI-nummeret ditt SIM-kort sist var registrert på. Det er viktig at det IMEI-nummeret brukes. Den vil da registreres i EIR-registeret, slik at telefonen ikke kan brukes i de landene som er med i EIRs sperreregister. (Gjelder Norge, samt de fleste europeiske landene)

 

-Dersom du har egen mobilforsikring gennom operatøren din, ta kontakt med forsikringsselskapet for å levere tapsmelding. Du får mer informasjon om dette fra din operatør.

 

-Dersom du ikke har egen mobilforsikring, sjekk vilkårene i din reiseforsikring. Sjangsen er stor for at denne dekker tapet ditt. Lever tapsmelding.

 

-Dersom du ikke har reiseforsikring eller den ikke dekker mobiltelefoner, sjekk vilkårene i din inboforsikring. Det er mulig at denne kan dekke tapet ditt. Lever tapsmelding.

Og i den forbindelse, kan jeg få sporet telefonen slik at jeg får den igjen?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Nei! Politiet kan spore telefoner i samarbeid med operatør, men dette gjør de ikke for den vanlige mannen i gata som har mistet telefonen. Dette gjøres bare unntaksvis i mer alvorlige saker. F. eks. utenlandske bander som stjeler haugevis med telefoner, etc.

Jeg prøver å installere et program (eller tema) på telefonen min, men får beskjed om at sertifikatet er ugyldig, utløpt, etc.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det kan være to årsaker til dette. Prøv første forslaget først, om dette ikke hjelper prøv forslag nummer 2

1. Sikkerheten er innstillt for høyt. Skru av online sertifikat sjekk. Prosedyren vil variere fra telefon til telefon. Prosedyren for N80 er som følger:

Verktøy->Prog.Beh.->Valg->Innstillinger->Tilkoblet sertif.sjekk->Av

 

2. Nyere symbian telefoner nekter av sikkerhetsmessige årsaker å installere programvare som ikke er signert med et godkjent sertifikat. Svært ofte er gratis-programvare, samt betaversjoner av programvare ikke signert. Da må du signere det selv. Når man signerer selv er det kun mulig å bruke programvaren på den ene telefonen man har signert for.

Jeg har skrevet en guide over hvordan man kan signere programvare som du kan lese her

Et annet problem er at sertifikater går ut på dato. Det er mulig at et program som har blitt signert ikke vil fungere fordi sertifikatet er gått ut på dato. Det finnes da to muligheter. Man kan enten stille tilbake klokken på telefonen før man installerer, eller man kan signere programet selv slik som beskrevet over.

Hvor kan jeg finne temaer/bilder/ringetoner/logoer/bildemeldinger/etc?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
He er et utvalg sider som tilbyr gratis nedlastning av mobilt innhold:

www.gsmstuff.net

www.zedge.net

www.mobile9.com

www.getjar.com

Hvor kan jeg sende gratis sms fra?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Her er en tråd du bør lese, som omhandler sider du kan sende gratis sms fra.

Hvordan kan jeg ta backup på min pc av innholdet på min Sony Ericsson telefon?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Det finnes en del gratis alternativer du kan velge mellom:

-MyPhoneExplorer (hernil har skrevet en kjapp innføring i bruk her

-Floats Mobile Agent

-Gammu (Dette er et kommandolinjeprogram som fungerer både på windows og linux. Det finnes også grafisk grensesnitt til programmet på linux)

Er det mulig å surfe på mobilen via bluetooth? Altså koble til en pc som har bluetooth for deretter å bruke pcens nettilgang å surfre gratis fra telefonen?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dette er mulig på de fleste Nokia Series 60 Symbian telefoner, samt Sony Ericsson UIQ Symbian telefoner. Det finnes en "hack" som heter gnubox. Les mer om den her. Det finnes også en versjon for Symbian 3rd edidtion her.

 

Og en gang for alle: Dette er en hack av OSet og noe som ikke er teknisk mulig å få til på "dumme" telefoner. Med andre ord: Har du en telefon som ikke kan kjøre symbianprogramvare kan du bare glemme dette. Om telefonen kan kjøre java eller ei har ingen betydning.

 

Her kan du finne en metode som kan brukes på enkelte Sony Ericsson telefoner for å surfe via en slags proxy. Om noen har prøvd dette, gi gjerne tilbakemelding på om og hvor bra det fungerer.

Hvor kan jeg laste ned driver til min Nokia telefon?

Hvor kan jeg laste ned pcsuite til min Nokia telefon?

Jeg slettet et program som fulgte med min Nokia telefon, hvor kan jeg få tak i det igjen?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Her finner du de fleste nedlastingene Nokia tilbyr til sine telefoner.

Er det mulig å få telefonen min til å lese opp tekstmelding og lignende for meg?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Nokia har laget et program som gjør nettopp det som fungerer på Nokia E50, E65, E90 Communicator, N75, 5500 Sport, 5700 XpressMusic, 6110 Navigator, og 6290. Det kan lastes ned her. Man kan laste ned mange ulike språk, deriblandt også Norsk.

Hvor lenge skal jeg lade min nye telefon for første gang?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Nye telefoner behøver bare å lades fullt første gang. Det er ikke nødvendig å lade minimum x antall timer slik man tidligere skulle. Nå lader du rett og slett til batteriet er fullt (telefonen slutter å lade). Det anbefales også at du lar telefonen gå helt tom for strøm, for deretter å lade helt fullt igjen de første 2-3 gangene.

Hvordan får jeg smileys når jeg skriver SMS på min Sybian series 60 telefon?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Symbian series 60 telefoner støtter ikke smileys, men hvis du skriver : ) på telefonen vil mottaker se :) såfremt mottakers telefon støtter smileys.

Det finnes imidlertid tredjeparts progamvare som gir smiley støtte på series 60. Sjekk denne tråden.

Selv om jeg har lagret et nummer i telefonlista, så vises bare nummeret når jeg får SMS eller mottar anrop. (Nokia telefon)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Da har du lagret kontakten(e) dette skjer med flere ganger i lista. Dersom du lagrer et nummer på flere navn i lista vil bare nummeret vises når det ringes eller sendes SMS fra nummeret.

Dette er garantert feilen, så sjekk, og dobbeltsjekk at du ikke har lagret nummeret flere ganger. (Har du f. eks. nyligen lagt til en ICE kontakt?)

Kan jeg finne ut hvem som ringer meg med skjult nummer?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Svaret er ganske enkelt nei. Eneste du kan gjøre er å politianmelde saken, og da kan politiet kanskje finne ut hvem som har ringt, og ta saken videre.

Kan jeg bruke telefonen min som webcam?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ja, det kan du.

sjekk ut dette programmet, og denne amobil artikkelen så kommer du godt i gang.

eventuelle spørsmål kan rettes til denne tråden.

Jeg blir bedt om sikkerhetskode, men jeg vet ikke hva den koden er.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Dersom du har en Nokia telefon kan du prøve standard sikkerhetskode som er 12345. Dersom du har endret koden din og glemt den kan du prøve å generere en masterkode på denne siden. Tast inn imei og den genererer en "mester sikkerhetskode" som du kan bruke. (Fungerer ikke på alle Nokia telefoner)

 

Dersom du har en Sony Ericsson kan du prøve standard sikkerhetskode som er 0000.

Hvordan kan jeg endre hvilke programmer som skal være i hurtigmenyen i aktiv ventemodus. (Symbian S60v3)?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dette varierer fra telefon til telefon. Noen eksempler:

N80:

Meny -> Verktøy -> instillinger -> Telefon ->Ventemodus ->programmer i ventemodus

N95:

Meny > Innstillinger > Telefoninnst. > Generell > Tilpasning > Ventemodus > Prog. i ventemodus

Hvordan finner ut hvilken firmwareversjon jeg har, og hva som er den siste firmware på min Nokia telefon?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Finn din firmware versjon ved å trykke *#0000#

 

Finn siste firmvare for mobilen (Nokia) ved å følge denne linken.

Jeg vet at det finnes en nyere firmware til min Nokiatelefon, men når jeg forsøker å oppdatere får jeg beskjed om at jeg allerede har nyeste firmware?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Dette skyldes mest sannsynlig at telefonen din er operatørlåst eller "branded". I denne tråden er det hjelp å få.

 

Jeg prøver å ringe til et annet land men jeg får det ikke til.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Kanskje http://www.howtocallabroad.com/ kan hjelpe deg? Du velger til land og fra land og får opp informasjon om hvordan du skal slå nummeret.

 

Jeg vil bruke samme nummer på mer enn en telefon. Er det mulig? Kan jeg f. eks. klone SIM-kortet mitt?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Moderne SIM kort kan ikke klones. Den beste løsningen for deg er nok noe sånn som

Trillingsim fra Netcom

Tvilling fra telenor

Tvilling fra chess

eller tilsvarende. Det er godt mulig at andre operatører tilbyr det samme.

 

Jeg har kjøpt en Nokia i utlandet, hvordan kan jeg få norsk språk

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Se denne tråden.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan jeg ta backup av bare meldingene mine? (SE)

 

Last ned og installer MyPhoneExplorer.

Slå på bluetooth på telefonen eller koble telefonen til USB-porten i telefonmodus.

kjør programmet og velg fil>logg på, da skal du få opp et vindu med valget om å skrive inn navn på telefonen den har funnet.

etterpå kan du velge extra>multi-synk.

da skal meldingene ha dukket opp i innboksen.

klikk deg fram til den trykk ctrl+a > høyreklikk og velg eksporter valgte meldinger.

da skal du kunne legre dem som .sms fil (NB. du må evnt. "gjenopprette" sms'ene ved å importere filene til programmet igjen.)

(du kan evnt. eksportere som .html fil, den vil bli sendt over til telefonen automatisk)

 

ps. nå er det lenge siden jeg begynte å bruke programmet så hvis det ikke funker på den måten når du legger til mobilen for første gang send meg en pm med riktige instruksjoner. takk.

Endret av hernil
Lenke til kommentar
hernil: Det blir vell mer en slags guide eller tutorial :) Men om du rydder den litt opp så slenger jeg den i førsteposten.

8866775[/snapback]

 

ble kanskje en guide ja, men det spørsmålet kommer så ofte opp at jeg tenkte det kunne være greit med en ganske detaljert forklaring. ;)

Lenke til kommentar

Har ett spørsmål jeg hadde vært takknemlig om noen hadde svart på:

 

Jeg har mistet min mobil. Jeg har tenkt å kjøpe ny, men kan jeg få det samme nummeret jeg hadde på den gamle på den nye jeg nå skal kjøpe? Eller er det umulig siden ikke har SIM-kortet fra den gamle?

 

Mvh Ituca

...som hadde vært veldig takknemlig om noen kunne gi et hint på dette spørsmålet! :)

Lenke til kommentar
Har ett spørsmål jeg hadde vært takknemlig om noen hadde svart på

8870385[/snapback]

 

Som det står i første posten er dette en tråd kun for vanlige spørsmål som allerede har svar.

 

Lurer man på noe er dette altså ikke riktig sted å spørre, men riktig sted å se etter svar. Skal man spørre noe er det bare å opprette en tråd i riktig forumseksjon, bruke en allerede laget og passende tråd, eller spørre i mobilkafeen.

 

Lar innlegget jeg siterer stå som et eksempel.

 

Flott tiltak og bra tråd, håper folk følger reglene fint så denne tråden kan bli en bra "sjekk-her-før-man-lager-tråd-om-spørsmålet-ikke-er-så-vanskelig"-tråd :)

Lenke til kommentar

Har nå oppdattert første-post med en del nye spørsmål. Kom gjerne med flere forslag :)

 

Narkan og alle andre: Les reglene! Ikke post spørsmål her.

 

Edit: arehei: Jeg stjal litt av den velformulerte posten din, og la til i første-post. Håper det er ok.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

Hvordan ta backup av kontakter, sms og avtaler/gjøremål i en og samme fil? (SE)

 

Last ned og installer MyPhoneExplorer.

Slå på bluetooth på telefonen eller koble telefonen til USB-porten i telefonmodus.

kjør programmet og velg fil>logg på, da skal du få opp et vindu med valget om å skrive inn navn på telefonen den har funnet.

etterpå kan du velge extra > lag backup

velg navnet på filen og lagre.

du skal nå få opp en meny med hva du vil lagre, her kan du lagre både fra telefonen og sim-kortet. (du kan også legre filer fra telefonen (bare USB))

trykk så lag backup.

du har nå legret en .mpb fil som senere kan åpnes i programmet og overføres til telefonen igjen.

 

ps. nå er det lenge siden jeg begynte å bruke programmet så hvis det ikke funker på den måten når du legger til mobilen for første gang send meg en pm med riktige instruksjoner. takk.

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Hvordan få bedre levetid på batteri?

SFs guide til bedre batteri på Sony Ericsson-telefoner:

1. Skru ned lysstryken i skjermen til 50-60 % (Innstillinger > Skjerm > Lysstyrke).

2. Har du en 3G-telefon og null behov for videosamtaler/dårlig 3G-dekning? (Innstillinger > Kommunikasjon > Mobilnett > GSM/3G-nett > Kun GSM)

3. Husk å skru av blåtann når den ikke er i bruk.

4. Ikke holder fingerne direkte på antennen under samtaler (hold som idioter = mer stråling og mindre batteri).

5. Er SIM-kortet ditt gammelt kan du oppleve bedre batteri om du skaffer nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...