Gå til innhold

Lysmålinger, i kamera og i blits, forskjellen?


Anbefalte innlegg

Jeg har et EOS 400D kamera og en 430ex blits. Jeg har funnet ut i dag at jeg kan få gode bilder innendørs ved å steppe ned Av-verdien til -2 og bruke blits. Det jeg lurer på er at om jeg stepper ned Av verdien på kameraet, vil lysmålingen i blitsen se at jeg vil ha mørkere bilde, eller vil den fortsatt bruke sin "egen" lysmåling og få bildet passe lyst i henhold til hvordan jeg har steppa blitsen? Altså, jeg har jo en Av måling på kameraet som jeg kan stille inn, og en egen på blitsen. Hvordan fungerer disse i forhold til hverandre?

 

Det jeg gjorde i dag var å ta et vanlig bilde i Av modus (ikke bland Av-modusen med Av ifm. lysmålingen) med Av +/- 0. Da var lukkertiden 1/12. Så steppa jeg ned Av-verdien på kameraet til -2. Jeg tok nå et nytt bilde og lukkertiden ble 1/50, i tillegg til at blitsen lyste mye sterkere. Bildet ble ca. like lyst som det forige, men _mye_ skarpere grunnet raskere lukker. Er det noen som kan forklare meg hvordan dette henger sammen, og hvordan lysmålingen i kamerahuset og blitshuset jobber sammen?

 

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest mesteparten av den utrolig gode gjennomføringen jeg refererte til, og den forklarte meg gåtene jeg ikke helt skjønte med lysmålingssystemet til Canon-blitssystemet.

 

Du spør litt vanskelig, så derfor får du nok også et upresist svar:

 

Det jeg gjorde i dag var å ta et vanlig bilde i Av modus (ikke bland Av-modusen med Av ifm. lysmålingen) med Av +/- 0. Da var lukkertiden 1/12.

(Jeg antar at du tok bildet med kameraet håndholdt.) Den lange lukkertiden blir valgt av kameraet fordi blitssystemet fungerer slikt i blenderprioritetmoduset. Kameraet setter lukkertid slik at bakgrunnen blir korrekt eksponert. Blitsen lyser opp motivet i forgrunnen. Motivet blir høyst sannsynlig skarpt (dog med slør fra bevegelsesuskarphet grunnet at stativ ikke ble brukt) fordi blitslys vil fryse motivet uansett, mens bakgrunnen ble uskarpt også siden du ikke brukte stativ.

 

Så steppa jeg ned Av-verdien på kameraet til -2. Jeg tok nå et nytt bilde og lukkertiden ble 1/50, i tillegg til at blitsen lyste mye sterkere. Bildet ble ca. like lyst som det forige, men _mye_ skarpere grunnet raskere lukker.

Vel, nå lurte du kameraet til å sette opp lukkertiden. Bakgrunnen ville imidlertid i teorien blitt mye mørkere og undereksponert. Det virker som om du heller egentlig vil fotografere i manuellmodus. Jeg fotograferer alltid med fullmanuelle innstillinger når jeg bruker blits. Jeg kan sette nokså lav lukkerhastighet (jeg bruker 1/80 som minimum for å sikre meg mot rystelser), og blendertallet kan jeg også sette overraskende høyt. Blitsen fyrer av akkurat passende lys, slikt at jeg sjelden trenger å justere blitsstyrkekompensasjon, takket være Canons fantastiske E-TTL (II)-system. Når jeg bruker lysmyknere og i vanskeligere lysforhold, er å justere på blitsstyrkekompensasjonen det eneste jeg trenger å trikse og mikse med.

 

Er det noen som kan forklare meg hvordan dette henger sammen, og hvordan lysmålingen i kamerahuset og blitshuset jobber sammen?

Dette står fantastisk bra forklart i dokumentet jeg har lest. Jeg skal prøve å gi et sammendrag (selv om jeg kan ta feil og være upresis):

Om jeg husker rett, foregår blitslysmålingen i kameraet, og ikke i blitsen selv, med E-TTL.

  • Du trykker utløserknappen halvveis ned. Kameraet måler lyset og styrer med sitt. Blitssystemet gjør ingenting.
  • Du trykker utløserknappen helt ned, og da skjer det mange målinger som du aldri vil legge merke til: Blitsen fyrer av et veldig svakt blink. Lyset reflekteres fra omgivelsene/motivet og når målesystemet (som faktisk er det samme målesystemet som brukes til vanlig lysmåling (kun med E-TTL, tror jeg). Den korrekte lysblinkstyrken (styrke er i grunn feil begrep; blitslys blir alltid avfyrt med samme styrke, det er kun varigheten på lysblinket som justeres) blir utregnet i forhold til omgivelsene. Hele bildet blir evaluert og sammenliknet med lysmålingen fra det naturlige lyset, og området rundt fokuspunktet (eller fokuspunktene) blir aksentuert. (Deretter vil det blir gjort egne utrekninger for hvorvidt kameraet skal tilpasse blitsstyrken til motsolsfylllys eller ei (over <+10 EV)
  • Deretter går speilet opp, lyset faller på sensoren, og blitslyset er på så lenge som det skal i henhold til utrekningene blitsen nettopp gjorde. Hvorvidt blitslyset blir utløst med ett speilet går opp, eller rett før lukkeren går igjen, kommer an på hvorvidt du har valgt blits ved første eller andre lukkergardin.
  • Lukkeren lukker seg, speilet går ned igjen, og det hele er over. Den lille, grønne lysdioden på 430EX-blitsen lyser fordi blitsen antok at målingene den gjorde, var korrekte (dette forstår jeg meg ikke helt på; jeg ser på LCD-skjermen på kameraet og ser om bildet ble bra eller ei. ;) ).

Hjelpe meg. Jeg er glad jeg bare skal trykke på knappen! :D

 

Hvis jeg ikke besvarte spørsmålene ditt, spør igjen, så skal jeg prøve igjen. Ikke vær redd for å leke med innstillinger i manuellmoduset.

Endret av Ostekjeks
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...