Gå til innhold

Test: Asus P5N- E SLI


Anbefalte innlegg

ASUS P5N E-SLi

 

 

58868.jpeg

 

ASUS har en rekke hovedkort på markedet i dag, mange av ASUS sine kort har vel høye prislapper, dette har igjen ført til at de "vanlige" forbrukerene har valgt andre produsenter. ASUS sitt mellomklassekort, P5N E-SLi har fått masse oppmerksomhet på Internett. Kortet blir levert med nforce 650i brikkesettet og lover god ytelse med tanke på pris. Kortet har SLi støtte og leveres med socket 775. Videre støtter kortet Intels C2D og quad core's.

 

Montering:

Monteringen av kortet gikk smertefritt. Spesielt lett ble det med Q-connector som innebærer at du kobler til av/på knapp, HD- LED, reset switch + diverse andre ledninger til én kontakt som man videre kobler til sin respektive plass på hovedkortet. Ingen nyvinning, men absolutt nyttig.

 

58870.jpeg

Kortet passet lett in i min coolermaster stacker 830, men i og med at kortet ikke er spesielt stort regner jeg med at dette burde passe bra i de fleste PC kabinetter.

 

 

Tilkoblingsmuligheter:

58869.jpeg

Kortet har støtte for DDR2 800/667 og 533. BIOS er svært ryddig og ASUS tilbyr flere muligheter å flashe BIOS på. Kortet har 5x SATAII kontakter hvorav 1 er "SATA on the go" som ASUS kaller dette (ekstern SATA port). Kortet har 2 Firewire innganger (intern og ekstern) kortet har 1 stk gigabyte netverksport og har ellers alle de funksjoner en gamer trenger i dag.

 

Overklokking:

Når det kommer til overklokking er dette noe jeg ikke har prøvd enda, men etter hva jeg har lest på nettet sies det at P5N E- SLi har svært gode muligheter og ellers er et svært lett kort å jobbe med. ASUS har også en funksjon de kaller CPR. Kort fortalt er dette en funksjon som dersom PC-en ikke starter opp grunnet overklokkingsfeil er det nok å restarte systemet. Dette vil igjen føre til at BIOS går tilbake til siste fungerende innstillinger.

 

Kortet er vifteløst, dette er svært positivt for støyallergikere. En noe uheldig effekt kan dette ha med tanke på varme, men så langt har jeg ikke opplevd noe problemer med dette kortet hva varme angår.

 

 

Konklusjon:

ASUS P5N – E Sli er et kort som er verdt alle pengene du putter i det. Kortet er svært billig, du får igjen penger på tusenlappen. Kortet har alle de funksjonene en gamer trenger i dag. Litt negativt kan det være at kortet ikke har full Sli støtte med sine to 8x PCI- e porter, men for en ”vanlig” gamer holder kortet i lange baner. Kortet har heller ikke 2x gigabit nettverksporter, men pris mot ytelse scorer P5N E-Sli høyt. Kortet skal være svært enkelt å overklokke, men dette er noe jeg ikke har testet ut enda. ASUS er flinke med å komme med nye drivere, alle drivere som ligger på nettsiden til ASUS er vista klare og har dermed gode evner til å ”overleve” i fremtiden.

 

Alt i alt er ASUS P5N- E SLI et kort som anbefales på det varmeste, men om du har lyst på noe som er hakket over tør jeg gå så langt som å anbefale ”storebror”. ASUS P5N 32E- Sli som har to 16x PCI-e porter.

 

Min PC

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
kortet er veldig bra :)

kjører på intel c2d [email protected] 24/7 her, og temps på chipsett ligger på 40-45 grader, kommer litt ann på romtemp:)

ett fint kort som anbefales

8664669[/snapback]

 

Jeg kjører også min E6600@3,4Ghz men temp hos meg er noe høyere. Ligger på rundt 49c Idle og opp mot 60c load, men har mistanke om at det er mitt 8800Gts som produserer litt mye varme som stiger opp mot northbridge. Hvilket skjermkort har du og hvilken volt kjører du på northbridge?

 

Ellers kan jeg som et tillegg til testen fortelle at dette kortet er meget overklokkingsvennlig med innstillingsmuligheter som ikke står tilbake for noen av de dyrere hovedkortene i nForce 600 serien. Så hvis mann ikke har behov for flere s-ata kontakter, nettverkskort, eller MÅ ha 2x16 pci-e, så er dette rette kortet :thumbup:

Endret av Lasse Ma
Lenke til kommentar
har dette kortet. og kan ikke si mer enn jeg er skuffa... rett og slett.. funka topp i 3 måneder.. men nå bli chipsett så varmt at pcen slår seg av og yter bare 30%...

8717986[/snapback]

 

Hva slags temperaturer har du? Kanskje du har litt dårlig luftflyt i kabinettet?

Lenke til kommentar

Bruker selv dette hovedkortet og synes det i forhold til prisen er et bra kjøp.

En bedre kjøle løsning på northbridge er absolutt å anbefale hvis du skal klokke et stykke. Når jeg ikke over til vannkjøling på cpu så ble det mindre luft over northbridge og da tok dette hovedkortet kvelden når jeg kjørte på 3.6ghz.

Men skaffet meg nytt hovedkort og har nå vannkjøling på northbridge også,

da funker alt helt topp. Så synes du får mye hovedkort for pengene her.

 

Vinci

Lenke til kommentar
Jeg kjører også min E6600@3,4Ghz men temp hos meg er noe høyere. Ligger på rundt 49c Idle og opp mot 60c load, men har mistanke om at det er mitt 8800Gts som produserer litt mye varme som stiger opp mot northbridge. Hvilket skjermkort har du og hvilken volt kjører du på northbridge?

 

Ellers kan jeg som et tillegg til testen fortelle at dette kortet er meget overklokkingsvennlig med innstillingsmuligheter som ikke står tilbake for noen av de dyrere hovedkortene i nForce 600 serien. Så hvis mann ikke har behov for flere s-ata kontakter, nettverkskort, eller MÅ ha 2x16 pci-e, så er dette rette kortet :thumbup:

8713488[/snapback]

 

kan og sies at jeg har ett tt armor med 25cm viste pompenes direkte mot nesten hele hk :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Har akkurat kjøpt dette kortet og lurer nå på hvor Firewire-kontaktene fra frontpanelet skal tilkobles? Noen som kan hjelpe meg med det? :hmm:

9235345[/snapback]

Står ikke det enkelt forklart i bruker manualen? :)

9238118[/snapback]

Mulig jeg har dårlig syn, men jeg har ikke klart å finne det. :ermm:

9238257[/snapback]

Se på siden dems da vel? :)

Lenke til kommentar

det du sier om at storebroen har to x16 pci-e porter kan jo forvirre noen :)

 

P5N-E Sli kjører x16 Pci-e om du bare har et skjermkort, men om kjører SLI så går det over til to x8.

 

Så om man ikke skal kjøre Sli så er nok P5N-E Sli et like bra eller bedre valg om man bare skal kjøre et kort, økonomisk sett.

 

Men om man skal kjøre SLI så er nok storebroren et bedre valg, ja.

 

 

Flott test. Har selv P5N-E SLi. Overclockings verktøyene til dette kortet er fantastisk etter min mening.

Endret av data-smurf
Lenke til kommentar
2x 16x så lenge du har ett kort i ja ;)

 

Det skal dog ha lite eller intenting å si for ytelsen å kjøre 2x i SLI på 8x

9250530[/snapback]

 

HELT RIKTIG!

Har lest flere tester på nettet før jeg kjøpte kortet om 16x SLi vs 8x SLi. Forskjellen var på 0.1% i fps. Det er ikke mye akkurat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...