Gå til innhold

Erfaringer ved innendørs sportfotografering


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lest igjennom en del poster her om innendørs fotografering og hvilke linser som evt. kan fungere til denne bruken.

 

Jeg skulle igår prøve å brukte mitt Nikon D70S med 18-70 kitlinsa innendørs på en innebandykamp. Det gikk akkurat som jeg hadde lest og det ble ikke mange actionbilder som ble bra eller skarpe :hrm:

 

Leter etter andre sine erfaringer innom dette temaet. Leser i andre poster at Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D er et billig og bra objektiv, men fungerer dette til innendørs sportsfotografering? :hmm:

 

Eller må man opp til f/1,4D til to lapper mer for å få et brukbart innendørs objektiv?

 

Meninger og erfaringer settes pris på! :thumbup:

Endret av MrPowers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

f/1,8 burde gjøre jobben helt greit. Hvis lyset er virkelig dårlig kan forskjellen være verdt det, men stort sett tror jeg du skal klare deg greit med 1,8.

 

Men det er mulig 50mm gir litt lite brennvidde (spørs litt hvor du sitter i forhold til utøverne egentlig) så det kan være verdt å se på Nikkor AF 85mm f/1,8 også.

Lenke til kommentar
Leter etter andre sine erfaringer innom dette temaet. Leser i andre poster at Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D er et billig og bra objektiv, men fungerer dette til innendørs sportsfotografering?  :hmm:

8398277[/snapback]

Det er på mange måter et supert objektiv - og definitivt mye for pengene. Bra til portrett og tilfeller der du vil begrense dybdeskarphet aktivt. Forskjellen mellom 1.4 og 1.8 er (i mine øyne) er ikke noe jeg ville betalt nær 3x prisen for. 1.8 er uansett betydelig bedre enn de rundt 4 du har med 18-70'en hvis du stiller den til rundt 50mm.

 

Men jeg tror det kanskje blir litt 'kort' til sportsfoto. Et alternativ som er bra lyssterkt uten å sprenge banken er jo 85mm f/1.8 selv om det koster en god del mer enn 50mm.

 

Edit: Hehe, mannen over tenkte det samme, men skrev fortere enn meg :)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Den beste løsninga er sikkert et 80-150mm fastobjektiv (altså et som er i det brennvidde området), men jeg har et 70-200 2.8 og jeg får til mye med det.

8398314[/snapback]

70/80-200 kan ta ganske bra innendørsbilder det også, men med en vekt på ca. 1,3 kg hengende frempå kamerahuset ville jeg kanskje gått for et stativ i tillegg hvis jeg skulle klare meg gjennom en hel kamp :p

 

EDIT: Og hvis du skal noe særlig over 85mm og fremdeles holde deg på en lysstyrke på f/2 og lavere så ser det ut som neste punkt på listen er Nikkor 105mm f/2 til ca. 10000. Jeg ville definitivt sett på 85/1,8 hvis jeg var deg :hmm:

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Takk for alle svar :thumbup:

 

Tror jeg har funnet ut at jeg skal prøve med et Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D først og knipse et par bilder innendørs med det.

 

Ser poenget at 50mm kan bli litt lite til sport, men prøver dette objektivet først. Kan legge ut noen erfaringer her seinere :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134

Jeg synes jeg kommer langt med Tamron 90 mm Macro (f/2,8). Funker bra for f eks. innebandy. Må ofte gå opp litt i ISO, men et skarpt bilde med litt fargestøy er tross alt mye bedre enn et uskarpt bilde.

Lenke til kommentar

Ok da, må kanskje ikke være bedre enn F2.8, men det er absolutt en fordel!

Har prøvd å tatt en del bilder i gymsal med Tamron 28-75F2.8, og det gikk greit egentlig! Men skulle heller hatt 90mm F2.8 da denne er både skarpere på F2.8 samt den har bedre brennvidde.

 

Skulle jeg hatt et objektiv som var mye kjøpt for bruk av sport hadde jeg sett på 85mm F1.4-1.8 på alle produsenter. Hadde jeg hatt Canon hadde jeg også kikket på 100mm F2.0.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...