Gå til innhold

28-70L f2.8 vs. 24-105L IS f4


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Som noen av dere sikkert har fått med dere har jeg nettopp solgt mitt 20D-utstyr og kjøpt en EOS 1Ds. I den anledning fikk jeg tak i en 28-70 f2.8 L USM til bare 6000,- kr. Det jeg lurer på nå er om jeg skal selge dette for 7000,- kr og heller kjøpe en ny 24-105 f4 L IS USM.

 

I utgangspunktet var tanken at jeg skulle ha en 17-40L f4 til å komplimentere 28-70en på vidvinkelområdet, men nå tenker jeg på å selge den for å ha råd til å leve. Det kan nevnes at jeg fikk tak i et eksemplar av 17-40en som var i helt perfekt stand for under 4000,- kr.

 

Ihvertfall.

 

Saken er da at jeg kanskje vil nyte godt av de fire ekstra millimeterne som 24-105-objektivet tilbyr på vidvinkelsida, samt de 35 ekstra millimeterne som blir tilbudt på telesida.

 

Men hvordan er billedkvaliteten på 24-105en kontra 28-70en, og hvordan blir det å ha f4 og IS kontra f2.8 uten IS?

 

Planen er å ta endel portretter, samt å ha objektivet på kameraet 24/7 (tenker å ha kun ett objektiv en stund fremover. Skal prioritere sertifikatet fremover nå.), og når jeg tar portretter er det jo en fin ting å ha så pen bokeh som mulig, samt å ha så god skarphet og kontrast som mulig. En annen ting er å ha fleksibiliteten til All-round-bruk, og det er vel ikke tvil om at 24-105en er mest fleksibel...

 

Så, hva tenker dere om disse objektivene? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg hatt 28-70L og 24-70L og har nå 24-105L. Av disse 3 vil jeg si det klart er den jeg har nå, 24-105 (ikke uventende, kanskje siden jeg som sagt har latt 24-70L gå ut) som jeg kommer best ut med.

 

Men det er noen men.

Jeg har div fastoptikk i tillegg som har mye mer lysstyrke enn disse zoomene, så derfor kan jeg fint tillate meg å ha en relativt langsom normalzoom, som jo 24-105L er. Blir lyset for dårlig eller jeg vil ha mer utvasket bakgrunn (liten DOF) enn 24-105 er det bare å sette på noe fastoptikk i stedet. Har du ikke denne muligheten, samt at din 1Ds som kjent ikke har sin styrke på høyere ISO, ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg valgte en f4 zoom fremfor en f2.8 zoom.

 

Bildekvaliteten på alle disse 3 er svært god. 24-70 og 24-105 nok et hårstrå foran 28-70, men i praksis vil du vel neppe merke særlig. Sjekk massevis av omtaler på nett!

 

Så: 24-105 om du også har lysterk fastoptikk for å redde deg i dårlige lysforhold (samt være optisk enda litt bedre og dessuten ha mulighet til betydelig smalere DOF). Jeg foreslår 35/2, 50/1.4 eller 85/1.8 alt ettersom hva som passer din stil best.

Skal du bare ha ett eneste objektiv (utenom vidvinkelen), spørs det om ikke 24-70/2.8L vil være det beste valget.

 

BTW: Du har lest Carsten Arnholms (har du vært innom foto.no trenger nok ikke CA noen nærmere presentasjon) omtale av ditt nye kamera?

http://home.online.no/~carnholm/C1Ds/00_C1Ds.htm :)

(skrevet for 4 år siden)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Jeg har lite erfaring med fullformat, men det jeg har fått med meg er at dybdeskarpheten er mindre(?). Da blir vel ikke blender 4 alt for mye da?

Hvis ikke kan du kjøpte en 85mm 1.8 ved siden av som det har blitt snakekt så varmt om her på forumet.

Og for å svare på topicen, så (tror jeg at jeg) anbefaler deg 24-105 da det er det jeg vil ha :)

Prøvde begge på fotovideo i oslo, men går nok for 24-105.

Lenke til kommentar
Jeg har lite erfaring med fullformat, men det jeg har fått med meg er at dybdeskarpheten er mindre(?). Da blir vel ikke blender 4 alt for mye da?

Hvis ikke kan du kjøpte en 85mm 1.8 ved siden av som det har blitt snakekt så varmt om her på forumet.

Nei, i forhold til DOF vil f/4 på 1Ds tilsvare f/2.5 på 20D. Men lysstyrken er og blir f/4, og det er like dårlig/bra på fullformat som på cropkameraer...
Lenke til kommentar
BTW: Du har lest Carsten Arnholms (har du vært innom foto.no trenger nok ikke CA noen nærmere presentasjon) omtale av ditt nye kamera?

http://home.online.no/~carnholm/C1Ds/00_C1Ds.htm :)

(skrevet for 4 år siden)

8392753[/snapback]

Den har jeg lest, ja, og det gjorde ikke at jeg gledet meg mindre til å få kameraet ;)

 

Men altså, jeg sier som jeg har sagt før - skjermen på kameraet er i beste fall ubrukelig...

Lenke til kommentar
Folkens, på bruktmarkedet på foto.no nå nettopp ble det lagt ut en 28-70 f2.8L til bare 4500,- kr!

 

Selv om jeg allerede har en på vei som jeg har kjøpt, slo jeg til på denne og. Kan selge den litt dyrere ;)

8403764[/snapback]

Haha! Skriv i signaturen din da: 2x Canon 28-75!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...