Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er nedlasting lovlig?


Missen

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvor denne posten skal være så jeg poster den her.

Jeg bare lurer på et spørsmål; er nedlasting fra internett lovlig?

Jeg har hørt så utrolig mange meninger om dette, så jeg lurer på om noen her kan gi meg et korrekt svar.

Er usikker selv på hva som egentlig er lov og ikke lov, og det er ikke så kjekt å gå rundt og ikke vite om det er lovlig.

 

Mvh Majia

Endret av Majia90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenker på musikk, filmer og div.

Også nedlastningsprog.

8336814[/snapback]

 

Musikk, filmer og sånt er ulovlig med mindre du betaler for det. Nedlastingsprogram, tenker du på Limewire og Bearshare og sånt da eller? :)

8336833[/snapback]

Ja, tenker f.eks på de programmene. Går jo an å laste de ned gratis, men man kan jo også kjøpe dem, så da er det vel ulovlig å laste dem gratis?

Lenke til kommentar
Ja, tenker f.eks på de programmene. Går jo an å laste de ned gratis, men man kan jo også kjøpe dem, så da er det vel ulovlig å laste dem gratis?

8336847[/snapback]

 

Det er faktisk ulovlig å kjøpe slike programmer også. Eller ikke akkurat ulovlig heller, men det blir jo delt alle slags filtyper over slike programmer, og dermed blir det jo ulovlig :)

 

EDIT: Eller det som SuperTommy91 sa ble bedre formulert.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar
Pogrammer som LimeWire og Bearsheare er LOVLIGE å laste ned, det er ULOVLIG å laste ned ting som musikk og filmer ved hjelp av disse programmene.

8336869[/snapback]

Hva er da vitsen med disse programmene hvis man ikke kan laste ned noe på dem?

Lenke til kommentar
Pogrammer som LimeWire og Bearsheare er LOVLIGE å laste ned, det er ULOVLIG å laste ned ting som musikk og filmer ved hjelp av disse programmene.

8336869[/snapback]

Hva er da vitsen med disse programmene hvis man ikke kan laste ned noe på dem?

8336891[/snapback]

Overføre filer over internett :)

Lenke til kommentar
Hva er da vitsen med disse programmene hvis man ikke kan laste ned noe på dem?

8336891[/snapback]

 

Du må ikke glemme at det er masse lovlig materiale som blir lagt ut på sånne nettverk :)

8336896[/snapback]

Hm, vanskelig å vite hva som er lovlig og hva som ikke er lovlig :hmm:

Lenke til kommentar

Vel, jeg har blogg og i en post jeg skrev fortalte jeg at jeg hadde stresset med sånne "porter" på utorrent.

Da fikk jeg en kommentar om at det var ulovlig å laste ned program. Sa også at jeg kunne ringe politiet å få dette bekreftet, men hvis det er både lovlig og ulovlig så forstår jeg ikke helt den kommentaren jeg fikk.

 

Edit: Jeg vet ikke om jeg burde legge dette ut, men siden bloggen er "offentlig" og kommentaren ble lagt, kan jeg si at den var fra politiet.

Ble litt varm da ja :blush:

Derfor jeg spør her slik at jeg kan få et skikkelig svar

Endret av Majia90
Lenke til kommentar
Vel, jeg har blogg og i en post jeg skrev fortalte jeg at jeg hadde stresset med sånne "porter" på utorrent.

Da fikk jeg en kommentar om at det var ulovlig å laste ned program. Sa også at jeg kunne ringe politiet å få dette bekreftet, men hvis det er både lovlig og ulovlig så forstår jeg ikke helt den kommentaren jeg fikk.

8336952[/snapback]

 

Utorrent er ikke ulovlig! Det er det du laster ned som kan være ulovlig! Du kan f.eks laste ned Americas Army via torrent, og det er et gratisspill. Med andre ord; Helt lovlig! :)

Lenke til kommentar
Såvidt jeg har forstått så er det fremdeles lovlig å laste ned "ulovlige" ting i Norge, men ikke å laste opp/at andre laster av deg (som jo alle programmene gjør)..

8336986[/snapback]

 

Dermed så blir det ulovlig igjen! Skal noen laste ned, så må jo noen laste opp :p

 

Har også hørt at det er lov å laste ned filmer, musikk ++ til privat bruk, men ikke til å dele med andre.

Uff, blir forvirret av alle de greiene :ermm:

8336977[/snapback]

 

Det er nok desverre feil informasjon. Det er helt ulovlig å laste ned filmer eller musikk som er lisensiert materiale. Men for eksempel musikk fra Urørt på NRK2 er helt lovlig å laste ned, fordi det ikke er lisensiert materiale...

 

Skjønner? :)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...