Gå til innhold

Uopplyste gebyrer ved bestilling på Nokia's web


Anbefalte innlegg

Bestilte meg en Nokia N800 Internet Tablet fra Nokias norske nettside - siden denne ikke var mulig å kjøpe i butikker.

Her står prisen oppgitt i Euro, og det er ikke oppført noen moms. Det står imidlertid i "liten skrift" at frakt er inkludert men ikke toll/moms.

 

1. Er dette lovlig når Nokia henvender seg til norske kunder? Er ikke norske butikker pålagt å oppgi priser med moms?

 

Det som derimot irriterer meg ganske mye er at TNT som de dessverre valgte å sende varen med, krevde ikke mindre enn 400kr i gebyrer for å fortolle pakken. DHL tar til sammenligning kun 50kr for dette, men det er for såvidt off-topic.

 

2. Det kan umulig være riktig at jeg skal betale for fortollingen, når jeg går inn på Nokia.no og bestiller en vare? Er det mitt problem at Nokia velger å sende fra Belgia eller hvor den kom fra? Og attpåtil bruker et idiotselskap til å levere?

 

Det hele ble ganske latterlig, når enheten kostet 2700, men en regning på 1100 ble tilsendt i ettertid. Har en mistanke om at Nokia er litt på kant med loven her...

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har jo flere andre sider med .no-domene som holder på på samme måte som dette.

 

www.playx.no feks, samt søstersidene. Så lenge det opplyses om at moms ikke er inkludert, og alle avgifter, så tror jeg det er lovlig.

 

Ellers så er ikke forbrukerrådet rette instans å klage her, men forbrukerombudet - sistnevnte tar seg av ulovlig markedsføring, manglende opplysninger før salg o.l.

 

Forøvrig bestiller du varen fra nokia.com - hvor alt er på engelsk og prisene i euro. Du blir sendt videre fra den norske siden. I tillegg så er det at toll og moms er eksludert opplyst rett under produktet, og således ikke særlig skjult.

 

At TNT tar hele 400,- for å fortolle synes jeg er fullstendig urimelig dog. Det er RAN.

Lenke til kommentar

Sjekket selv på nokia.no. Når man la N800 i handlekurven så står det tydelig at moms/toll kommer i tillegg:

 

"Price includes standard freight but excludes custom duties, sales tax and any other local taxes that would apply".

 

Det står derimot ikke noe om gebyret på 400 kroner. Ved hjelp av forbrukerrådet vil jeg tro du kan få de 400 kronene tilbake fra Nokia.

Endret av jobra1
Lenke til kommentar
Det står derimot ikke noe om gebyret på 400 kroner. Ved hjelp av forbrukerrådet vil jeg tro du kan få de 400 kronene tilbake fra Nokia.

 

Som du selv skrev:

"but excludes custom duties, sales tax and any other local taxes that would apply"

Med andre ord tar de forbehold om alle utgifter de ikke har kontroll på.

 

Er forøvrig som sagt før korrekt at norske butikker må opplyse om alle avgifter mm ved annonsering ol.

 

Men har nok mine sterke tviler om at Nokias utenlandske nettbutikk vil rammes av dette. En butikk utenfor Norge kan ikke vite om alle lands forskjellige avgifter ol, selv om det liksom er "Nokia Nseries Online Shop - Norway".

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Som du selv skrev:

"but excludes custom duties, sales tax and any other local taxes that would apply"

Med andre ord tar de forbehold om alle utgifter de ikke har kontroll på.

8187993[/snapback]

Så vidt meg bekjent betyr dette på norsk, moms, skatt og toll avgifter - dvs "statlige avgifter" - ikke gebyrer. På dette produktet er det jo kun moms som skal betales.

 

TNT sin egen urimelige avgift, kan neppe regnes som toll/skatt. Dette gebyret må sies å være en del av frakten, noe som jo står at er inkludert i prisen.

 

Det er altså disse 400kr som virkelig irriterer meg - momsen hadde jeg forsåvidt en mistanke om - men lurer likevel på hvor lovlig det er å selge på denne måten. I så fall kan det jo være en fordel å flytte lageret til utlandet, slik at du slipper å oppgi moms i prisene og dermed fremstår som mye billigere enn alle andre (før de får "overaskelsen" når de mottar varen).

Lenke til kommentar
Så vidt meg bekjent betyr dette på norsk, moms, skatt og toll avgifter - dvs "statlige avgifter" - ikke gebyrer. På dette produktet er det jo kun moms som skal betales.

 

Jada, så klart, men det er jo godt mulig at formelt så gjør TNT merverdi-inndrivingsjobben for Staten og derfor kan de legges i potten "custom duties". Custom, altså Tollen gjør vel ikke bare jobb i forbindelse med toll, men også med moms.

Endret av Panter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...