Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kan verken starte eller reinstallere XP Home


Anbefalte innlegg

Hallo!

Jeg har et (egentlig to) ganske så kjedelig problem med pc'en min nå; jeg får verken starta opp eller formatert :( .

Når jeg skrudde på pc'en i dag, fikk jeg se dette:

 

Windows kan ikke starte fordi denne filen mangler eller er skadet:

\windows\system32\config\system

 

Du kan reparere filen ved å starte Installere Windows

fra den orginale CD-ROMen.

Velg 'r' i åpnings-skjermbildet for å reparere.

 

Da begynte jeg å lete etter XP cd'en, men fant ikke den jeg fikk med maskinen, og tok da en gammel XP cd. Fyrte den opp og skulle reparere. Når jeg kom til repareringskonsollen, skrev jeg "1" (jeg har dualboot med XP Home og Vista, men Vista funker ikke lenger). Når jeg da trykket på enter, fikk jeg opp en bluescreen, med koden 0x00000050. :thumbdown:

Prøvde en par ganger til, men med samme resultat, så jeg bestemte meg for å reinstallere XP. Men etter jeg hadde akseptert lisensavtalen (eller hva det nå enn er), kom den samme bluescreen'en opp.

 

Så hva kan jeg gjøre? Holder på å laste ned Ubuntu nå, for såvidt jeg husker så kan partisjoneringsprogrammet der formatere. Men det kan vel ikke ha noe med at XP cd'en er gammel (rundt 5 år elns, husker ikke)?

 

Takker på forhånd for svar!

Endret av Ungoliant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe ganger er problem med sata disker, ikke på grunn at det er Sata, men at Satakontoller trenger drivere.

 

Når da du kopler disken til en Pc, hvilken som helst, med både ide og sata, og du kan finne disken din i diskbehandling så du kan partisjonere/formatere den.

Hvis du finner ikke disken , så du trenger drivere til kontrolleren eller at du må justere noe i Bios.

 

Du kan bare slette partisjon, du behover ikke å gjøre noe mer med det.

Men hvis du skal bruke en gammel windows for å installere etterpå og disken din er over 120GB, så du kan lage 1 partisjon på ...ja..si 30-40Gb slik at du installere windows og resten ordner du etterpå.

Lenke til kommentar

Du sier du har kjørt 9 tester...

 

Memtest kjører mange forskjellige tester "pr. runde". Du bør derfor la memtest kjøre et par-3 runder før du kan konkludere med at ram'en er grei.

 

Har selv en minnebrikke liggende som memtest ikke finner feil på før 3. runde. Det tar relativt lang tid før memtest har kjørt igjennom en hel runde (avhenger av hvor mye minne du har).

Lenke til kommentar
Har kjørt Memtest86 nå (kjørte 9 tester) og fant ingen feil. Har også prøvd med annen harddisk, men det så ikke ut til at maskinen fant den  :( .

Hvordan skal jeg få formatert? Begynner å bli desperat nå...

7762234[/snapback]

 

Har du byttet det lille batteriet på hovedkortet ditt?

(Det varer vanligvis i 3-5 år og kan medføre at bios innstillingene blir ustabile)

 

Last også ned disk diagnoseprogrammet fra leverandøren. Du kan da teste samt eventuelt formatere disken uten å starte Windows.

Lenke til kommentar

Froggyler: Jeg har ikke byttet batteriet, og det er bare ca 1/2 år. Er det levrandøren av HDD du tenker på?

 

Mottiman: Hadde det bare vært så enkelt. XP cd'en er nesten ubrukelig, i og med at jeg ikke får til å reparere med den, får bluescreen, og hvis jeg skal prøve å installere på nytt, kommer jeg bare til der jeg akksepterer lisensavtalen, så får jeg samme bluescreen. Og så vidt jeg vet så kan støtter ikke fdisk SATA harddisker (eller?).

 

JKJK: Jeg lot Memtest86 stå på i nesten 3 timer, og da hadde den kjørt 9 tester. Så det du sier er at jeg skal kjøre Memtest86 et par-tre ganger til? Hvor mange tester skla jeg da ta for hver gang?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...