Gå til innhold

Komplett vannkjøling. CPU,GPU,NB,SB,mosfets,HDDs


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har sett en del på vannkjøling i det siste og vurderer å skaffe meg dette til min nye PC. I utgangspunktet ønsker jeg å få maskinen så stillegående som mulig og tenker derfor å vannavkjøle både CPU, GPU, NB og HD(s). Det er da snakk om i alt minst 4 vannblokker, kanskje 5 om jeg går for 2 x dobbel HD blokker.

 

Med så mange vannavkjølte blokker vil naturlig nok vannet bli utsatt for en del varme underveis. Jeg er relativt ny til vannkjøling, men så vidt jeg kan skjønne bør det i et slikt system være høy gjennomstrømning og en god radiator for å takle varmen. Jeg er redd for at jeg ved å bygge dette blir nødt til å kjøre så hardt med vifter på radiatoren at netto lyd til slutt uansett blir relativt høyt. Er det noen som har noen erfaring med dette? Hvor mange vannblokker er maks anbefalt før støyen fra radiatorvifter blir for høy?

 

Kan jeg sitte igjen med mindre netto lyd om jeg vannkjøler f.eks. bare CPU + GPU og kjører stillegående vifter mot NB?

 

Systemet jeg skal kjøpe blir mest sannsynlig en Duel Core E6600 + GTX8800 og et SLI klart hovedkort i high-end klassen. Det blir neppe mye overklokking, men en del spilling og annen bruk som ofte fører til en del varme.

 

Hva synes dere? Er det for ambisiøst å kjøre så mange vannblokker? Hva er den beste komboen her?

Endret av daherik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar. Ser forresten at det er en del som også vannkjøler ram'en og mosfet'en (hva nå enn det er, noen som kan fortelle meg dette?). Er dette noe som anses som nødvendig til et slikt system hvis man ikke overklokker?

 

Hr brun: Når du sier å vannkjøle ALT utenom HDD mener du altså følgende deler: CPU, GPU, NB? Eller mener du også ram, mosfat eventuelle andre deler som jeg ikke har tenkt på?

 

Med oppsettet til Hr brun blir det altså totalt 4 stillegående 120mm vifter. 3 på radiatoren og 1 til HDD buret + støy fra PSU + pumpe. Gitt at jeg går for en stillegående PSU, hva tror du om totalt støynivå? Vil disse 4 120mm viftene totalt gi mye lyd?

Lenke til kommentar

MOSFETs er transistorer som fungerer som spenningsregulatorer for CPU (i dette tilfellet). Disse kan bli veldig varme hvis du har en CPU som trekker mye strøm (f.eks. overklokket Smithfield). Jeg har selv drept et hovedkort der disse ble for varme og ble svidd av. RAM er det fint lite vits i å vannkjøle med mindre du kjører ekstremklokking av denne og vil ha de siste MHz ekstra.

 

Bruker du ekstremt stillegående vifter på lav spenning, vil du få det rimelig stille. Det er i hvert fall det jeg har erfart på mitt nye oppsett med 3x120mm radiator fra Alphacool (Black Ice Pro-lookalike). Dette var ca. tusen bedre enn min Bigwater (rev1)-radiator som var VELDIG restriktiv på vann- og luftstrøm.

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

Det er godt å høre. Jeg er veldig imponert over hvor god tålmodighet dere har med oss nybegynnere i vannkjøling!

Da sitter jeg bare igjen med spørsmålet om hva du mente med ALT tidligere. Vannkjøling av CPU, GPU, NB er bankers. Bør jeg også gå for mosfet'en? Eller får denne nok kjøling hvis jeg plasserer radiator og HD vifte litt smart for luftstrøm gjennom kabinettet?

Er det andre komponenter jeg bør vannkjøle som jeg har glemt av?

Lenke til kommentar

Vil tro at en kjøleribbe er mer enn nok for mosfets med mindre du skal klokke helt ekstremt. Vannkjøling skader nok ikke, men sørg for å bruke en god pumpe da.

 

Prøv å holde deg til kun kopper i systemet ditt. Selv om det er anodisert aluminium og du bruker korrosjonsbeskyttelse er det ikke noe vits i å satse på aluminium.

Lenke til kommentar

Etter å ha lært litt mer om emnet har jeg bestemt meg for å vannkjøle skikkelig når jeg først skal begynne. Kanskje jeg ikke behøver å kjøle alt, men jeg er en tekno-freak så jeg gjør det alikevel.

Det betyr at jeg skal kjøle cpu - gpu - nb - mosfet - HDDs.

Jeg har totalt 4 HDD så det blir 2 x doble harddisk-"bur" som skal vannkjøles.

I tillegg til dette kjører jeg på med en radiator som herr brun anbefalte med 3 x 120mm.

 

Som dere skjønner blir det da totalt 6 vannblokker + radiator + flow-indikator og jeg regner med jeg trenger en forholdsvis kraftig pumpe for å drive alt dette. Jeg kommer til å gå for high-flow-blokker hele veien så det er vel ennå en grunn til å ha en kraftig pumpe?

 

Er det noen som kan anbefale en stillegående pumpe som er dugende til å drive et kjølesystem med 6 vannblokker? Jeg tenkte i utgangspunktet å kjøpe ACs aquastream 12V pumpe da jeg har hørt denne er meget stillegående, men jeg er skeptisk til om den klarer 6 vannblokker da den har en løfteevne på rundt 1,5-2m. Hva tror dere?

Lenke til kommentar

High flow-blokker er vel lite restriktive så de ikke gir all verdens motstand (eller har jeg misforstått nå?). Men en pumpe som gir litt trykk, tror jeg kan være en god ide med så mange blokker. For å minske mottrykket, kan det kanskje være en ide å parallellkoble HDD-blokkene, da noen slike er litt trange. Skal du først ha en pumpe som koster litt, er vel swiftech/laing-pumper gode valg med mye større løftehøyde.

Lenke til kommentar

Hmm. Fikk en ny idè her. Hva om jeg i tillegg plusser på SB og dobbel mosfets? Da er vi oppe i 8 vannblokker! :)

Snakker vi her om noe som er mulig? Eller vil trykket bli for lavt i et slikt system? Vi forutsetter selvsagt at deler som benyttes må være i salg (ikke hjemmesnekret), og at pris ikke er vesentlig.

Lenke til kommentar

Men hva tror dere man vil ha behov for til et slikt system? Er det fysisk mulig å kjøre alt i serie på en krets men en kraftig pumpe? Eller må man da seriekoble to pumper? Eventuelt kjøre to separate kretser som det sies?

 

Jeg ønsker jo i utgangspunktet å holde meg til en 360 radiator og en pumpe om det er mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...