Gå til innhold

AMD innfører integrert grafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har ligget litt i kortene siden vi først så prosessorer med flere kjerner. Det er greit å endelig se resultater av dette, og for bærbare maskiner betyr dette forhåpentligvis at vi ser mer enda mer effektive og strømsparende løsninger. Tror ikke dette har noen å si for entusiaster som fremdeles vil ha separat løsning med egen CPU og GPU for å enklere kunne bytte den delen som er flaskehals og overklokke.

Lenke til kommentar
Hadde vært morro å se denslags CPU/GPU i mobiler! :)

7526101[/snapback]

Overkill delue :p

Men absolutt en idé for å få mer nytte utav mobilen

 

Men som NoWiSee sier så har dette ligget i kortene siden vi hørte om oppkjøpet av ATI, og ja det blir en flaskehals for overklokkere som vil bytte ut enten CPU eller GPU fordi den er for dårlig, men det skal ikke jeg gjøre så det bryr meg ikke noe serlig :p

Endret av Equerm
Lenke til kommentar
Hadde vært morro å se denslags CPU/GPU i mobiler! :)

7526101[/snapback]

Overkill delue :p

Men absolutt en idé for å få mer nytte utav mobilen

7526158[/snapback]

Vel mente ikke at man skulle putte i de samme CPU/GPU enhetene i en mobil, som de som skal i en laptop. Det blir rimelig overkill ja! De må jo justeres litt...men det hadde vært morro å brukes til skikkelige spill uten 2 FPS i sekundet...

 

Er kanskje en enda bedre idè for PDA'er!?

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at dette hadde gjort seg i mobiler ja. Sitter selv med en sirupsmaskin av en Nokia 3230, og kunne tenke meg litt mer "power"..

 

Synd man ikke kan overklokke mobilen :p

 

Men, fra spøk til alvor, dette hadde virkelig gjort susen i små laptop'er som ikke skal brukes til spill! É prosessor mindre i pakke blir vesentlig mindre varme, og en mer energi-økonomisk og mindre støybelastet maskin.

 

Har en FS Lifebook med 12" skjerm, som jeg virkelig ikke trenger noe grafikk-egenskaper over avslutningen i kabal.. Der hadde en enhetlig løsning vært knall. Det hadde også spart vekt, og kanskje hadde det gjort den litt tynnere.

 

Jeg følger med spent!

Lenke til kommentar

Ulempene med dette er jo at man ikke kan fordele varmen på to kjølere, og at man må gjøre noe med minneopplegget. Skjermkortminne og CPU minne har jo ulike typer minne, og de egner seg ikke like bra til hverandres oppgaver, det er jo en liten ekstra utfordring.

 

Likevel er dette veldig spennende siden GPU delen ikke nødvendigvis trenger å være adskilt fra CPU delen når det gjelder oppgaver, hvis man gav oppgaver som ligner på en GPU sine oppgaver til de delene av denne brikken, ville man kunne få mye bedre ytelse.

 

Dessuten er det veldig imponerende å se att dobbelkjerne og firekjerne CPUene ikke lager så mye mer varme enn de med enkelkjerne, kanskje derfor de vil ha det i bærbare?

Lenke til kommentar
Hadde vært morro å se denslags CPU/GPU i mobiler! :)

7526101[/snapback]

Overkill delue :p Men absolutt en idé for å få mer nytte utav mobilen

7526158[/snapback]

Vel mente ikke at man skulle putte i de samme CPU/GPU enhetene i en mobil, som de som skal i en laptop. Det blir rimelig overkill ja! De må jo justeres litt...men det hadde vært morro å brukes til skikkelige spill uten 2 FPS i sekundet..

 

Er kanskje en enda bedre idè for PDA'er!?

7526187[/snapback]

AMD har allerede prosessorer med integrert grafikk for PDA og litt større mobile enheter som DVD-spillere etc. Disse prosessorene heter Geode og har eksistert i rundt tre år om jeg ikke husker feil. Oppkjøpet av ATI kan åpne for flere muligehter til å ha flere prosessorer med integrert grafikk. I første omgang ser jeg for meg at det kan komme prosessorer som passer alt fra mobiler, PDAer, TVer og DVD-spillere, til bærbare PCer, kontorPCer og servere. Det er naturlig å forvente bedre pris, ytelse og effektforbruk enn det som eksisterer nå på alle disse områdene. Jeg ser ikke bort i fra at spillytelsen på bærbare med "fusion" kan konkurrere med både integrert diskret grafikk og med de billigste grafikkbrikkene som f.eks det prissjiktet Radeon X1300-serien og gefroce 7300-serien representerer nå. Det er jo ikke så værst og kan til og med tilby god spilleopplevelser på lave oppløsninger som f.eks 1280x800.

 

Men, fra spøk til alvor, dette hadde virkelig gjort susen i små laptop'er som ikke skal brukes til spill! É prosessor mindre i pakke blir vesentlig mindre varme, og en mer energi-økonomisk og mindre støybelastet maskin.

7526767[/snapback]

Det siste kan man nok forvente med rimelig sikkerhet. (Hvis ikke så hadde det ikke vært noe vits i å utvikle "fusion".) Men angående det med at de bærbare ikke kan brukes til spill tar jeg med en klype salt. Som nevnt over her tror jeg godt "fusion" kan konkurrere med billige men spillrettede grafikkløsninger og dermed tilby ok spillopplevelser på lav oppløsning.

Lenke til kommentar
Ulempene med dette er jo at man ikke kan fordele varmen på to kjølere, og at man må gjøre noe med minneopplegget. Skjermkortminne og CPU minne har jo ulike typer minne, og de egner seg ikke like bra til hverandres oppgaver, det er jo en liten ekstra utfordring.

7528915[/snapback]

Med tanke på tidsrammen for "fusion" så tror jeg vi kan regne med doble kanaler med DDR3 som standard på den tiden det blir lansert. Med en klokkehastighet på 1600 blir båndbredden respektable 25,6 GB/s per sokkel. Det er mer enn geforce 7600GT har. Prosessoroppgaver er ikke spesielt krevende på båndbredde så det aller meste kan nok gå til grafikkdelen. I tillegg har vi de ytelsegevinstene man får av å koble CPU og GPU såpass tett. Dvs. at jeg tror "fusion" kan konkurrere i med kort i klassen 500-800 kr ved lansering.

 

Likevel er dette veldig spennende siden GPU delen ikke nødvendigvis trenger å være adskilt fra CPU delen når det gjelder oppgaver, hvis man gav oppgaver som ligner på en GPU sine oppgaver til de delene av denne brikken, ville man kunne få mye bedre ytelse.

7528915[/snapback]

Jepp, jeg tror at det å integrere grafikk i CPU som standard åpner for hittil uante muligheter. F.eks at et hvert program kan skrives og kompileres for å utnytte den parallelle beregningskraften i GPU-delen. Omtrent som Folding@Home, bare at nå kan det benyttes for alle programmer fordi programvareleverandørene vet at svært mange har maskinvare som støtter det og det blir mye lettere å legge inn GPU-optimaliseringer rett i kompilatoren.

 

Er spent på når de kommer til å gå over til heterogene kjerner i CPU'ene, i motsetning til homogene kjerner som vi har i dag.

 

kan vel danne grunnlaget for prosesorer med en kjerne som er flink til grafikk, og andre som er flinke til andre typer oppgaver.

7529028[/snapback]

Hovedforskjellen på GPU og CPU er i dag at GPU er svært massivt parallell, mens CPU er svært lite parallell. Det er ikke nødvendigvis sånn at det kun er grafikk som egner seg for GPU og andre oppgaver egner seg best for CPU. Det er mange programmer som i dag kjører på CPU som med enorm fordel kunne kjørt på GPU i stedet for eller at deler av programmet kunne kjørt på GPU. Hetrogene kjerner er en ganske uunngåelig utvikling. Det har kommet til "Cell" og flere arkitekturer står for tur. Faktisk får man allerede Opteron-systemer med egne programmerbare parallelle prosessorer (Xilinx).

Lenke til kommentar
Ingen tvil om at dette hadde gjort seg i mobiler ja. Sitter selv med en sirupsmaskin av en Nokia 3230, og kunne tenke meg litt mer "power"..

 

Synd man ikke kan overklokke mobilen :p

 

Men, fra spøk til alvor, dette hadde virkelig gjort susen i små laptop'er som ikke skal brukes til spill! É prosessor mindre i pakke blir vesentlig mindre varme, og en mer energi-økonomisk og mindre støybelastet maskin.

 

Har en FS Lifebook med 12" skjerm, som jeg virkelig ikke trenger noe grafikk-egenskaper over avslutningen i kabal.. Der hadde en enhetlig løsning vært knall. Det hadde også spart vekt, og kanskje hadde det gjort den litt tynnere.

 

Jeg følger med spent!

7526767[/snapback]

 

Litt offtopic her, før vi kommer til saken.

Jeg har en mobiltelefon ved navn mio A701.

Denne kjører windows mobile5.

Videre har den en prosessor på 520 mhz.

Og her er det gøye.

Jeg fant et program jeg kunne kjøre på mobiltelefonen min, Xcpuscalar heter det.

Dette programmet lot meg overklokke fra 520 mhz til 624 mhz, stabilt!

Det, kjære tore_v1, betyr at mobiltelefoner KAN overklokkes.

 

Nok om det, jeg bruker naturligvis denne enheten min til en del spill,

og da jeg overklokket merket jeg en god ytelsesøkning.

Jeg har lenge lurt på når det kommer gode grafikkløsninger til pda, og jeg ser i "fusion" at dette om få år kan bli en realitet.

 

Det vil revolusjonere spillmarkedet for pda og andre håndholdte enheter om dette prosjektet blir realisert i form av pda med windows eller annet standard operativsystem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...