Gå til innhold

Nytt skjermkort, middeklasse: Anbefalling


amundsf

Anbefalte innlegg

Gammel tråd som jeg har dratt frem igjen (27/2/2007). Gå direkte hit for å komme til ny post.

 

 

Hei!

 

Jeg vil trenge et nytt skjermkort om jeg ender opp med å selge mitt gamle kort. Bruksområde/ krav:

 

1. Må ikke være fysiskt større enn at opptar en PCI port. Da dette er en av grunnene til at jeg velger å bytte...

 

2. PCen brukes i stor grad som en lagringsPC. Noe videoredigering vil foregå.

 

3. Spiller for tiden nesten ikke spill på denne PCen. Det kan bli aktuelt en gang i fremtiden, men pr. nå veldig lite slik at legger lite vekt på dette nå.

=> Bør kunne takle en del spill med "kjørbar" grafikk, men pga. at meste av spilling trolig på annen PC: Ikke farlig om ikke kjempekvalitet...

 

4. Må ha AGP grensesnitt. Da jeg har dette hovedkortet, kan ikke huske noen PC Express port på det....

 

5. Helst tilgjengelig hos komplett, da jeg uansett skal ha inn en ordre der... Men selvsagt ikke noe absolutt krav dette...

 

 

I utgangspunktet ikke satt noe budsjett. Men ikke villig til å bruke veldig mye. Vil komme en del an på hva jeg kan få for det kortet jeg har nå. Og i alle fall en del billigere enn mitt nåværende kort kostet nytt (ca. 3000 hvis jeg husker riktig).

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har egentlig ikke sett på noen, da jeg først begynte å tenke tanken for kun kort tid siden (les: nærmest minutter).

 

Og ettersom jeg i utgangspunktet uansett skal ha avgårde en ordre til komplett i løpet av kvelden/ morgendagen gikk jeg rett til å poste denne posten i stedet for å leite. Litt dårlig tid...

 

 

Sjekk forøvrig punkt 4 og 5 som er lagt til nå.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Mulig det er denne typen som ut fra mine ønsker passer best. Hadde imidlertid håpet på enda litt billigere.

 

For å klaregjøre enda mer: Spill er egentlig nedprioritert i denne omgang. Men kan være villig til å legge på litt for å kunne spille en time i ny og ne (les: dataparty, som jeg egentlig ikke har vært på på et par-tre år... :tease: ).

 

Altså: ikke et kort til 300 kroner, men finnes det noe i mellom det og 1.500 som 7600gtå på?

 

Dessuten var komplett tomme for 7600gt så det ut til.

 

 

EDIT: Skulle forøvrig noen være interisert i mitt gamle 6800 Ultra kort så finner dere det her.

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Mulig det er denne typen som ut fra mine ønsker passer best. Hadde imidlertid håpet på enda litt billigere.

 

For å klaregjøre enda mer: Spill er egentlig nedprioritert i denne omgang. Men kan være villig til å legge på litt for å kunne spille en time i ny og ne (les: dataparty, som jeg egentlig ikke har vært på på et par-tre år... :tease: ).

 

Altså: ikke et kort til 300 kroner, men finnes det noe i mellom det og 1.500 som 7600gtå på?

 

Dessuten var komplett tomme for 7600gt så det ut til.

 

 

EDIT: Skulle forøvrig noen være interisert i mitt gamle 6800 Ultra kort så finner dere det her.

7524439[/snapback]

 

 

7600GS er ditt kort. X1600 til 1000,- er vel også greit. noe dårligere enn 7600GS. Billigere kort som kan spille er ikke å anbefale. HVA skal du evt spille?

Lenke til kommentar

1.000 lappen er greit. Såppas regna jeg med å måtte opp i. Om det blir handel er da avhengig av av hvilken pris jeg får for mitt gamle kort...

 

Hvis jeg skulle velge x1600 kortet, hvilke av disse bør jeg da velge?

 

Jo mere ram, jo bedre selvsagt. Men så vidt jeg husker siden forrige gang jeg kjøpte skjermkort er det en god del andre ting og som er viktig... F.eks. den med 512MB ram i bunnen til 999: Hva er "hemskoen" med det som gjør prisen billigere?

 

 

Men 7600GS var litt bedre enn X1600? I så fall tror jeg kanskje jeg går for det. Den hundrelappen skal jeg nok klare :)

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
1.000 lappen er greit. Såppas regna jeg med å måtte opp i. Om det blir handel er da avhengig av av hvilken pris jeg får for mitt gamle kort...

 

Hvis jeg skulle velge x1600 kortet, hvilke av disse bør jeg da velge?

 

Jo mere ram, jo bedre selvsagt. Men så vidt jeg husker siden forrige gang jeg kjøpte skjermkort er det en god del andre ting og som er viktig... F.eks. den med 512MB ram i bunnen til 999: Hva er "hemskoen" med det som gjør prisen billigere?

 

 

Men 7600GS var litt bedre enn X1600? I så fall tror jeg kanskje jeg går for det. Den hundrelappen skal jeg nok klare  :)

7527452[/snapback]

 

Kort med så "svak" GPU som det er snakk om her, har ikke bruk for 512MB minne.

 

512MB kan faktisk være dårligere enn 256MB, fordi de sparer ved å bruke billigere og tregere minne på 512MB kortene.

 

Så mye minne kan du få bruk for, hvis du spiller på ekstremt høye oppløsninger, noe som er uaktuelt for et kort i denne klassen uansett. Derfor: 512MB på et kort i lowend/midrange -> totalt ubrukelig, og kun en jippo for å få folk til å tro at de er bra. Du vil nok bli fornøyd både med X1600 og 7600GS. Finn et kort som de har på lager.

Lenke til kommentar

 

 

Det 6800GT kortet kan nesten forsvares, pris/ytelsesmessig. Får du det rundt 1000 lappen, så er det greit. (Ikke V9999 kortet til asus, det er en billigversjon).

 

7600GT er toppkortet i AGP, helt til X1950pro kommer i romjula. Men begge disse koster noen kroner.

 

7800GS er et latterlig ikkealternativ. Svinedyrt og ikke særlig bedre enn 7600GT. I noen tilfelller faktisk dårligere enn 7600GT. :thumbdown:

Lenke til kommentar
7800GS er et latterlig ikkealternativ. Svinedyrt og ikke særlig bedre enn 7600GT. I noen tilfelller faktisk dårligere enn 7600GT.  :thumbdown:

7530977[/snapback]

 

Beklager bekalger! Trodde det stod 7800GT, litt lite søvn i dag.

7530998[/snapback]

 

X1950pro er nå på lager på Komplett.no. Rett over 2000,- det er toppkortet for AGP.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Må trekke frem denne tråden igjen jeg...

 

Jeg endte til slutt på GeForce 7600GS, men før jeg fikk montert kortet kræsjet HKet i PCen dette kortet skulle i. Så derfor fikk jeg en innvilget en litt "forlenget angrefrist" av Komplett ettersom nye HK ikke har AGP-porter... ROS TIL KOMPLETT FOR DETTE! :thumbup:

 

Jeg har derfor tenkt å kjøpe et PCIe skjermkort i stedet. I den forbindelse lurer jeg på:

 

1. Jeg har for samme kortet (bare PCIe) funnet et som har passiv kjøling (400 mhz) og et normalt kjølt (500 mhz). Prisen er såpas lik at det vil stå mellom lavere lyd vs. større ytelse. Derfor:

 

a. Gir de 100 mhz vesentlig mer ytelse? og

b. Bråker vifta på dette kortet mye?

 

2. For AGP ble jeg altså anbefalt det kortet. Men er jo en del flere kort for PCie. Noen som mener at et annet kort vil gi mer for pengene?

 

 

Håper noen har noe å komme med, og skulle mer informasjon trenges (f.eks. hvilke andre komponenter) så bare spør....

 

- Amund

Lenke til kommentar
Må trekke frem denne tråden igjen jeg...

 

Jeg endte til slutt på GeForce 7600GS, men før jeg fikk montert kortet kræsjet HKet i PCen dette kortet skulle i. Så derfor fikk jeg en innvilget en litt "forlenget angrefrist" av Komplett ettersom nye HK ikke har AGP-porter... ROS TIL KOMPLETT FOR DETTE!  :thumbup:

 

Jeg har derfor tenkt å kjøpe et PCIe skjermkort i stedet. I den forbindelse lurer jeg på:

 

1. Jeg har for samme kortet (bare PCIe) funnet et som har passiv kjøling (400 mhz) og et normalt kjølt (500 mhz). Prisen er såpas lik at det vil stå mellom lavere lyd vs. større ytelse. Derfor:

 

a. Gir de 100 mhz vesentlig mer ytelse? og

b. Bråker vifta på dette kortet mye?

 

2. For AGP ble jeg altså anbefalt det kortet. Men er jo en del flere kort for PCie. Noen som mener at et annet kort vil gi mer for pengene?

 

 

Håper noen har noe å komme med, og skulle mer informasjon trenges (f.eks. hvilke andre komponenter) så bare spør....

 

- Amund

8041429[/snapback]

 

Du vil ikke merke særlig til 100MHz nei. Du kan uansett klokke et 7600GS relativt mye. Har sett tilfeller med over 2X klokkefrekvens på minnet.

 

Når det gjelder mer for pengene, og nær i prisklasse kan du se på

 

7600GT PASSIVE. Koster ikke særlig mye mer enn 7600GS og yter vesentlig mye bedre i spill. DDR3 istedenfor DDR2 :thumbup:

 

Hvis du vil gå på ATI kort, ville jeg kikket på X1650 silent fra ASUS Dette ligger mellom 7600GS og 7600GT i ytelse. Eller X1900GT. X1900GT ligger rett under 7900GT i ytelse, til en OK penge. Best Pris/ytelse, men ikke silent.

Endret av peiper
Lenke til kommentar
Du vil ikke merke særlig til 100MHz nei. Du kan uansett klokke et 7600GS relativt mye. Har sett tilfeller med over 2X klokkefrekvens på minnet.

 

Så hvis jeg velger 7600GS er det egentlig like greit å ta den passive da...

 

Når det gjelder mer for pengene, og nær i prisklasse kan du se på

 

7600GT PASSIVE. Koster ikke særlig mye mer enn 7600GS og yter vesentlig mye bedre i spill. DDR3 istedenfor DDR2 :thumbup:

 

MSI, hvordan er de på skjermkort a? Har hatt en del HK av de, og har ikke verdt helt førnøyd... Er egentlig en liten Gainward fan på skjermkort :/

 

Hvis du vil gå på ATI kort, ville jeg kikket på X1650 silent fra ASUS Dette ligger mellom 7600GS og 7600GT i ytelse. Eller X1900GT. X1900GT ligger rett under 7900GT i ytelse, til en OK penge. Best Pris/ytelse, men ikke silent.

8043487[/snapback]

 

Tror jeg går for silent/passive, så da er X1650-kortet du nevner aktuelt, men ikke X1900GT.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg velger 7600GS er det egentlig like greit å ta den passive da...

 

 

Ja

 

Edit: Ingen dårlige erfaringer med MSI skjermkort. MSI HK derimot, bør du sky som pesten.... (Min personlige erfaring)

 

EDIT 2: En annen ting, for å ha noe særlig effekt av å overklokke et skjermkort, må du ligge veldig veldig nær smertegrensa for hva kortet ditt takler. Dvs du bør ligge på 35-36 fps uten OC, når du egentlig vil ha 40 fps, hvis du skjønner meg. Mer klarer du neppe å hente på OC.

Endret av peiper
Lenke til kommentar

Hvis det er noen som har noe spesielt om skjermkortet må de for min del gjerne svare her. Men har egentlig kommet frem til sammensettningen av PCen nå. Tråden finner du her.

 

I post 1 er beskrivelse av hva jeg ønsket. Skrevet for en del dager siden - men ettersom jeg ikke fikk noe svar laga jeg tråder i hvert enkeltforum.

 

Post 2 er slettet, mens i post 3 står oppsettet jeg pr. nå har kommet frem til. Kom gjerne med innspill! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...