Gå til innhold

Konkrete måltidstips for oss som trener


Anbefalte innlegg

I denne tråden diskuterer vi mat som er bra å spise i treningssammenheng, da spesielt med tanke på bygging av muskler. Post gjerne oppskrifter på middager, tips til frokost, mellommåltider også videre. Ikke post generelle regler om ernæring her! Kun konkrete tips til måltider :)

 

 

 

Starter tråden med et middagstips:

 

Pasta med kyllingkjøttdeig:

 

Handleliste

1 Glass Dolmio pastasaus

1 pakke kyllingkjøttdeig 400g(finnes på både Rimi, Meny og sikkert en rekke andre butikker)

200g Fullkornspasta av Durumhvete (Barilla har mye bra, kjøper min på Meny)

 

Fremgangsmåte:

Varm opp vann og kok pastaen i ~10 min.Hell bittelitt olje i en stekepanne og stek kyllingkjøttdeigen til den blir gyllen, hell så Dolmio pastasausen over og la det putre i ca. 2-3 min.

 

Jeg synes dette smaker veldig godt. Videre er dette et veldig bra måltid for de som ønsker å legge på seg litt muskelmasse, da man både får en god del proteiner + masse høykvalitets trege karbohydrater.

 

Jeg pleier å spise halvparten først, rett etter jeg er ferdig å lage maten. Så lar jeg resten stå i 2-3 timer, så varmer jeg det i mikrobølgeovnen, før jeg spiser resten.

 

Det er greit å både poste retter som egner seg for deffing, eller bygging, så lenge måltidene er bra med tanke på fremgangen på treningen.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Geir.... Jeg sitter her å sikler. Jeg kommer garantert til å lage retten i løpet av uken!

 

Spiser du det samme dag som du trener? Eller dagen før..?

7234410[/snapback]

Av og til på samme dag av og til før, eller etter. Man trenger jo god mat hele tiden, da man så godt som konstant er i en eller annen restitusjonsfase.

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

Tunfisksalat:

 

1-2 bokser tunfisk i vann

1 boks med mais

1 halv rødløk

2 tomater

1/3 agurk

3 fedd med hvitløk

salat - jeg bruker ca en 1/2 isbergsalat

2 ss olivenolje/raspeolje

 

 

Så har jeg en ganske usunn salat på lørdagen, må jo ha noe å se fram til...

 

Skagenrøre:

 

Majones - kjøp en dobbel pakke, men bruk bare 1 1/2

creme fraiche

1 løk - fin hakk

reker - litt usikker på gr.vekt, men bruker litt over en halv pose..

dill - smak til

 

Bland majones, creme fraiche og løk. Del rekene i 2 før du kaster dem opp i bollen. Smak til med dill. Spis dette sammen med ristet brød.

Endret av zling
Lenke til kommentar

Tomatotunfisk!

 

1 boks tomatbønner

1-2 kjøttpølser

2 bokser tunfisk

Så mye ris du orker.

 

Ta to bokser tunfisk og skyll dem godt i vann, bland dem så med 200-300g ris og en boks tomatbønner. Snitt så opp 2 pølser i terninger og stek dem lett før du blander dem med resten. Billigste og kraftigste gryteretten på markedet, å etter min mening en av de bedre :D

Lenke til kommentar
Tunfiskdelite!

 

Du trenger:

2 bokser tunfisk

1/2 liter colalight

1x stavmixer

 

Kaster alt unntatt stavmixeren i en 1L shaker, kjører stavmixeren nedi og VOILA!

 

Enjoy!

7235447[/snapback]

 

Sattan åå... hvordan fant du denne oppskriften?? Nesten så spiser maten til mamma istendenfor.. he he

Lenke til kommentar

Det enkle er ofte det beste:

Tunfisk og ris, så masse du har lyst på.

Kok ris etter anvisning på pakken, bland med tunfisk.

Evt. variasjon: Steik tunfisken og bland inn diverse krydder.

 

Tunfiskomelett (smaker ikkje tunfisk):

3-4 egg

1-2 bokser tunfisk

Bland alt godt sammen og steik på steikepanne i 10(?) minutter. Evt. noe krydder på toppen for litt smak.

 

 

Noe litt mer tidkrevende, men urimelig godt - middag:

2 kyllingfileer

1 eggekvite

½ ts salt

1 ½ ss maizennamel

2,5 – 3 dl vann

2 ss Soyasaus

1 terning hønsebuljong

1 stor rød paprika eller 1 liten rød og 1 liten gul

1 purre

1-2 fedd kvitløk

½ dl olivenolje til steinking

1 liten ts Sambal Oelek

 

Bland eggekviten, ½ ts salt og ½ ss maizennamel. Legg kyllingbitene oppi her og bland det

 

Saus:

Kok opp 2,5 – 3 dl vann og ta i 1 terning hønsebuljong så den smelter. Ha i 2 ss soyasaus, 1 liten ts Sambal Oelek og 1 liten ss maizennamel

 

Skjær opp de andre ingrediensene. Steik kyllingen i 2 min, ha i paprikaen og steik i 2 min, ha i løk og steik i 1 min, ha i sausen og steik i 1 min.

Serveres med ris.

Lenke til kommentar

Hvordan smaker egentlig tunfisk rett ut av boksen? Må man ha det i en salat/lignende for at den skal smake godt? Tenker iom at tunfisk for seg selv, er latterlig billig (rundt 5-6 kroner). Har til nå kun brukt den i enkle salater osv.

 

Noen erfaringer? F. eks som et måltid/lunsj på skole/før trening?

 

hehe, må nesten prøve ditt forslag Hyrlen... hørtes meget godt ut :)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Tunfiskdelite!

 

Du trenger:

2 bokser tunfisk

1/2 liter colalight

1x stavmixer

 

Kaster alt unntatt stavmixeren i en 1L shaker, kjører stavmixeren nedi og VOILA!

 

Enjoy!

7235447[/snapback]

Den var interessant! Tror nesten jeg skal prøve den, selv om jeg er litt skeptisk.

 

Tips til frokost/mellommåltid:

 

Handleliste:

Tine Mager Kesam

Fun Light og/eller Splenda søtningsstrø

(Fullkornsmusli)

 

Fremgangsmåte:

Bland sammen ingrendiensene i en skål, tilsett ønsket mengde saft/søtningsmiddel og rør om til alt er blandet ut.

 

Hvis man spiser den på denne måten synes jeg faktisk dette kan erstatte en usunn dessert. Smaker veldig godt, inneholder lite fett og kesamen inneholder hele 12% proteiner, noe som er ganske mye for et melkeprodukt. Som bonus får man med alle de andre gode tingene som er i melkeprodukter, tenker da på kalsium, riboflavin osv.

 

Hvis man ønsker å gjøre dette til et mer komplett måltid (f.eks. en frokost som inneholder nok av både proteiner og karb.) kan man helle på med ønsket mengde av fullkornsmusli. Havrefras er også bra, men det har litt for mye karb. som er av sukkerarter og frasene er så store i forhold til vekten at det kan bli problematisk hvis man ønsker å få i seg en stor dose karb, blir liksom så lite kesam i forhold til havrefrasen (snakker av erfaring :) )

 

Begge disse to variantene av dette måltidet er både enkle, gode og ikke minst sunne. Annbefales!

Endret av geir_er_1337
Lenke til kommentar

For oss som bygger,så må vi jo få i oss nokk av ditt og datt,men kostholde kommer helt an på hvor høy fett preosent man har. Jeg har en lav fett prosent,så jeg eter veldig mye.Personer me høy fett prosent kan godt ta kostholde litt mere kuli (min erfaring iallefall) Det jeg gjør er å spise ordentlig til frokost og middag ( disse måltidene er jo de 2 viktigste ) Jeg spiser gjerne rester fra midag dagen før til frokost. Å til middag varierer jeg mellom gryterett m/ekstra ris og Lasagne ( jo mere kjøttdeig jo bedre) lager mest mulig å tar restene med på skolen (oxo som frokost) å spiser av det jevnt over hele dagen. Man bør oxo tenke på å få i seg nokk av tidligere nevnt "ditt og datt" , dvs,protein,karbohydrater, og kalorier.Jeg fikser dette med å ta kosttilskudd, Protein (whey) Kreatin (Cannor) og Weight Gainer (PF) . Når man har i seg så mye mat å kosttilskudd må man ikke glemme å trene hardt,hvis ikke blir du stor,men bare flesk =P

Lenke til kommentar

Jeg er tilhenger av omelett:

 

Så mange egg du vil ha

En spiseskje vann per egg

Fyll: Her kan du bruke omtrent hva det skulle være som kan stekes. Perfekt til å kvitte seg med rester. Selv bruker jeg ofte pytt-i-panne fra Euroshopper, på den måten blir det bi-bi-billig.

 

Smelt smør i en panne på sånn røflig middels varme. Pisk egg og vann sammen. Begynn med fyllet, og stek det nesten ferdig. Hell eggeblandingen over. Stek til omeletten er gjennomfast; det går fortere hvis du snur den, men mange foretrekker å la være.

 

Det kan være spennende å eksperimentere litt med å spice opp eggeblandingen, en par-tre dråper tabasco er f.eks. ikke ueffent å slenge oppi.

Lenke til kommentar
En skikkelig god og sunn middag:

 

Varm opp tortilla-lomper eller pitabrød og fyll med følgende:

 

Kabonadedig eller kylling

Salat, tomat, mais agurk osv

Ost

Mager kesam

Ketchup

 

Her kan man putte i det man ønsker egentlig, alt etter smak. Mager kesam funker fint som en sunn erstatning for rømme.

7242859[/snapback]

 

Nå er vel hverken tortillas, pita eller ost spess sunt da men.... godt kan jeg gå med på :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...