Gå til innhold

Anbefaling av ekstern disk til video og backup


Cocytor

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg har en bærbar pc med ca 100GB. Jeg har tenkt å gå til innkjøp av et mini dv videokamera i nærmeste tiden. I den forbindelsen har jeg tenkt å drive litt redigering av filmen på pc. Jeg ser at det kan bli litt knapt med plass på den bærbare. jeg skal derfor anskaffe meg en ekstern.

 

Overføring til pc fra kameraet skjer via firewire. Er det mulig å overføre direkte til en ekstern disk hvis denne har firewire?

Disken skal også brukes til backup av en etterhvert god del ferie og familiebilder. Den må derfor være relativ stabil.

Er det noen som har noen gode forslag? (At den ikke koster en formue er selvfølgelig også en fordel.) Jeg har sett litt på Lachie sin 250GB disk men har forstått at det er litt problemer med stabiliteten? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hallo

 

Jeg har en bærbar pc med ca 100GB. Jeg har tenkt å gå til innkjøp av et mini dv videokamera i nærmeste tiden. I den forbindelsen har jeg tenkt å drive litt redigering av filmen på pc. Jeg ser at det kan bli litt knapt med plass på den bærbare. jeg skal derfor anskaffe meg en ekstern.

 

Overføring til pc fra kameraet skjer via firewire. Er det mulig å overføre direkte til en ekstern disk hvis denne har firewire?

Disken skal også brukes til backup av en etterhvert god del ferie og familiebilder. Den må derfor være relativ stabil.

Er det noen som har noen gode forslag? (At den ikke koster en formue er selvfølgelig også en fordel.) Jeg har sett litt på Lachie sin 250GB disk men har forstått at det er litt problemer med stabiliteten? :ermm:

7067260[/snapback]

 

 

har hørt mye bra om My Book eksterne hardisker. koster ikke så alt for mye.

billigste jeg har funnet er på: http://psdata.no/ps.asp

Lenke til kommentar
Hva med Firewire. Er det en fordel?

7074768[/snapback]

 

Ja, jeg ville gått for firewire ... selvom jeg selv også har USB 2.0-disk for lagring.

 

USB belaster blant annet CPUen mer enn firewire som har en egen kontrollerchip. Og å nå den teoretiske grensa på 480MBit/s (60Mbyte/s) har jeg uansett ikke sett noen klare med USB 2.0. Hvis jeg sier jeg har klart 25MByte/s så er det mulig jeg overdriver sterkt.

 

For å være fremtidsrettet anbefaler jeg en ekstern disk med USB 2.0/FireWire 800 interface.

MEN, ja det er et stort men, hvis du kjøper en disk med firewire 800 må du sørge for å laste ned Oppdatering for Windows XP (KB885222). Denne tror jeg ikke automatisk kommer som en del av Windows Update, så du må gjøre det manuelt. Du kan lese mer om denne oppdateringen her "Performance of 1394 devices may decrease after you install Windows XP Service Pack 2" og her "FireWire 800 under Windows XP SP2".

Og en annen svært viktig ting å være oppmerksom på kan du lese om her "FireWire 800 Hardware - Compatibility Problems" og litt generelt her "Drivers Improve WindowsXP Service Pack 2 FireWire". Det lukter litt av at Microsoft ikke er fornøyd med at det var Apple som innførte FireWire ... Kjøper du en FireWire 400 bør ikke det som er nevnt over være mye å bekymre seg over.

 

Jeg synes LaCie på 250GB høres ut som en bra løsning. Du har hørt om problemer? Har du link? LaCie får godkjent her "FireWire 800 Hardware - Compatibility Problems".

 

Jeg ville gått for LaCie D2 Extreme 3,5 250 Gb USB 2.0/FireWire 400/FireWire 800 og LaCie Kontroller Card PCMCIA FireWire 800. Les mer om det her.

Foreløpig finnes det ikke ExpressCard for FireWire 800 hvis din bærbare er så ny at den ikke har PCMCIA.

 

Her og her finner du litt generell debatt rundt blant annet USB og FireWire.

 

En annen ting jeg kunne tatt opp er belasting over PCI-bussen ... Se her og her :)

 

Edit: skriveleif

Endret av lindp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...