Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

WAP54G og WDS


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Som jeg skrev i et tidligere innlegg skal jeg sette opp et trådløst nett mellom to hus. Fikk ikke så veldi mye respons så starter en ny tråd. Det er ca. 30-35 meter mellom de to stedene som skal linkes sammen. Ønsker trådløst også internt i husene. Derfor tenkte jeg å gå for 2XWAP54G (Linksys).

 

Noen som har noe erfaring med dette?

 

Er det greit å sette opp?

 

Går ut fra at jeg må bare sette opp WDS og legge inn MAC adressene til den andre AP`en i begge AP`er. Går det da ann å koble opp med vanlige klienter mot begge AP`ene på vanlig måte med et trådløst kort?

 

Og nei, jeg ønsker ikke å kjøre med WRT54G med uorginal firmware eller noe, ønsker å kjøre i accesspunkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe problem å sette de opp, det kan være litt kronglete og det må vanligvis noen forsøk til før man får det til å gå helt knirkefritt, men det når det først er oppe å gå så er det etter min erfaring veldig stabilt.

 

Du beskrev hvordan man setter det opp veldig bra, så det burde du få til.

 

Man kobler seg til nettverket på samme måte som du ville gjort om du bare hadde 1 router/accesspoint, selv om man med enkelte WLAN-managere så vil du få opp 2 nettverk, mens på andre så vil du kun se ett, men i praksis gjør ikke dette noe.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg og en kompis kjører en tilsvarende løsning selv! Jeg har hatt flere tråder her på forumet og utallige telefonsamtaler med diverse databutikker ang. valg av utstyr og praktisk gjennomføring, uten at jeg fikk de beste tipsene der og da.

 

Det første vi gjorde var å handle inn to stk. Linksys WRT54G. Noen eksterne antenner hadde vi liggende fra tidligere "PC-til-PC"-oppsett. Satte WRTene opp med WDS. Var innom både Sveasoft og DD-WRT firmware, men fikk det ikke til å bli stabilt. Kunne ikke forstå hvorfor heller, da det bare var den ene enheten som så ut til å henge seg oppe med ujevne mellomrom. Fikk ikke kontakt med webkonfigurasjonen, selv fra den maskinen som stod "nærmest".

 

Etter mye om og men ble det handlet inn en ny WRT54G - jeg var jo sikker på at problemet var en feil med den ene enheten. Da kom jeg ut for problemet med versjon 5 av nevnte enhet, som ikke støttet overnevnte firmwarer..

 

Det var på tide å tenke "nytt". Etter en del søking og lesing på nett, ble den siste WRTen ble sendt tilbake, og byttet i en WAP54G. Jeg gikk tilbake til original Linksys firmware på min WRT54G. Satte den nye WAP'en opp i klientmodus hos han kompisen min - og det så ut til å fungere... For å teste dette skikkelig, delte jeg internettforbindelsen min og forsøkte å sitte på nett hos han kompisen, men tilkoblingen forsvant med jevne mellomrom. Etter mye om å men, fant vi på å legge kabel fra WAPen og til maskinen til han kompisen og da ble det HELT stabilt. Og 110% stabilt har det vært siden...

 

Etter litt mer forsking tror jeg at jeg har funnet ut hvorfor WAPen mister trådløs forbindelse til "lokale maskiner" i huset. (Dette er da ikke en bekreftet sannhet, bare en foreløpig konklusjon fra min side). Disse enhetene er ikke beregnet for å håndtere to nettverk - for det er det den gjør hos oss. Den er tilknyttet WRT'en min trådløst OG lager en trådløs sone i huset. Det forklarer hvorfor kabel fungerer så fint.

 

I den senere tid har vi satt opp den andre WRT54G-enheten vi kjøpte i utgangspunktet (som med original firmware begynte å fungere som den skulle) borte hos han kompisen. Koblet denne med kabel til WAP'en, og satte den til å operere på en annen kanal enn WAP'en. (Jeg brukte kanal 1 og 10 for å komme "langt nok" unna).

 

Jeg kan også presisere at på vårt nettverk er det kun den lokale trådløse dekningen som er ustabil når vi bruker trådløs tilkobling fra PC til WAP54G. Selve linken mellom husene fungerer som den skal hele tiden. Dette gjør at det er mulig å bruke maskiner tilkoblet trådløst i husene også, men stabilt er det ikke.

 

Senere har to andre kompiser til koblet seg til nettverket. Disse kjøpte hver sin WAP og satte opp i klient-modus. For øvrig kan det nevnes at det samme var det samme der, med tanke på ustabilitet på "innomhus wlan-sone". Han ene hadde en WRT54G som vi satte opp på samme måte som hos han første kompisen, og han siste har kablet nettverk uansett.

 

Nå skal ikke jeg påstå at dette er den beste løsningen, eller noe sånt, men jeg foreslår altså en Linksys WRT54G på den ene plassen, og en WAP54G i klient-modus på plass nummer 2. Skal du ha trådløs dekning innomhus i tillegg, anbefaler jeg dedikerte enheter til dette.

 

Når det gjelder hastighet hos oss, ser den ut til å variere mellom 5 og ca. 15 Mbps. Ikke allverden, men det viktigste av alt for vår del - er at det er stabilt. Det er også mulig det har noe å gjøre med antenner og slikt, men vi har ikke forsket særlig mye på det. Det går raskt nok for vår del. Avstanden kan vel være en plass mellom 150 meter for den nærmeste og ca. 200 meter for den som er lengst unna, kan jeg tenke meg. (ikke målt, bare et anslag).

 

Håper erfaringene mine kan være til hjelp. Det gikk faktisk et års tid med forsking før vi kom fram til det oppsettet vi har nå.

 

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar
Nå skal ikke jeg påstå at dette er den beste løsningen, eller noe sånt, men jeg foreslår altså en Linksys WRT54G på den ene plassen, og en WAP54G i klient-modus på plass nummer 2. Skal du ha trådløs dekning innomhus i tillegg, anbefaler jeg dedikerte enheter til dette.

 

Takker for fyldig tilbakemelding og erfaringer. :D

 

Er ikke dette litt dårlig? Når det er WDS så skal det vel EGENTLIG fungere med lokale klienter også? Har du prøvd å slå av diversity og se om det fungerer da? Kan tenke meg at diversity kan skape krøll når du har utvendige antenner. Siden jeg ikke har bruk for router, så tenkte jeg heller å ha 2xWAP54G. Blir det noe bedre av dette tro? Vil helst ikke ha så mange enheter siden de ikke er glad i så mye kabeler og styr, og for å få mindre å administrere.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Hei igjen!

Vet ikke hvor vidt det skal fungere lokalt også når en bruker WDS. Jeg ble lei hele WDS-greia. Hos oss fungerte det bare utrolig dårlig.

 

I "WDS-perioden" var det forresten mye søking på nett etter mulige løsninger, og jeg prøvde "alt mulig" av tips jeg kom over, uten å finne løsning på problemet. Men når det er sagt - jeg har jo lest (sikkert her på forumet) at folk bruker slike løsninger, så det skal jo ikke være umulig. Prøvde for øvrig enhetene i samme hus, kun med påmonterte antenner også, men det fungerte, for min del, like dårlig

 

Jeg - eller vi - bruker ikke router-delen i WRT54G. WAN-porten har aldri vært tilkoblet. Denne er kun konfigurert for trådløst, og har en nettverkskabel koblet til.

 

Vi satset også på å få minst mulig enheter - ikke minst for å få prisen så lav som mulig - så vi regnet med å klare oss med èn enhet hver da vi begynte med prosjektet. Når det gjelder administrasjon, er det ikke noe problem. Tingene er satt opp en gang for alle. Det har i alle fall fungert godt over et år, uten at jeg har gjort noen ting i administrasjonen (men det skulle egentlig bare mangle, sånn sett). Men når det gjelder "kabler og styr" så er det ingen tvil om at det er ryddigere med èn enhet.

 

Dersom du tester dette med 2x WAP54G, er jeg forresten svært interessert i en "testrapport".

 

Mvh

Vegard

Lenke til kommentar
Kan du gi noe tips om hvilke konfigurering du har gjort? Har du trådløse klienter på basene også?

6954152[/snapback]

Hva mener du med konfigurering på basene?

Jeg gjorde faktisk bare det samme som du beskrev i åpnings innlegget.

 

Nettverket var router -> kabel -> WAP54G -> trådløst -> WAP54G -> trådløst -> WAP54Gpost-53407-1159391580_thumb.jpg

6954248[/snapback]

 

Regner med att WAP54G nr 1 er konfigurert som aksesspunkt, men hva med de to andre ?

AP Client ,Repeater eller Bridge mode ?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vekker denne til liv igjen jeg..

 

Har forsøkt å sette opp to wap54g med den ene i repeater mode. Har imidlertid ikke fått det helt til. "sette opp wds"`- er det egne innstillinger man kan gjøre, eller er det bare betegnelsen på det som blir gjort?

Satte det første ap'et som ap, og det andre som wireless repeater. La inn mac-adressen til ap'et i den som skulle brukes som repeater, men fant ikke ut hvor jeg kunne gjore motsatt - behøves dette? Virket ikke som de hadde noen kontakt med hverandre..

 

Har disse faktorene innvirkning?:

-ulik ssid

-forskjellige versjoner av wap54g (1 er ver.3.1 og den andre ver.2)

Endret av Pabff
Lenke til kommentar

Hei

 

WDS så legg inn MAC adressen til AP-1 i AP-2 og mac adessen til AP-2 i AP-1.

 

sant som knut sier under her, ja. lik kanal, lik SSID, lik kryptering.

Gjør oppsettet evt uten kryptering til å begynne med først, så sett wep/wpa/wpa2 når alt er oppe å går.

Ulik ssid gikk ikke hos meg,(dog da det var, lik kanal og lik kryptering) da ble det kræsj i wds-linkene mine (3stk wrt54g)

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

For å få WDS til å fungere skikkelig må man ha lik kanal, lik SSID, lik kryptering (det er ikke alltid WPA-kryptering fungerer), og man må taste inn MAC-adressene til det andre aksesspunktet.

 

Jeg har erfaring med WRT54G(nå WRT54GL), WAP54G, Buffalo og noen andre produsenter. Har aldri møtt på noe særlig med problemer. Det største problemet er at man må bruke den samme kanalen, noe som kan føre til støyproblemer slik at ytelsen blir redusert.

Lenke til kommentar

Husk at du må taste inn den riktige MAC-adressen til det andre AccessPunktet. Et AP har 2 MAC-adr: WAN og wireless. En trådløsrouter har 3: WAN, LAN, og wireless.

 

En annen ting, skal du bruke Accespunktet med trådløse klienter må du sette opp: "Accesspoint + WDA"..

 

Har satt opp en link med WRT54G og WAP54G selv. Bruker HyperWRT og HyperWAP firmware. (genialt for å skru opp sendeeffekten)

 

 

EDIT:

Les her: "Setting up WDS.."

wds_onehop.jpg

Endret av Fresh-T
Lenke til kommentar

Takker for alle svar! Men nytt spørsmål. Når to baser er koblet opp i WDS modus, kan jeg samtidig også koble en kabel i nettverksuttaket på basen? Skal sette opp sånn:

 

Speedtoch router med kabel til AP i WDS modus, og ha en annen AP i et annet hus også i WDS modus med oppkoblinger trådløst. Vil dette fungere?

Lenke til kommentar
Takker for alle svar! Men nytt spørsmål. Når to baser er koblet opp i WDS modus, kan jeg samtidig også koble en kabel i nettverksuttaket på basen? Skal sette opp sånn:

 

Speedtoch router med kabel til AP i WDS modus, og ha en annen AP i et annet hus også i WDS modus med oppkoblinger trådløst. Vil dette fungere?

7089053[/snapback]

 

Ja du kan koble til både trådløse og kablede klienter i WDS-modus. En annen ting som kan være ganske kronglete er om man har mac-filterering, for disse må oppdateres på alle boksene, hvis ikke blir det mye rot.

Lenke til kommentar

Noe som ikke stemmer her:

For å få WDS til å fungere skikkelig må man ha lik kanal, lik SSID, lik kryptering (det er ikke alltid WPA-kryptering fungerer), og man må taste inn MAC-adressene til det andre aksesspunktet.

7087088[/snapback]

WDS APs know each other by MAC address and could care less what their SSID is set to.

Lenke til kommentar
Noe som ikke stemmer her:
For å få WDS til å fungere skikkelig må man ha lik kanal, lik SSID, lik kryptering (det er ikke alltid WPA-kryptering fungerer), og man må taste inn MAC-adressene til det andre aksesspunktet.

7087088[/snapback]

WDS APs know each other by MAC address and could care less what their SSID is set to.

7089406[/snapback]

 

Min erfaring er i hvertfall at man må ha SSID, kanal, kryptering likt for at det skal fungere skikkelig. Hvorvidt det er nødvendig for alle routere og aksesspunkter vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...