Gå til innhold

Tar DDR3 til 1 Gbit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Brikken vil benyttes i DDR3-moduler som kommer på markedet neste år, som er tiltenkt brukt sammen med Intels "Bearlake"- og AMDs K8L-brikkesett.

K8L er ikke et brikkesett. AMD har ikke brukt brikkesett til kommunikasjonen mellom minne og prosessor på årevis.

 

Fin kapasitet for de som trenger det. Om man putter inn mer enn 4GiB i ett system så blir det påkrevd* 64bit OS (og 64bit prosessor selvfølgelig) for å kunne takle den minnemengden.

 

* med ett ørlite unntak som ikke er verd å nevne.

Lenke til kommentar
1Gb-chipene vil gi moduler på maks 2GB

Har du en kilde?

 

Denne kilden sier noe annet:

 

The JEDEC-compliant 1Gb DDR3 components will be available in x4, x8 and x16 configurations and support module densities from 512MB to 4GB...

 

http://digitimes.com/bits_chips/a20060926PR200.html

6942630[/snapback]

1 Gb = 128 MB

 

128 MB * 16 = 2048 MB.

 

Hvor mange minnemoduler har 32 chiper?

Lenke til kommentar
Evaluation samples of Micron's leading-edge 1Gb DDR3 components are available to select customers with production expected to begin early next year. Micron's 1Gb DDR3 components will be available in various output configurations (x4, x8 and x16), and will be fully compliant to the most recent JEDEC DDR3 specifications (JEDEC is the leading developer of standards for the semiconductor industry). These components will support module densities from 512 megabytes (MB) through 4 gigabytes (GB) and a variety of module types including FBDIMMs, UDIMMs, SODIMMs, and RDIMMs.

 

A 2Gb DDR3 device is also expected to be available from Micron early next year, helping to enable even higher density applications.

http://www.micron.com/about/news/pressrele...DEDAAC1EFA2B68E

 

Det kan nevnes at Micron selv sier det samme som deres kilder, men jeg fortsetter å stille samme spørsmålet. At Micron skriver feil om sine egne produkter er selvsagt lite sannsynlig, men det samme kan sies om moduler med 32 chiper.

 

Selv om de bruker lav produksjonsteknologi, vil det høye pin-antallet sette en stopper for hvor små chipene kan bli. Når det gjelder kretslengder er marginene meget små, så jeg ser ikke for meg at de vil montere chipene i to "etasjer". Tids-marginene er et høyst gyldig argument idag, og vil bli desto viktigere når dataraten pumpes opp til 1600 MT/s.

 

Vel vel, vi får se :)

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Så ustabilt som rambrikke prisene er for tiden så tror jeg at jeg kommer til å vente leeeenge før man får råd til sånne brikker..selv om da må kjøpe nytt hk osv..tiden vil vise seg...

6942391[/snapback]

DDR2 minne vil nok synke i pris da... :w00t:

 

Vil det være stor forskjell ytelsesmessig fra DD2 til DDR3 trur dere?

Lenke til kommentar
Det ser ut som det er brukbar utvikling på den fronten, selv om vi ikke vet noe serlig om ytelsen ennå. Men dyrt blir det nok.

6944324[/snapback]

Jeg tror prisene vil stabilisere seg i omtrent samme takt som DDR2 gjorde, men det vil jo avhenge endel av kvantum/etterspørsel.

 

Vil det være stor forskjell ytelsesmessig fra DD2 til DDR3 trur dere?

6944449[/snapback]

Hvis du mener minneytelsen i seg selv tror jeg forsinkelsene vil bli litt bedre, mens båndbredden vil øke betydelig. Men hvorvidt det vil gjøre underverker for total systemytelse er mer tvilsomt. Hverken Core2 eller K8 er særlig båndbredde-avhengige, og dualchannel DDR2 vil neppe kvele ytelsen, ikke engang for quadcore.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...