Gå til innhold

Miniguide til Conroe overklokking


Anbefalte innlegg

Har samlet litt informasjon mens jeg funderer på å kjøpe meg en maskin basert på Conroe:

 

E6300 - 1,83ghz - 2mb cache - 7x multiplier

E6400 - 2,13ghz - 2mb cache - 8x multiplier

E6600 - 2,40ghz - 4mb cache - 9x multiplier

E6700 - 2,67ghz - 4mb cache - 10x multiplier

X6800 - 2,93ghz - 4mb cache - 11x multiplier (ulåst oppoever og nedover?)

 

Fsb hastighet 266mhz, så en E6300 kjører mao på fsb*multiplier = 266*7 = 1833mhz.

 

Beste overklokkingschipset:

i975* maks fsb overklokk som chipsettet takler - rundt 400mhz

P965** maks fsb overklokk som chipsettet takler - rundt 500mhz

 

Beste overklokkingshovedkort:

P5B DL - pr dags dato det eneste hovedkortet som jeg gjentatte ganger har sett takler rundt 500mhz fsb***

Gigabyte GA-965P-DS4 klarer minst 400mhz fsb, har god kjøling på komponenter.

(Det finnes helt klart andre bra hovedkort, men jeg har ikke helt satt meg inn i hvilke, kommenter gjerne og si hva slags fsb man kan forvente seg)

 

 

La oss nå anta at man har fått tak i en E6300 som man vet takler f.eks 3,5ghz og P5B DL som man vet takler f.eks 500mhz fsb... Hva er det da som skulle stoppen en fra å overklokke? Jo, at minnet må kjøre 1:1**** med fsb'n.

 

Ettersom ddr2 kjører to signaler pr klokkesyklus så får man gjerne oppgitt den effektive frekvensen, f.eks ddr2-800 blir da oppgitt som 800mhz. Det er i virkligheten 400mhz og når du må kjøre det på 500mhz kan det by på problemer - dvs du må ha minne som takler overklokkingen også.

 

Det kan derfor fungere dårlig å gå for E6300 ettersom man må kjøpe relativt dyrt minne for å få makset ut overklokken. Hvis man er litt pessimist av seg, og sier at minnet ens ikke klarer mer enn 400mhz så vil E6300 gi 2,8ghz, E6400 gi 3,2ghz og E6600 3,6ghz.

 

Jeg har ingen anbefalinger når det gjelder minne, ettersom jeg har lite peil på det feltet - ihvertfall uten å anbefale minne spesifisert til 1000mhz som gjerne blir dyrt og relativt bortkastet for en budsjettoverklokker.

 

Angående powersupply og kjøling så bruker ihvertfall ikke Conroe veldig mye strøm... 75w på 2,93ghz tilsier rundt 90-100w på 3,6ghz. Kjøling av chipsettet er faktisk noe jeg hadde beskymret meg mer for, sånn sett ser P5B DL veldig godt utrustet ut.

 

Budsjetthovedkort

Asus P5B - takler etter sigende rundt 400mhz med siste bios, den har 3fase istedetfor 8fase strømforsyning til cpu og mye dårligere kjøleløsning generellt enn P5B deluxe

 

* vær obs på tidligere revisjoner som ikke støtter Conroe!

 

** ide controlleren er ikke integrert i southbridgen og går etter hva jeg forstår over pci bridgen - dette gir ikke akkurat topp ytelse.

 

***krever nyeste bios dog, med tidligere bioser klarte hk't ikke mer enn ca 350mhz fsb

 

****Dvs, at minnet ikke kan kjøres på lavere hastighet enn fsb'n, med nyeste bios skal det gå an å kjøre minnet kjappere enn fsb'n.

 

EDIT: fikset copy-paste feil angående cachestørrelse på E6600+ (takk til Cardinal)

 

To be continued...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Takk for en fin oppsummering. Viste ikke at minnet ikke kunne kjøre tregere enn fbs'en, bra jeg kjøpte litt raksere minne enn jeg først hadde tenkt!

 

Ati sitt RD600-chipsett skal visstnok kunne kjøre minnet asynkront i forhold til FSBen. Men det kommer vel ikke hovedkort med det chipsettet før juletider.

 

Men det er en ting jeg lurer veldig på: er det noen som bruker Vapochill til å kjøle sin kjære Core2Duo? Jeg er veldig usikker på hvilke hovedkort som er kompatible med Vapochill SE. Aseteks offisielle liste nevner ingen sokkel lga775-hk.

Og er det noen som vet om noen norske butikker som selger socket 775-kit for Vapochill SE. Har bare funnet for XE/LS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...