Gå til innhold

Noen tanker om MLM/Pyramidespill


LeD

Anbefalte innlegg

Etter den heftige WGI-debatten i går har jeg tenkt litt rundt MLM/Pyramidespill-problematikken. I den anledning vil jeg gjerne få si noen ord. Jeg håper at dette er mulig uten at WGI-gutta kommer med sine "Jeg tjener 20.000 i uka"-historier, da hw.no forståelig nok ikke ønsker ulovlig markedsføring i sitt forum.

 

Et vanlig utsagn fra MLM-gutta er: "Du trenger bare å verve 3 venner for å tjene inn innmeldingsavgiften. Alle har jo 3 venner de kan verve, så hva er problemet?" Denne påstanden skal nå matematisk knuses en gang for alle.

 

Før eller senere vil det komme til ett punkt hvor alles venner allerede er medlem. Ja, la oss si at MLMx er så fantastisk at ALLE i Norge til slutt blir medlem. Da forstår vel de fleste at det ikke er flere å verve, og det siste nivået av medlemmer sitter med skjegget i postkassa. Men hvor mange mennesker er det egentlig snakk om?

 

La oss anta at alle medlemmer i denne perfekte MLM-verden verver 3 medlemmer. Førstemann verver tre, disse tre verver ni, disse ni verver tjuesju, osv...

 

Antall medlemmer på ett nivå finnes altså ved m = 3^x.

 

Totalt antall medlemmer på nivå n finnes da ved å summere 3^k når k går fra 0 til n.

 

Summen av denne geometriske rekken finnes enkelt ved mtot = (3^(n+1)-1)/2. Av dette avleder vi at antall nivåer i pyramiden, gitt antall medlemmer, er n = log3(2*mtot+1)-1.

 

I Norge er det 4.524.066 mennesker. Vi trekker fra alle under 10 år, og ender opp med 3.919.616 "venner" i nettverket vårt.

 

Dette medlemstallet er oppnådd etter log3(2*3919616+1)-1 = 13,45 nivåer.

 

Hvor mange er det så på det nederste nivået? Jo, 3^13,45 = 2.613.000 mennesker.

 

De på det nest nederste nivået (871.283 personer) får dekket sine kostnader, men tjener ingen penger.

 

Vi har altså 4 millioner medlemmer hvorav 2,6 millioner taper innsatsen og 0,9 millioner tjener ingenting.

 

Det er altså bare 12,5% av medlemmene som tjener penger. 65% taper hele innsatsen.

 

Egentlig er tallene mye verre, siden mange vil verve flere enn tre medlemmer. Dere må gjerne erstatte 3 vervinger med 2,4,5 eller 6, eller redusere antall potensielle medlemmer fra 4 millioner til 200.000. Konklusjonen vil bli den samme.

 

Det jeg beskrev nå var et pyramidespill. "Men MLMx er ikke et pyramidespill, vi selger lodd, magnetiske underbukser eller slankepiller!" Ja, det finnes seriøse MLM-konsepter hvor salg av produkter står i sentrum. "Tupperware" er et godt gammelt eksempel. Jeg husker at min mor gikk på "Tupperware"-parties hos venninner. Her ble også selgere vervet i et nettverk som gav inntekter til ververne, men dét var ikke hovedgeskjeften. Så vidt jeg vet var det to kvinner som solgte "Tupperwares" der jeg bodde. Den ene hadde vervet den andre. Hvor mye de tjente på salg av produkter aner jeg ikke, men noen aktiv verving drev de ikke med.

 

Nyere MLM-konsepter har en annen natur. Høye innmeldingsgebyr og løpende medlemsavgifter (gjerne kamuflert som tvangskjøp av produkter), samt høye prosentvise andeler av disse til ververe i flere nivåer gjør at de fleste ser parallellen til pyramidespill. Vervingen er ikke lenger noe som de som har en god venn kanskje gjør i tillegg til å selge produkter; vervingen er selve poenget. Slike nettverk er ikke konstruktive og vil før eller senere bryte sammen.

 

Et annet aspekt ved MLM er de sosiale. Hva skjer når du må forholde deg til venner og nær familie som en kunde til en aggressiv selger? Det finnes nok av eksempler på MLM'ere som utnytter sitt sosiale nettverk til økonomisk vinning mister vennene sine. Her er det ikke bare vervingen jeg tenker på; også det å dra fram slankepiller og magiske magneter i familiebesøk kan straffe seg. I sunne MLM-konsepter begrenses salg til egne "parties" hvor man inviterer venner. Er du både venn og selger hele døgnet, risikerer du å ende opp som en ensom selger med aksjespillene og magnetene dine.

 

Jeg har også mye jeg skulle ha sagt om produktene til en rekke av disse konseptene: Humbug som markedsføres som mirakelmedisin, tvilsomme "aksjer", osv. Men det får jeg ta en annen gang.

 

Desto mer jeg har sett inn i MLM-miljøene, desto mer slående er likheten til et annet konsept som jeg har vært opptatt av i det siste - Religion. MLM'ernes blinde tro på sine produkter, møtene hvor karismatiske talere styrker medlemmenes "tro" - Man melder seg ikke inn i et MLM-nettverk, man frelses! Av troende venner eller på suggererende møter. Det er utrolig hvor blinde mennesker blir av løfter om raske penger - eller evig liv.

 

Pyramidespill er forbudt ved lov i Norge. Men denne loven ble skrevet lenge før MLM var et kjent begrep. Å skjule seg bak salg av produkter gjør dermed at MLM'erne kan verve som de vil. Endringer av denne loven er på vei.

 

Mitt håp er imidlertid at vi en dag ikke lenger trenger en slik lov. At folk flest er stand til å tenke rasjonelt - i stand til å gjennomskue tomme løfter om raske penger. Og kanskje til og med i stand til å si "nei takk" til penger skaffet fra svindel og destruktiv virksomhet. Jeg skal ihvertfall gjøre mitt for å spre kunnskap og rasjonell tankegang.

 

En gang i blant bør vi kanskje ta en liten titt ut av vårt lille "nettverk", og se de større konsekvensene av våre handlinger. "Jeg verver 2 venner, og de verver sine venner. Hva er problemet med det, liksom?" I Albania i 1997 brøt et stort pyramidespill sammen. Det brøt ut uroligheter i landet, BNP falt med 8% og regjeringen måtte gå av. Jeg sier ikke at f.eks. WGI er i nærheten av dette, men jeg ser mange negative konsekvenser av slik virksomhet. Dere som allerede er i MLM's klør lar dere nok, i likhet med andre fanatiske religiøse, ikke tale til fornuft. Men kan jeg få ett menneske til å snu i døren og tenke seg om, så gir det mening at jeg bruke flere timer på skrive dette...

 

LeD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 10 år senere...

Veldig bra skrive LeD. Fann tråden etter eit kjapt MLM-søk då eg interesserar meg for det no. Vil gjerne blåse liv i han igjen. Har fått mykje god lærdom ut av å diskutere om MLM.

 

Pyramidespill er forbudt ved lov i Norge. Men denne loven ble skrevet lenge før MLM var et kjent begrep. Å skjule seg bak salg av produkter gjør dermed at MLM'erne kan verve som de vil. Endringer av denne loven er på vei.

Har du nokon linkar eller ny informasjon om endringar av lover pr dags dato? Hadde i så fall vore veldig interessant å følge med på. Håpar å få med meg eit stort MLM-firma og dets fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...