Gå til innhold

Black-serien leveringsklar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror jeg heller går for USB 1.0 disk istedet  :!:

6757355[/snapback]

Ja, god idé. Eller kanskje en ekstern disk med seriell-grensesnitt hadde vært noe? :cool:

 

Men tilbake til tema...

 

Positivt at det kommer flere disker med eSATA. Skal du flytte en del data går det etter min mening relativt seint med USB2, og da er det greit å bruke eSATA.

Lenke til kommentar

Noen som har linker noen gode eSATA-guider? Jeg skulle gjerne lest litt mer om dette.

 

Det hadde vært genialt om jeg kunne koblet min stasjonære PC til en filserver via eSATA-grensesnitt. Har lett litt rundt på nett, og det var ikke helt lett å finne ut av. Hva slags utstyr trenger jeg? Kan jeg kjøpe en eSATA-brakett og koble på f.eks et Highpoint Rocketraid 2220 på filserveren, og gjøre det samme på min stasjonære PC, bare at braketten går rett inn i en SATA-tilkobling på hovedkortet?

Lenke til kommentar
Noen som har linker noen gode eSATA-guider? Jeg skulle gjerne lest litt mer om dette.

 

Det hadde vært genialt om jeg kunne koblet min stasjonære PC til en filserver via eSATA-grensesnitt. Har lett litt rundt på nett, og det var ikke helt lett å finne ut av. Hva slags utstyr trenger jeg? Kan jeg kjøpe en eSATA-brakett og koble på f.eks et Highpoint Rocketraid 2220 på filserveren, og gjøre det samme på min stasjonære PC, bare at braketten går rett inn i en SATA-tilkobling på hovedkortet?

6758914[/snapback]

 

Du kan ikke koble en eSATA-disk inn på en konvensjonell SATA-port. Dvs. hvis ikke du allerede har en eSATA-tilkobling på hovedkortet ditt (dvs at du har en eSATA-utgang på baksiden av PC-en) må du kjøpe en egen kontrollerer for det. eSATA (som SATA) er forresten også bare beregnet for direkte tilkobling til harddisker, det vil si at du kan ikke bruke SATA eller eSATA til å koble sammen PC-er eller annet tull.

 

EDIT: legge på og fjerne litt her og der, meningen i posten er fortsatt stort sett det samme...

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Litt utenom tema kanskje:

 

Jeg lurer på å kjøpe en USB harddisk elle NAS enhet som skal brukes til backup. Lurer derfor på om noen vet om man for de NAS enhetene som har USB innganger, også kan benytte dem til å tilkoble PC (slik som på en dedikert USB harddisk)?

 

Eller kan man kun koble til "mass storage devices" slik som harddisker, minnekort, etc i disse USB portene på NAS bokser

 

Meningen er da å ha dette som ett alternativ til nettverkstilkobling. Spesielt dersom jeg skal restore ghost image fra dos nivå, så kan det være greit å slippe å lage bootbare disker med støtte for nettverkskortene på alle pc'ene mine.

Lenke til kommentar

eSATA er en standard som definerer hvordan man kobler eksternt utstyr til maskinen , og fungere ikke som ett NIC. Nå skal det riktignok sies at for over 10 år siden når 10Mbit var en ekstrem netthastighet var det noen som lagde nettkort av SCSI kort, kun på forskningsstadiet.

 

Se på det som et nytt alternativ til USB og Firewire med sine fordeler og ulemper. Det finnes i dag riktignok muligheter for å kjøre USB p2p, med p2p USB kabler som ligner litt på de gamle nullmodem kablene eller parallellink kablene man kunne få for å kjøre et slags packet nettverk mellom 2 maskiner. eSATA vil kanskje få denne muligheten, om det finnes et marked.

 

mer om eSATA:

eSATA was standardized in mid-2004, with specifically defined cables, connectors, and signal requirements for external SATA drives. eSATA is characterized by:

 

    * Full SATA speed for external disks (115MB/s have been measured with external RAID enclosures)

    * No protocol conversion from PATA/SATA to USB/Firewire, all disk features are available to the host

    * Cable length is restricted to 2m, USB and Firewire span longer distances.

    * Minimum and maximum transmit voltage decreased to 400mV - 500mV

    * Minimum and maximum receive voltage decreased to 240mV - 500mV

 

USB and Firewire require conversion of all communication with the external disk, so external USB/Firewire enclosures include a PATA or SATA bridge chip that translates from the ATA protocol to USB or Firewire. Drive features like S.M.A.R.T. cannot be exploited that way and the achievable transfer speed with USB/Firewire is only about half of the entire bus data rate of about 50MB/s. This limited effective data transfer rate becomes very visible when using an external RAID array and also with fast single disks which may yield well over 70MB/s during real use.

 

Currently, most PC motherboards do not have an eSATA connector. eSATA may be enabled through the addition of an eSATA host bus adapter (HBA) or bracket connector for desktop systems or with a Cardbus or ExpressCard for notebooks.

 

Note: Prior to the final eSATA specification, there were a number of products designed for external connections of SATA drives. Some of these use the internal SATA connector or even connectors designed for other interface specifications, such as FireWire. These products are not eSATA compliant.

 

eSATA does not provide power, which means that external 2.5" disks which would otherwise be powered over the USB or Firewire cable need a separate power cable when connected over eSATA

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det finns många externa kabinetter som använder vanlig SATA kontakter, t.ex den här;

http://www.databutikken.com/no/default.asp...uct=IB360STS-BL

 

Den funkar som eSATA men har alltså vanliga kablar. Finns även brackets som har både ström och SATA-kontakt, vilket är perfekt om man vill hot-swap:a en harddisk;

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=149941

 

Ser ingen vits med eSATA med egen kontakt, men jag kör många diskar externt, bl.a. genom ett sånt här kort (den har 4 interna och 2 externa SATA-portar, totalt kan 4 vara aktiva (genom jumpers));

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=135912

 

//LD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...