Gå til innhold

Nikon og lysmåling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen av Nikons speilreflekser hvor lysmåleren fungerer uavhengig av objektivet? Har en del gammel, men svært bra optikk med F-fatning som jeg svært gjerne skulle ha benyttet meg av (180mm f2.8, makrobelg, 35mm f 1.4, 80mm f1.8 etc...).

Har prøvd disse med en D50, men lysmåleren vil ikke være med, vet vel ikke hvilken blender jeg benytter. Kan selvsagt ta et par bilder, og justere etter histogrammet, men dette er tungvint.

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det noen av Nikons speilreflekser hvor lysmåleren fungerer uavhengig av objektivet? Har en del gammel, men svært bra optikk med F-fatning som jeg svært gjerne skulle ha benyttet meg av (180mm f2.8, makrobelg, 35mm f 1.4, 80mm f1.8 etc...).

Har prøvd disse med en D50, men lysmåleren vil ikke være med, vet vel ikke hvilken blender jeg benytter. Kan selvsagt ta et par bilder, og justere etter histogrammet, men dette er tungvint.

Noen som vet?

6728670[/snapback]

Nikon D200 fungerer med eldre manuellfocus AI-S objektiver, men da kun i M, og A-mode.

Skrevet (endret)

Noen som vet?

6728670[/snapback]

Lysmåleren på D200 skal fungere sammen med AI og AI-S objektiver.

Endret av torsteinvh
Skrevet

Noen som vet?

D200 skal ha langt bedre støtte for gamle objektiver enn D50 i hvert fall. Om det samme gjelder D100 vet jeg ikke. Ellers tror jeg også at D1x og alle D2-kameraene støtter manuell-optikk bra...

Nikon har visst bevisst lagt inn dårlig støtte for gammel optikk i "billig-modellene", D50 og D70(s), sikkert for å presse en del brukere av gammel Nikon over på dyrere kameraer.

Skrevet (endret)
D200 skal ha langt bedre støtte for gamle objektiver enn D50 i hvert fall. Om det samme gjelder D100 vet jeg ikke. Ellers tror jeg også at D1x og alle D2-kameraene støtter manuell-optikk bra...

6728790[/snapback]

D100 støtter ikke lysmåling på objektiver med manuell fokus (unntatt AI-P), i likhet med D50, D70, D70s og D80. Det støttes kun på D200 og proff-kameraene (D1- og D2-seriene, er ikke helt sikker på om det gjelder samtlige modeller), samt på F100 og noen eldre filmbaserte modeller.

For øvrig er det verdt å merke seg at heller ikke D200 (eller noen av de andre DSLR-ene) er kompatible med objektiver fra før ca. 1977 ("pre-AI"), dvs. objektiver uten "hakk" på baksiden av blenderringen (mot kamerahuset).

Om man synes D200 er alt for dyrt og ikke har noen AF-optikk fra Nikon, kan faktisk en hvilken som helst Canon EOS-modell med adapter for Nikon-objektiver (ca. $20 på eBay) være et bedre alternativ enn Nikons rimeligere modeller. Da må man bruke nedblendet lysmåling, men det er bedre enn ingen lysmåling og raskere enn å bruke histogram. Til gjengjeld kan man også bruke Nikon-objektiver fra før 1977.

Endret av LazySod
Skrevet (endret)

Lysmåling er nå bare en separert del av å fotografere, og kan like gjerne utføres med ekstern lysmåling, slik at alle Nikon's objektiv fra 1959 for Nikon F fatningen kan benyttes på alle kameraene i manuell modus og instillingen fra lysmåleren.

Ellers kan man fritt benytte kameraets innebygde lysmåling med AI-S optikk på alle Nikon's proffhus, samt D200. Det vil derfor være naturlig å velge et brukt kamerahus framfor å skifte til Canon. Grunnen til at det i det hele tatt produseres slike adaptere til Canon-hus, er at Nikon's optikk holder svært høy kvalitet generellt, enda en grunn til å holde seg til Nikon's eget utstyr.

Rolland Elliot som konverterer optikk for 3D Matrix lysmåling med CPU, har gjort dette også med eldre optikk enn 1977 (før AI), og med godt resultat. Spørsmålet om slik bruk er altså kun relatert til lysmåling. All optikk som har samme fatning som kamerahuset passer, og Nikon har denne uendret fra 1959. AI-S optikk fungerer altså utmerket uten noen oppgradering på proffhusen (og D200), men det er kanskje enklere å investere i en lysmåler på Nikon's D100, D50 og D70. Endel fotografer bruker ekstern lysmåler uansett.

edit: Før det var vanlig med innebygget lysmåler, kunne de fleste fotografer justere etter tilgjengelig lys uten lysmåler også. Idag, med digitale kamera, er dette mye enklere, en trenger ikke noen langvarig fremkalllingsprosess.

Endret av brainware
Skrevet
Lysmåling er nå bare en separert del av å fotografere, og kan like gjerne utføres med ekstern lysmåling, [...]

Så hvis du er på safari og skal ta bilde av en løve som står i skyggen, så hopper du bare ut av bilen og holder opp lysmåleren foran løven...

Og hvis du er på fottur og skal ta bilde av et fjell på den andre siden av dalen, så løper du bare over til fjellet, tar en måling og satser på at lysforholdene holder seg til du er tilbake og kan ta bildet...

Det vil derfor være naturlig å velge et brukt kamerahus framfor å skifte til Canon.

Da må man være villig til å ofre oppløsning og følsomhet, og være villig til å drasse rundt på et betydelig større og tyngre kamera.

Grunnen til at det i det hele tatt produseres slike adaptere til Canon-hus, er at Nikon's optikk holder svært høy kvalitet generellt,

Nei, grunnen er at den store diameteren og relativt kortere avstanden mellom bajonett og sensor/filmplan gjør det mulig å lage slike adaptre uten optikk, og uten å ofre fokus på lang avstand. Av samme grunnet finnes det også adaptre til EOS for objektiver fra bl.a. Olympus (OM), Contax/Yashica og Pentax/Praktica (M42 skrufatning).

Nikons F-fatning er blant de som har lengst avstand fra bajonett til filmplan, derfor må nesten alle adaptre for andre objektiver på Nikon-kameraer ha optikk for å klare uendelig fokus, noe som øker prisen og reduserer kvaliteten.

For all del, Nikon har produsert mye bra optikk, men om Nikon og Canon hadde hatt motsatt bajonett, så ville det vært laget adaptre til Nikon-kameraer i stedet. Og også Nikon har solgt dårlige/middelmådige objektiver, spesielt billige standard-zoomer med plastbajonett og linser som visstnok skal være festet med tape (f.eks. IX-Nikkorene til Pronea-serien, og AF 28-80mm G-type).

Rolland Elliot som konverterer optikk for 3D Matrix lysmåling med CPU, har gjort dette også med eldre optikk enn 1977 (før AI), og med godt resultat.  Spørsmålet om slik bruk er altså kun relatert til lysmåling.  All optikk som har samme fatning som kamerahuset passer, og Nikon har denne uendret fra 1959. [...]

6731881[/snapback]

Her er et viktig å få med seg at optikk fra før 1977 må konvertes. I prinsippet kan man gjøre det selv om man er fingerferdig; det dreier seg om å file ned noe av baksiden av blenderringen. Umodifiserte gamle Nikkor-objektiver kan i prinsippet skade nye kameraer, da blenderringen på objektivet ellers kolliderer med tappen for overføring av blenderinnstilling (D200, D1x, D2) eller bryteren for minste blender (D50-D100). Så å hevde at fatningen er uforandret siden 1959, er en sannhet med modifikasjoner.

Skrevet (endret)
Lysmåling er nå bare en separert del av å fotografere, og kan like gjerne utføres med ekstern lysmåling, [...]

Så hvis du er på safari og skal ta bilde av en løve som står i skyggen, så hopper du bare ut av bilen og holder opp lysmåleren foran løven...

Og hvis du er på fottur og skal ta bilde av et fjell på den andre siden av dalen, så løper du bare over til fjellet, tar en måling og satser på at lysforholdene holder seg til du er tilbake og kan ta bildet...

6732627[/snapback]

Nei, lysmåleren har spot måling. Har man dessuten et utgangspunkt for lyset, er det lett å justere med EV +/- eller bruke bracketing.

Da har altså alle objektiv samme fatning, når jeg nevnte konvertering så er det for å få den innebygde 3D Matrix lysmålingen. Ellers kan Nikon oppgradere optikken til AI og til AIS hvis ønskelig. Hvis bøylen fra blenderringen tar bort i enkelte hus er det bare å skru den av, eller file den ned. Bøylen er bare en del av lysmålerlinken til eldre hus, og har ingen ting med fatningen å gjøre. Grunnen til at den er beholdt så lenge er for å bruke ny optikk på gamle hus som F1og F2.

Siden Pre-AI ikke har noen overføring gjennom fatningen kan heller ikke en adapter til eksempelvis Canon gjøre noe annet enn å koble objektivet til huset for disse Pre-AI objektivene. Det er altså ikke noen data for blenderåpning å gi til Canon huset, så det er logisk å anta at selgeren ikke opplyser om enda flere begrensninger for bruk med Pre-AI optikk. Siden avstanden til fokalplanet har stor betydning i konstruksjonen, er det ikke en optimal løsning når det gjelder stabilitet og styrke.

Jeg fotograferer selv med Nikon D1 og D2 med gammel optikk. Har også Nikon F2Photomic fra 1976 (før AI)). Jeg har modifisert de eldste objektivene til AI.

Ved påmontering av objektivet skal jeg bare stille det på minste blenderåpning.

Endret av brainware
Skrevet

Ok, her har jeg iallfall fått svar, takk for det. Ser ut til at D200 vil takle det jeg har av optikk. Har bygd om alle mine objektiver til AI, bortsett fra makrobelgen som benyttes nedblendet.

Ekstern lysmåler er ikke så aktuelt, har benyttet dette tidligere, men litt av poenget mitt er at ting kan skje litt fort. Skulle man ha behov for litt finere eksponeringer så har man jo histogram, raw og CS2.

Takk for svar.

PS: Canon med adapter er uaktuelt.

Skrevet (endret)

En skal være oppmerksom på at det finnes optikk til spesielle formål som kun kan benyttes etter omfattende tilpasninger. Som Fisheye OP10mm f/5.6, så man må vurdere riktig gammel optikk for eventuelle hindringer. Dette objektivet er bygget for å brukes med speilet låst opp, bakre del havner svært nær fokalplanet.

Men også den kan brukes: Bjørn Rørslett

Legg merke til siste bildet: "Nikon D70 and the 10 mm f/5.6 OP Fisheye with a Repro-Nikkor 85 mm f/1.0 relay lens"

Det er altså en vid forskjell på Nikon's offisielle liste over optikk som ikke kan benyttes (Tatt fra manualen til Nikon D1, og står nokså likt for D70 med tillegg for IX Nikkor (CPU)):

TC-16A Teleconverter

Non-AI lenses

Lenses that require the AU-1 focusing unit (400/4.5, 600/5.6, 800/8, 1200/11)

Fisheye (6mm/5.6, 8mm/8, OP10mm/5.6)

21mm/f4 (old type)

K2 ring

ED 180-600/8 (ser 174041-174180)

ED 360_1200/8 (ser 174031-174127)

200-600/9.5 (ser 280001-300490)

Lenses for F3AF (80/2.8 200/3.5 TC-16S (converter)

PC 28/4 ser 180900 eller tidligere

PC 35/2.8 (851001-906200)

PC 35/3.5 (gammel type)

1000/6.3 REflex (gammel type)

1000/11 Reflex (ser 142361-143000)

2000/11 Reflex (ser 200111-200310)

De som vet bedre uttrykker seg altså noe annerledes, her er en link til Nikon USA som viser dette:

Nikon USA svar på spørsmål om D70

Og den offisielle oversikten fra samme sted for D70 (D50, D100):

Optikkvalg for D70

Igjen Offisiellt fra Nikon: Makrobelg PB-6 skal være kompatibel (f5.6 eller raskere) på spot og centerweighted, A og M program. Blenderåpning må settes på forhånd.

Mellomringer PK 11A , 12, 13, PN11, er alle også kompatible, PC Nikkor med unntakene, AI modifiserte Nikkor, AF Nikkor (med F3AF unntak) PC microNikkor, er alle kompatible, det kan være unntak for 3D fargematrix lysmåling.

I det hele tatt så må en selvfølgelig kunne tilpasse seg små forskjeller på optikk laget i 1959 og idag.

Edit: Vær oppmerksom på at Pre-AI optikk må tilpasses spesielt før bruk , eller oppgraderes til AI før bruk.

Endret av brainware

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...